Ráfordultunk a célegyenesre, ami az érettségire való felkészülést illeti – már csak egy szűk hónap áll rendelkezésükre a középiskolásoknak, hogy a lehető legjobban felkészüljenek. Sok mindenre lehet még elég ez az idő, főleg, ha a felkészülés jól, átgondoltan zajlik. Persze a legtöbb tinédzser életében ez az első ilyen jelentőségű és ilyen típusú esemény, ezért jó, ha segítünk nekik, hogy ne fussanak bele a leggyakoribb hibákba, és ki tudják hozni magukból valamint a még rendelkezésükre álló időből a lehető legtöbbet. Hogy mik a kritikus pontok, abban Szatmári Alexandra, egy érettségi felkészítéssel foglalkozó vállalkozás vezetője ad útmutatót.
Nem választja külön a szóbelire és az írásbelire való készülést
Először az írásbeli érettségin kell túl lenni, aztán van még idő a szóbelikig – fontos, hogy nagyon másképp kell készülni a kettőre. Az írásbelihez hasonló helyzetben valószínűleg többször volt már a gyerek (a próbaérettségik, nyelvvizsgák, kompetenciamérések mind segítenek felkészülni erre a helyzetre, az írásbeli feladatmegoldásra). Ezzel szemben arra, hogy az írásbelire párhuzamosan több tárgyból, sok tételből kell tanulni, majd szóban megnyilvánulni – ilyen tapasztalatuk még nemigen van a kamaszoknak. Az iskolai évek erre kevésbé készítenek fel, ezért tudatosan hangsúlyt kellene helyezni rá.
Tipp: Érdemes tudatosan olyan helyzetbe hozniuk magukat a diákoknak, amikor el kell „próbálniuk”, hogy szóbelinek – vagyis tételt kell húzniuk, felkészülni, majd előadni. Erre egymás között, a szülőkkel vagy érettségi felkészítőkön is van lehetőség. De ha esetleg mégsem, akkor saját magának is felmondhatja, akár a tükör előtt, a lényeg, hogy élje át, milyen az, amikor összefüggően kell beszélnie egy kapott témáról.
Nem készül a felkészülési időre
A szóbeli érettségi nagyon fontos mozzanata a felkészülési idő: viszonylag hosszan dolgozhat azon a gyerek, hogy vázlatot írjon, kitalálja, hogy mit szeretne mondani, akár magában el is gyakorolja. De ez nem megy magától, ezt is meg kell tanulni, be kell gyakorolni.
Tipp: Kevés iskola készíti fel kimondottan erre a gyerekeket, pedig nagyon sokat segítene, ha tudnák, hogyan öntsék formába a gondolataikat először vázlat formájában, majd ez alapján szóban. Érdemes erre hangsúlyt fektetni, és átbeszélni, mitől jó egy vázlat, neki mi segít, hogy jobban fel tudja idézni és összefüggően elmondani a tanultakat.
Most akar mindent megtanulni
Nem lehet mindent az utolsó pillanatban megtanulni, de nem is kell. Nagyon rossz, ha a gyerek azzal a szándékkal áll neki a tanulásnak, hogy ő most tanul meg mindent. Valójában a gimnáziumi évek alatt végig az érettségire készült, és sokkal kevésbé lesz ijesztő a dolog, ha nem újra megtanulandó anyagtömegként tekint rá, hanem olyasmire, amit egyszer már megtanult, egyszer már tudott, és ezt a tudást kell újra előhívni és rendszerezni.
Tipp: Beszéljetek erről, erősítsd őt abban, hogy ne a hatalmas tananyagra összpontosítson, hanem arra, hogy ő ezt tudja, ott van a fejében, és amit most csinál, az ismétlés és rendszerezés, a tanultak felidézésének hatékonyságának fejlesztése. Rengeteget számít, ha a ezzel egy alap magabiztosságot sikerül kialakítanotok, amire építkezni lehet.
