Több tanulmány eredményei mutatták már azt, hogy a gyerekek és a felnőttek is eredményesebben tudnak tanulni, és képesek jobban emlékezni, amikor kézzel írnak. Most egy tanulmány is megerősítette ugyanezt, a kézzel való írás választása a billentyűzet helyett eredményesebb tanuláshoz és jobb memóriához vezet.
“Amikor kézzel írunk egy bevásárlólistát, vagy jegyzeteket a tanulás során, jobban emlékszünk utána a tartalomra” – nyilatkozta Audrey Van der Meer, a Norvég Tudományos Műszaki Egyetem (Norwegian University of Science and Technology (NTNU)) agykutatója, és neuropszichológia professzora.
Van der Meer és munkatársai ezt már többször vizsgálták, először 2017-ben, és most 2020-ban is. 2017-ben 20 tanuló, az új tanulmány során pedig 12 fiatal felnőtt és 12 gyermek agyi aktivitását vizsgálták. Ez az első alkalom, hogy gyermekek vettek részt hasonló vizsgálatban. Mindkét vizsgálat során EEG-vel (elektroenkefalográfia) követték nyomon és rögzítették az agyhullám-aktivitást, a vizsgálat minden esetben személyenként 45 percet vett igénybe.
Az eredmények azt mutatták, hogy a fiatal felnőttek és a gyermekek agya is sokkal aktívabb, ha kézzel írnak, és nem billentyűzeten. “A toll és a papír használata több olyan “horgot” ad az agynak, amelyre ráakaszthatja az emlékeit. A kézzel való írás sokkal több aktivitást eredményez az agy szenzomotoros területeiben. Számos érzék aktiválódik, miközben a tollat a papírra nyomjuk, nézzük a betűket, amiket leírunk, halljuk a toll hangját. Ezek az érzékszervi tapasztalatok kapcsolatot teremtenek különböző agyterületek között, és nyitottá teszik agyunkat a tanulásra. Így eredményesebben tanulunk, és jobban emlékezünk” – magyarázta Van der Meer.
A professzor úgy gondolja, hogy tanulmányuk és mások tanulmányai a témában is annak a fontosságát hangsúlyozzák, hogy a gyermekeket a rajzolás és az írás kihívásai elé állítsák fiatalon, különösen az iskolában.
A gyerekek egyre több időt töltenek a képernyő előtt, és az iskolák is egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a digitális oktatásra. “Figyelembe véve a fejlődést az elmúlt években, fennáll a kockázata annak, hogy egy vagy több generáció is elveszti a kézírás képességét. A kutatásaink és mások kutatásai szerint ez sajnálatos következménye lenne a megnövekedett digitális aktivitásnak – fogalmazott Van der Meer.
- Kapcsolódó: A diszgráfia tünetei óvodáskorban
A szakértő példaként említette, hogy néhány norvég iskola már teljesen digitalizálódott, és kihagyják a kézírás-oktatást. A finn iskolák pedig még digitalizáltabbak, mint Norvégiában, és náluk nagyon kevés olyan iskola van, amely egyáltalán tanít kézírást. “Megtanulni kézzel írni kissé lassabb folyamat – tette hozzá Van der Meer -, de a gyerekek számára fontos, hogy átéljék a kézírás elsajátításának kihívást jelentő szakaszát. Több szempontból előnyösek a bonyolult kézmozdulatok, a betűk megformázása. A billentyűzet használatánál minden betű esetén ugyanazt a mozdulatot alkalmazzuk. A kézíráshoz szükség van finommotoros készségekre, és érzékszervi irányításra is.”
Forrás: medicalxpress.com