A testkép azon témák közé tartozik, amelyet felnőttkorban is elég nehéz dolog kezelni, fiatal korban pedig még bonyolultabb feladat lehet. Különböző kutatások szerint a serdülőkor a legkritikusabb időszak, ami pozitívan vagy negatívan befolyásolja a testkép alakulását, és hogy a rossz testkép pusztító hatással lehet az általános önértékelésre is.
De valaki kinézete nem csak azt határozza meg, hogyan érzi magát, de azt is befolyásolhatja, mások hogyan bánnak vele. Egy 2013-ban készült tanulmány szerint a testsúly az egyetemi felvételinél is közrejátszik, hisz azt találták, hogy a túlsúlyos jelentkezők kisebb eséllyel jutottak be a kiválasztott egyetemre. A British Journal of Education egyik legfrissebb tanulmánya szerint azonban a megkülönböztetés már tizenéves korunk előtt elkezdődik.
Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a túlsúly összefügg a gyengébb tanulmányi eredménnyel, noha azt nem sikerült megállapítani, pontosan hogyan. Kristin Finn és kollégái a Canisius Egyetemről elgondolkoztak azon, mi van ha ez inkább diszkrimináció és megbélyegzés következménye, és számos olyan tanulmányra mutattak rá, amelyek ezt a feltevést bizonyították. Egy 2013-as kutatásban például azt találták, hogy a túlsúlyosság az akadémiai előmenetellel összefügg, de a standardizált teszteket nem befolyásolja: a túlsúlyos diákok ugyanolyan okosak voltak, ám sokkal kevésbé sikeresek.
E hipotézis további vizsgálatához 133 általános- és középiskolai tanárt gyűjtöttek össze New York államban, mind különböző korúak, és eltérő tantárgyakat tanítanak. Egy tanári értekezleten arra kérték őket, vegyenek részt egy kutatásban, amellyel megvizsgálják az iskolai osztályzási módszer érvényességét, emiatt egy 11 éves diák által kézzel írt, sportról és egészségről szóló szöveget kaptak. A szöveget egy elkülönített osztályból gyűjtötték be, és ügyeltek arra, hogy átlagos minőségű legyen – külső szakértők sem kifejezetten jónak, sem rossznak nem ítélték.
A résztvevők ezen kívül kaptak még egy képet egy fiatal lányról, aki a tanulmány állítólagos szerzője volt – egyik esetben a képen egy “egészséges” súlyú gyermek szerepelt, a másik képen pedig egy túlsúlyos. A kép valójában ugyanarról a lányról készült, csak digitálisan módosították, így adva a lánynak körülbelül 10 kilogramm plusz súlyt. A szöveg elolvasása után a résztvevők kitöltöttek egy rövid kérdőívet a tanulóval és a szöveggel kapcsolatban, és le kellett írni a saját véleményüket az iskolai osztályozási rendszerről.
Talán nem meglepő, de a kutatók azt tapasztalták, hogy a tanárok szerint a bőrszín, a nem, a súly vagy a szépség nagyon kis hatással van arra, milyen jegyet is adnak a diákoknak.
A testsúlynak azonban nagyon nagy hatása volt a diákok érdemjegyére. A tanárok nagyobb valószínűséggel vélték úgy, hogy a túlsúlyos gyerekek segítségre vagy korrepetálásra szorulnak, munkájukat kevésbé ügyesnek ítélték meg, mint nem túlsúlyos társaikét, és általánosságban véve rosszabb jegyet adtak a dolgozatukra – noha a dolgozatok mind ugyanazok voltak. Az is kiderült, hogy úgy ítélték, a túlsúlyos diákok keményebben dolgoztak, mint a nem túlsúlyos diákok – talán mert úgy gondolták, kevésbé ügyesek, így jobban kell igyekezniük. Érdekes módon, noha a tanárok rosszabb jegyet adtak a túlsúlyos gyerekek szövegeire, nem ítélték rosszabb minőségűnek a dolgozatot.
A kutatócsoport szerint eredményeik jól bemutatják a súlyhoz kötődő előítéleteket, amik a tanároknál megjelennek: próbálkozhatnak nagyon keményen és létrehozhatnak ugyanolyan kiemelkedő munkákat, a túlsúlyossághoz kötődő sztereotípiák beférkőztek az oktatásba is.
A kutatásban csak fehér bőrű lányok képeit használták, így az, hogy a súly és más egyéb jellemzők hogyan hatnak, egy másik kutatás tárgya lehet – például hogyan hat egymásra a bőrszín és a testsúly, vagy érvényes-e ez fiú diákoknál is? A kutatók szerint digitálisan nem módosított képekkel vagy teljes alakos fotókkal is el lehetne végezni a kutatást, illetve a tanárok testsúlyát sem vették figyelembe. Vajon egy túlsúlyos tanár is ugyanilyen előítéletekkel rendelkezik?
A rossz testkép leküzdése fontos lépés ahhoz, hogy a tizenévesek boldog és egészséges felnőttekké válhassanak. De ehhez le kell rombolni a testsúlyhoz kötődő mély előítéleteket. Az első lépés talán pont az előítélet létezésének felismerése – figyelemre méltó, a tanárok mennyire még csak nem is gondolták, hogy őket is befolyásolják ilyen előítéletek az osztályzatok kiosztásakor. Létfontosságú azon tényezők felismerése, mi befolyásolja, hogyan ítélünk meg másokat. A túlsúlyos diákok ugyanolyan jók, mint mások: és ennek megfelelően ugyanúgy is kellene velük bánni.
(VIA)
Kapcsolódó írásaink: