Gyerek

A reklám meggyőzi az ovisokat is!

Napjainkra a gyerekek is a fogyasztói társadalom részei lettek, hiszen ők is pénzzel rendelkező vásárlók, így az élelmiszeripari cégek és a média célpontjai.
2011. Február 05.

Felnövekvő nemzedék még soha nem állt ilyen mértékben a tömegtájékoztatási eszközök és a reklámok hatása alatt.

Tizennégy éves korukig 18 000 órát töltenek a képernyő előtt, míg az iskolapadban mindössze 14 000 órát. A ZAW (Német Reklámipari Központi Szövetség) kutatásai szerint a négy és hat év közötti gyerekek 38 százaléka nem tud különbséget tenni a reklám és a műsor között. Korukból adódóan a gyerekek a legkönnyebben befolyásolhatóak.

Gyakran feltűnő, barátságos, karakteres mesefigurákkal keltik fel figyelmüket az adott áru iránt, ezzel ösztönözve a vásárlást, és növelve az érdeklődést az úgynevezett gyerekekre pozícionált élelmiszerek iránt. A kicsik már hároméves koruk előtt kezdik tudatosan felismerni a termékeket, az óvodások és az alsó tagozatos iskolások környezetének már meghatározó része a márkák világa, az életkor előrehaladtával pedig tovább fokozódik a márkaközpontúság.

A Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Kara és a Nemzetközi Táplálkozáskutató Intézet munkatársai feltérképezték, milyen mértékben ismerik fel a magyar gyerekek a márka- és marketingelemeket. Képesek-e azonosítani az élelmiszerek reklámfiguráit? Ugyanakkor felismerik-e az egészségtudatos életmód szimbólumaiként megjelenő élelmiszereket?

A vizsgálat során kiderült, hogy a kisiskolások nagy része ismeri az adott márkafigurákat, sőt, a figurához tartozó terméket is. Az sem kizárt, hogy az adott termék által sugallt üzeneteket is magukévá teszik. Az óvodásoknál a helyzet már árnyaltabb: amíg a kiscsoportosok egy figurát inkább a külseje alapján jellemeznek, addig a nagycsoportosok már ismerik a terméket, és a vele azonosítható állat- vagy mesefigurát is. A kutatócsoport korábbi vizsgálatai már bizonyították, hogy nem jó, ha a túlreklámozott, gyerekeket megcélzó élelmiszereket fogyasztják rendszeresen a kicsik, hiszen ezek hasznos tápanyagtartalma sokszor kedvezőtlenebb, mint a kevésbé színes és hivalkodó csomagolású élelmiszereké. A kutatók kiemelik a szülők, a pedagógusok és a törvényalkotók felelősségét ezen a téren.

(A vizsgálatról szóló előadás a Magyar Pszichiátriai Társaság XVI. Vándorgyűlésén hangzott el.)

Forrás: Medipress