Nem figyel eléggé a megváltozott követelményekre
Fontos változások történtek az érettségi követelményekben történelemből, de különösen magyarból és matematikából. Épp ezért a csak régi feladatsorokra alapuló felkészülés nem lehet sikeres. Nem kell megrémülni vagy pánikolni ezen, hiszen aki most érettségizik, az már az új rendszer szerint, az új tankönyvek alapján tanulta az anyagot, szóval nem kell arra számítani, hogy teljesen ismeretlen, sosem hallott anyagrészek bukkannak fel.
Tipp: Fontos figyelni a hivatalosan kiadott, az új követelményeknek megfelelő típuspéldákra, feladatsorokra, videókra – vannak ilyenek elérhetők bőven, használni kell őket a felkészülés során. Valószínűleg a tanárok is ügyelnek erre, de érdemes az otthoni készülésben is koncentrálni ezekre.
Nem tanulja meg használni a segédeszközöket
A számológép, a függvénytábla, a térkép vagy a szöveggyűjtemény illetve a szótár is nagyon nagy segítséget jelenthet mind az írásbelin, mind a szóbeli – de csak akkor, ha gyorsan, határozottan, gond nélkül használja ezeket a tanuló.
Tipp: Az elkövetkező hetekben hangsúlyt kell helyezni ezek megismerésére, használatára. Meg kell tanulni profin használni a számológépet, amivel majd az érettségin fog dolgozni. Használja a függvénytáblát akkor is, ha kívülről tudja a képleteket, mert fontos, hogy gyorsan el tudjon igazodni benne, ha esetleg leblokkolna a vizsgán, és utána kellene néznie valaminek. Ha ezek gyorsan, egyszerűen mennek, a vizsgán a számolás, ellenőrzés sokkal gyorsabb és magabiztosabb lesz. Ahogy a térképhasználat is – és azt is érdemes átnézni, mi mindenre és hogyan használható egy szöveggyűjtemény amellett, hogy kikeresi belőle a megfelelő szöveget.
Csak a fontos tárgyra koncentrál
Az elengedhetetlen, hogy tisztában legyetek azzal, hogyan történik a vágyott egyetemen, szakon a felvételi pontok számítása, és ezt figyelembe vegyétek a felkészülés során. És ebben alapvető elem az, hogy tudjátok, melyek a legfontosabb tárgyak. De nem lehet teljesen elengedni a többi tárgyat sem, mert a a szóbelin globálisan kell produkálni, mindenre készülni kell.
Tipp: A kevésbé fontos vagy nemszeretem tárgyakból is kell egy alap felkészültség, mert nagyon lelombozó tud lenni, és a fontos tárgyaktól is elveheti a szükséges magabiztosságot, ha rossz élmény éri a gyereket a másik tárgyak vizsgáján, mert nem készült eléggé.
A nem kedvelt téleket kihagyja
Hasonló a helyzet, ha egy-egy tárgyon belül nézzük a tételeket: mindig lesz olyan, ami nehezebben megy, nem annyira kedvelt téma. De nem engedhető meg, hogy bizonyos tételek teljesen kimaradjanak a felkészülés során.
Tipp: Annyira minden tételt át kell nézni, hogy a használható segédeszközök segítségével el tudja mindegyiket kezdeni, tudjon valamennyit beszélni róla. A már említett segédeszköz-használat begyakorlásának itt is nagyon nagy szerepe van.
Nem veszi figyelembe a saját tanulási igényeit
18 éves kor környékén már általában tudják a gyerekek, milyen tanulási módszer hatékony náluk, hogyan tudnak és szeretnek tanulni. Érdemes arra ösztönözni, hogy használják ezt minél jobban, alkalmazkodjanak ahhoz, hogy nekik mi a leghatékonyabb.
Tipp: Aki szeret kis jegyzeteket, kulcsszavakat írni, az cetlizze tele az asztalát, a falát, a füzeteit. Aki hallás után tud könnyen tanulni, az kérje meg egy társát, hogy mondja fel neki a tételeket (lehetőleg olyasvalakit, aki épp abból tanul könnyen, hogy felmondja, vagy akár másnak elmagyarázza az anyagot.) A lényeg, hogy próbálkozzon, változtasson, legyen rugalmas, és tanuljon úgy, ahogy neki a legjobb.
Nem használja ki a társak támogató erejét
Ehhez szorosan kapcsolódik, hogy aki hatékony ilyen formában, annak nagyon sokat segíthetnek a barátok, osztálytársak.
