Gyerek

Akár ez is segíthet, hogy jobban menjen a matek

Egy új kutatás szerint a zene is hozzájárulhat, hogy jobban menjen a matek.
2023. Július 04.
lány fejhallgatóval tanul
(Kép forrása: Getty Images)

Egy új tanulmány ötven évnyi kutatási anyag elemzése után arra jutott, hogy a gyerekek jobban teljesítenek matematikából, ha a zene is része a leckéknek, számolt be róla a Daily Mail.

Az Educational Studies folyóiratban közzétett tanulmány azt mutatja, hogy a zene különösen a számtani alapismereteket tanuló fiatalabb gyerekekre lehet különösen jótékony hatással. A kutatók szerint ennek az oka az lehet, hogy élvezetesebbé teszi a tantárgyat, leköti a diákokat, és segíthet enyhíteni a félelmüket vagy a szorongásukat. 

A törökországi Antalya Belek Egyetem kutatói a 55, a világ minden tájáról származó tanulmány eredményeit összesítették – csaknem 78 ezer fiatal adatait, az óvodáskorúaktól kezdve az egyetemistákig.

Az elemzés három különböző zenei beavatkozásra terjedt ki:

  • egyrészt tipikus zeneórákra, ahol a gyerekek énekelnek és zenei műveket hallgatnak meg,
  • másrészt hangszeres zenei foglalkozásokra, ahol a gyerekek akár egyénileg, akár zenekarban tanultak meg hangszeren játszani,
  • harmadrészt zenei-matematikai órákra, ahol a zene integrált része volt a matematika tanóráknak.

A diákoknak a beavatkozások előtt és után is matematika teszteket kellett megcsinálniuk, a pontszámaik változását pedig összevetették olyan diákokéval, akik nem vettek részt ezeken. A zene alkalmazása – akár külön foglalkozásokon, akár a matekórák részeként – idővel nagyobb matematikai fejlődéssel járt. A legnagyobb hatása ezek közül az integrált tanóráknak volt: az ezeken résztvevő tanulók nagyjából 73 százaléka lényegesen jobban teljesített, mint azok, akiknek semmiféle zenei beavatkozása nem volt.

A hangszeren játszani tanulók 69 százaléka, a normál zeneórákon résztvevőknek pedig 58 százaléka fejlődött jobban, mint azok, akik nem vettek részt zenei beavatkozásokon.

Az eredmények szerint a zene a leginkább a számtan tanulásában segített a matematika többi részéhez képest, és főként a fiatalabb tanulóknál volt hatásos eszköz, akik az alapvető matematikai fogalmakat tanulták.

A tanulmány egyik szerzője, Dr. Ayça Akýn szerint a matematikában és a zenében sok közös van, mint például a szimbólumok használata. Az aritmetika pedig azért lehet különösen alkalmas szerinte a zene általi oktatásra, mert az olyan alapvető fogalmak, mint a törtek és az arányok a zenében is alapvetőek.