Különféle krízishelyzetek természetes vannak a gyerekek életében is, de nem egyformán küzdenek meg velük. A megbirkózás során teljesen normálisnak tekinthető, ha a gyermek átmenetileg visszalép egy korábbi fejlődési szakaszába, például szorosabb testi kontaktusra vágyik a szülőkkel, vagy esetenként bevizel – mondja Dr. Csenki Laura, a Semmelweis Egyetem I. Sz. Gyermekgyógyászati Klinikájának gyermekklinikai szakpszichológusa.
A gyerekek is sok krízissel találkozhatnak, ilyen lehet az iskolakezdés, iskolaváltás, a szülők válása, hogy csak a legtipikusabb példákat említsük, ezek a helyzetek túl is mutathatnak az alkalmazkodási nehézségeken. Megjelenhet szorongás, depresszió, deviáns magatartás, de testi tünetek is, például has-vagy fejfájás. Ha tartóssá válik az állapot, állandósulnak a tünetek és szemmel láthatóan negatív kimenetelű a megküzdés, alkalmazkodás, akkor szakemberhez érdemes fordulni- hívja fel a figyelmet Dr. Csenki Laura a Semmelweis Egyetem cikkében.
A tipikus élethelyzeteken túl, szorongást okozhat a gyermekekben az is, ha szülők magas elvárásokat fogalmaznak meg, olyan követelményeket, amelyekből következhet az is, hogy kiölik a gyermek természetes belső motivációját, természetes tudásvágyát, hogy ne azért tanuljon, mert a szülei elvárásainak kell megfelelnie. Sajnos sokszor nem is az iskola, hanem a szülő fogalmaz meg irreális elvárásokat.
A pszichológus szerint beszélgetéssel, közös megoldási javaslatok kidolgozásával mi magunk is sokat segíthetünk a szorongás oldásában, emellett meg kell említeni a mozgás szerepét, ez is sokat segít a feszültség csökkentésében, és számtalan relaxációs technika közül is választhatunk.
A gyermekben lecsapódnak a szülő érzelmei, hozzáállása, vagy épp bizonytalansága, tehát az, ahogy a szülő, a gyermeket körülvevő felnőttek küzdenek meg a krízishelyzetekkel. Ezek a minták a gyerekben szorongást válthatnak ki. A szülőnek egyszerre kell a saját érzelmeire és a gyermekére figyelnie, ez nem könnyű feladat.
Mivel a gyerekek számára különösen fontos a biztonság, és megnyugtatja őket az ismerős környezet, így például iskolakezdéskor vagy iskolaváltáskor érdemes már a tanévkezdés előtt felkeresni az intézményt, megismerkedni a pedagógusokkal, esetleg beszélgetni olyan gyerekekkel, akik már oda járnak – tanácsolja a pszichológus.
Forrás: Semmelweis Médiasarok