Tipp: Akkor jó egy öntevékeny tanulócsoport, ha mindenki úgy tud benne részt venni, ahogy az számára a leghatékonyabb: aki jegyzetet szeret készíteni, az bedobja a közösbe, aki mások jegyzeteiből könnyebben átlátja az anyagot, az kaphat ilyet. A gyerekek meghallgathatják, kikérdezhetik egymást, szimulálhatnak maguknak házi szóbeli érettségit, mindenki beadhatja a közösbe azt, amit ő maga hozzá tud tenni a csoport sikeréhez. Ez nagyon hasznos és egyben támogató is lehet.
Nem vesz igénybe extra segítséget
Mindenkinek jól jön a plusztámogatás, de nem mindenki engedheti meg magának, hogy felkészítő tanárt fizessen – és nem is minden gyerek szeretne különtanárhoz járni. De nem is feltétlenül szükséges, hiszen rengetegféleképp lehet extra segítséghez jutni anélkül, hogy súlyos tízezreket kellene fizetni érte.
Tipp: Ma már rengeteg ingyenesen is elérhető tartalom létezik, videós anyagok, kidolgozott tételek, feladatsorok, érdemes ezeknek utánajárni. Lehet csatlakozni felvételi felkészüléssel foglalkozó csoportokhoz, de rengeteg előfizethető anyag is elérhető, csak egy kis pluszenergiát kell beletenni a felkutatásukba.
Nem támaszkodik eléggé a szaktanáraira
A középszintű érettségiknél a szaktanároknak nagyon nagy a szerepük, hiszen ők határozzák meg, ők állítják össze a szóbeli tételsort. Ők nagyon nagy támogatást és segítséget jelenthetnek a felkészülésben.
Tipp: Minél jobban figyeljen oda a gyerek a szaktanárok tanácsaira, javaslataira, kövesse a felkészülés során azt, amit javasolnak. A tanár módszereit és az adott osztály jellemzőit is figyelembe veszik ilyenkor, érdemes figyelmet fordítani azokra a témákra, amelyeket a tanár különösen kihangsúlyoz.
Hagyja, hogy megrémítse az ismeretlen
Ha emelt szintű érettségit ír a gyerek, azt nem a saját iskolájában fogja megtenni, az ismeretlen helyszín, az ismeretlen tanárok pedig sokakat elbizonytalaníthatnak. Idegen környezetben könnyen megeshet, hogy a gyerek a valós tudásánál rosszabbul teljesít.
Tipp: Akinek nehézséget okoz az ismeretlentől való félelem, annak érdemes elmenni a vizsga előtt az adott iskolába, ahol írni fogja az emelt szintű vizsgát, és egy kicsit körüljárni, feltérképezni. Jó, ha tudja, van-e óra a tantermekben, hol van a vécé, hogyan kell a sulit megközelíteni. Egy kis helyismeret adhat némi magabiztosságot a vizsgázónak.
És még egy plusz dolog, ami az ismeretlen helyen nehézség lehet: ha az idegen tanároktól nem mer segítséget kérni a gyerek, amikor szüksége lenne rá. Beszéljünk vele arról, hogy igenis bátran kérdezzen, kérjen támogatást, ha nem látja a helyéről az órát, nem tudja, mennyi idő van még hátra, valami kényelmetlensége van – lélekben készüljön kicsit arra, hogy bár a helyzet ijesztő lehet, de ott is tanárok vannak, akiknek az a feladatuk a vizsga lebonyolításán túl, hogy segítsék a diákokat.
Apróságok is számítanak
Van még néhány kicsinek tűnő, ám valójában nagyon fontos dolog, ami szintén befolyásolhatja a vizsga sikerességét, mégpedig negatívan:
- Túlhajszolja magát a vizsga előtti estéken
- Kávét, kólát, energiaitalt iszik, hogy többet tudjon éjjel tanulni
- Ennek köszönhetően kialvatlanul, álmosan megy vizsgázni – amitől sokkal kevésbé tud koncentrálni
- Éhesen megy vizsgázni
- Nem visz magával innivalót, nem iszik elég folyadékot a vizsga előtt és alatt