
Kép: Getty Images
A belügyminiszteri rendelettervezet szerint a kompetenciamérés kulcsszerepet játszik a tanulók alapképességeinek felmérésében, visszajelzést ad az intézmények, pedagógusok munkájáról is. A tervezet azzal érvel az osztályozás mellett, hogy a tanulók nem vették elég komolyan a kompetenciamérést, az osztályozással ösztönöznék a diákokat arra, hogy maximális figyelmet és erőfeszítést fordítsanak a teszt kitöltésére. Az osztályozást beszámítják a középfokú felvételin elérhető pontszámokba, az év végi osztályzatok megállapításánál két érdemjegynek számít.
Az új szabályt először a 2025/2026-os tanév középfokú felvételi eljárásánál kell alkalmazni. A tanulmányi eredménybe a 2025. március 1-je után megírt országos mérés eredményei már beszámítanak.
A Hvg arra hívja fel a figyelmet, hogy az eredetileg 2001-ben indult, azóta folyamatosan továbbfejlesztett, hazai és nemzetközi viszonylatban is sokáig innovatívnak számító Országos kompetenciamérést (OKM-et) mára kiterjesztették a 4. évfolyamtól a 11. évfolyamig minden tanulóra, akik ráadásul már nemcsak kettő, hanem akár hat tárgyból is tesztet írnak. Ez alig megoldható logisztikai problémát okoz az iskoláknak, motiváltalanná teszi a gyerekeket, a digitálisan lebonyolított mérés pedig további problémákat okoz azzal, hogy pár perc alatt végigkattintgatják a gyerekek.
Miklós György, a Szülői Hang egyik alapítója nemrég úgy fogalmazott az Eduline-nak, hogy korábban jóval kevesebb kompetenciamérés volt, a sok teszt a gyerekeknek már túl megterhelő lett. Emiatt fordul elő egyre gyakrabban, hogy a gyerekek egy része ezeket nem veszi komolyan.
A 2024/2025-ös kompetenciamérések időpontja az Oktatási Hivatal tájékoztatása szerint:
- a 11. és a 7. évfolyamon 2025. március 24. – április 8.
- a 10. és a 6. évfolyamon 2025. április 3. – április 30.
- a 8. évfolyamon 2025. május 5. – május 17.
- a 9. évfolyamon 2025. május 12. – május 23.
- a 4. és az 5. évfolyamon 2025. május 19. – május 30.