Gyerek

Legós játék tippek

Nemcsak szabad játékra jó a sok kis építőkocka, irányított játékkal is fejlesztheted a kombinációs készséget, a belső látást, a feladattudatot és az osztott figyelmet is. Összegyűjtöttünk pár konkrét játék ötletet, amit még valószínűleg nem próbáltatok.

Vannak olyan örökzöld játékok, amik generációkon át nyújtanak önfeledt perceket a gyerekeknek. Ilyen a Lego Duplo is, ami nem egy furfangos vagy bonyolult játék (nem is arra van szükségük a kicsiknek), viszont rengeteg játéklehetőséget rejt magában.

De miért olyan jó?

Mindenekfelett azért, mert biztonságos. Mivel nálunk vannak nagytesók és kisbaba is, ráadásul közös a gyerekszobájuk fontos, hogy csak olyan játékok lehetnek szanaszét a földön, ami a négykézláb közlekedő kistesóra sem jelent veszélyt. Mármint lenyelés és törésügyileg. (Szerintem ez sok családban aktuális probléma.) A Duplot bátran kiteszem a nagyoknak, hadd játszanak vele, tudom, hogy a kicsi is belemászhat a játéktérbe. Ráadásul így észrevétlen fogja megtanulni, hogy az építőelemek mire valók, hogyan kell használni őket, anélkül, hogy bármi direkt instrukciót kapna.

Aztán azért szeretem még, mert szabad utat enged a gyerekek fantáziájának. Persze minden szetthez van összerakási útmutató is, de ezeket csak egyszer vagy kétszer rakják össze a gyerekeim, utána már a saját képzeletvilágukra hagyatkoznak. Aminél jobb fejlesztő játék nem létezik! Egy kocka lehet mentőautó, csónak, postás csomag, szék, konyhapult, bármi. Aztán pedig jöhet a fantáziajáték, ami segít a gyerekeknek feldolgozni az esetleges stresszt, utánozni a felnőtteket, megtanulni a közös játék szabályait, stb.

Persze a szabad fantáziajátékon kívül lehet „vezetett játékot” is játszani vele, de ezt ne úgy képzeljétek el, mint egy szigorú iskolai tanórát. Azt az egyensúlyi állapotot kell megtalálni, amikor a gyerek úgy érzi, hogy kötetlenül, fesztelenül, mindenféle elvárás és számonkérés nélkül együtt játszik anyával vagy apával, miközben a játék során a felnőtt olyan képességeket fejleszt vagy gyakoroltat a gyerekkel, amire épp szüksége van.

Ilyen lehet a színek nevei, kisebb-nagyobb, több-kevesebb fogalmak, mennyiségek meghatározása, számok, jobbra-balra-fönt-lent fogalmai, stb. Illetve, ha valaki a korai nyelvoktatás mellett dönt, akkor a lego az egyik legjobb „oktatási segédeszköz”, hiszen az idegen nyelven elhangzott dolgokat rögtön kézbe lehet venni, meg lehet vizsgálni, így egyértelművé válik illetve könnyen követhető a kicsiknek is („Add ide a nagy kék kockát. Köszönöm!”.

Végül pedig lássunk egy-két konkrét játékot, ami nem csak a gyerekek figyelmét és koncentrációját fejleszti, de a kombinációs készséget, a belső látást, a feladattudatot és az osztott figyelmet is.

A játék neve: mi van a kendő alatt?

A szülő (vagy óvónő) korcsoporttól függően 3-6 db téglából egy alakzatotépít, amit a gyerekek nem láthatnak. Leteszi és letakarja egy kendővel. Az a cél, hogy a gyerekek próbálják meg ugyan ezt az alakzatot megépíteni, úgy, hogy nem nézik meg, csak a kezükkel tapintják ki a kendőn keresztül. Később lehet úgy is játszani, hogy a gyerekek egymásnak (testvéreknek) vagy a szülőnek építenek titkosan alakzatot.

A játékot felzárkóztatásnál is lehet alkalmazni, ilyenkor 2 téglával kezdjünk, és fokozatosan emeljük az építőelemek számát, de akár tehetséggondozásnál is játszhatjuk, ilyenkor 6 tégla többszöri elfordításával, változó számú bütyök letakarásával bonyolultabb alakzatot rejtsünk el.

Egy másik játék: mozdulj, mutasd!

A szülő (vagy óvónő) megkéri a gyerekeket, hogy az általa felmutatott elemek színe szerint válogassanak a dobozukból és tegyék le maguk elé az asztalra. (2-3 szín korosztálytól függően pl.: piros, narancssárga, kék). Megbeszéli a gyerekekkel, hogy melyik színhez milyen mozgásforma tartozzon. pl. piros – egy fordulat helyben, narancssárga – guggolás, kék -nyújtózkodás. A feladat, hogy amelyik színnek a nevét hallják, azt az elemet vegyék a kezükbe és az adott mozgás elvégzése közben mutassák fel.

Nehezítés lehet, ha egyre gyorsabb ütemben hallják a színeket vagy ugyanazt a színt egymás után kétszer, háromszor hallják, sőt 5-6 éveseknek rövid történetbe, mesébe is be lehet építeni, ez nagyobb koncentrálást igényel a gyerekektől.

Persze a játékok variációinak száma végtelen, bátran használjátok a képzeleteteket újabb és újabb játékok kitalálásához.

A szerző blogját, a Csupa Szív Magazint itt találod.

Kapcsolódó cikkeink:

  • Megérkezett az óvodásoknak tervezett új lego
  • Pancsolás közben is LEGO
  • Ezért jó az építőjáték