Gyerek

Így tanítsd meg gyermekednek a pénzkezelést

Himer Csilla pénzpedagógus szerint a gyermeknevelés célja, hogy életrevaló felnőtteket engedjünk a nagybetűs életbe, ehhez pedig nélkülözhetetlen, hogy megtanítsuk gyermekeinknek a pénzzel való megfelelő bánásmódot is.
2014. Október 10.

Miért fontos már egészen kisgyermekkorban elsajátítani a pénzkezelés módjait? Miért tanuljanak meg spórolni a kicsik? Mikor adj neki zsebpénzt? Mire költheti? A válaszok egyszerűbbek, mint gondolnád.

Mutassunk pozitív példát

A gyerekek szinte még beszélni sem tudnak, amikor már kapcsolatba kerülnek a pénzzel. Vásárolni visszük őket, látják, ahogy a boltokban fizetünk, az adok-kapok mechanizmusa természetessé válik a számukra. “A kicsik rendkívül gyorsan tanulnak, megfigyelik, mit csinálunk, utánoznak, követnek bennünket. Éppen ezért nem mindegy, milyen példát mutatunk nekik. Ha azt látják, hogy a buszon bliccelve, jegy nélkül utazunk, akkor ezt a példát fogják követni.

Ugyanakkor, ha az anyukájuk minden hónapban leül és elosztja, kiszámolja a havi elkölthető pénzt, akkor ugyanez a tervezési igény bennük is kialakul. Tudattalanul is neveljük a gyerekeket a pénzkezelésre, mert a legtöbbször észre sem vesszük, amikor lemásolják a tevékenységeinket” – magyarázza Himer Csilla.

A kicsik nagyjából az óvodás kor környékén válnak fogékonnyá a pénzügyekre. “Az ovisok többsége perselyben gyűjti a pénzét. Izgalmas feladatot jelent nekik, hiszen a saját pénz birtoklása már ‘felnőttes’, a gyűjtés, a számolgatás közben pedig még az önbizalmuk is fejlődik, erősödik. A spórolás, a megtakarítás igényét ebben a korban ki lehet alakítani a gyerekekben. A pénzgyűjtés ugyanakkor még nagyon komoly munkát jelent nekik, és az sem egyszerű a számukra, hogy céljaikat kitalálják. Ebben mindenképpen segíthetjük őket” – javasolja Himer Csilla.

Ajándék- és zsebpénz

A pénzügyek önálló kezelését azzal is segíthetjük, ha zsebpénzt adunk a gyermekünknek, de az már nem mindegy, ezt, hogyan, milyen módon tesszük. “Zsebpénzt akár kisiskolás kortól kaphatnak a gyerekek, de inkább csak akkor javaslom, ha azt rendszeresen, hetente vagy havonta meg tudjuk tenni. Ugyanis, ha rendszertelenül – ahogy én nevezem – büfépénzt kap a gyerek, azzal a pénz elköltését szokja meg, félretenni, beosztani nem tanul meg.

A zsebpénz használatával megtapasztalja, melyek azok a költségek, amelyeket minden hónapban mindenféleképpen ki kell adnia, és melyek azok, amelyeket a saját igényei szerint oszthat be, tehet félre, vagy költhet el szabadon. Eleinte szinte biztosan hibázni fog, ne szidjuk össze azért, hiszen a saját kárából szerezheti a legfontosabb tapasztalatokat. Magyarázzuk el neki, mit tett rosszul, mi az, amit a jövőben érdemes másként csinálnia. A zsebpénzt mindig a saját belátása szerint arra költheti, amire akarja, ebbe ne szóljunk bele” – magyarázza a pénzpedagógus.

A szakértő szerint ajándékba is adhatunk pénzt a gyerekeknek, de ebben az esetben is érdemes bizonyos szabályokat betartani. “Lényeges, hogy ne azért adjunk a gyereknek pénzt, mert nem volt időnk ajándékot vásárolni neki. Pénzt csak akkor ajándékozzunk, ha azzal a céljai megvalósításához akarunk hozzájárulni. Például régóta szeretne a hobbijával kapcsolatosan valamilyen dolgot megvenni, vagy éppenséggel ahhoz kapcsolódó tanfolyamon részt venni. Mindenkor a céljai elérését segítsük az ajándékba adott pénzzel” – mondja Himer Csilla.

Fizethetünk a pluszmunkáért

Vannak családok, ahol a motivációért, a jó tanulmányi eredményért pénz jár. “Jobb megoldásnak tartom a zsebpénzt, mert a gyerek önmagáért tanul, azért, hogy okosodjon, több legyen, ez pedig nem kapcsolható össze a pénzügyekkel. A házimunkáért sem jár pénz, hiszen azért takarítunk fel, hogy szebb és tisztább otthonban élhessünk, amit a másik iránti szeretetből teszünk. Ugyanakkor, ha a gyerek olyasmiben segít otthon, ami nem tartozik a házimunka körébe, nem függ össze a tanulással, akkor azért a pluszfeladatért jutalmazhatjuk pénzzel is” – magyarázza a szakértő.

Himer Csilla pénzpedagógus szerint ahhoz, hogy a gyermekben kialakuljon a pénz kezelésének megfelelő módja, elsősorban a pozitív szülői példa segíthet. Ha a gyermek azt látja, hogy a pénz nem tabu, nem valami rossz dolog, hanem eszköz, amelynek használatával a szülei a céljaikat elérhetik, amit gondosan megtervezve hétről-hétre beosztanak, nem költenek fölösleges dolgokra, akkor benne is megérik az erre irányuló igény, és felnőttként sikeresen kezelheti majd a pénzügyeit.