Hilary Conklin kutató és a DePaul Egyetem tanárképzési tanszékének professzora szerint a kamaszoknál a játék mind lehet különböző és ugyanaz, mint a kisebb gyerekeknél, írja a Parents. „Gyakran úgy határozzák meg, mint valami, amiben van választásod, hogy mit csinálsz, és te irányíthatod a saját munkádat, a saját tevékenységeidet” – mondta. Továbbá a tinédzserek játéka általában tartalmaz valamilyen kreatív vagy ötletes, és a játék közben örömtelinek és elfoglaltnak érezhetik magukat.
Hogyan változik a játék tinédzserkorban?
Ken Ginsburg, a Center for Parent and Teen Communication (Szülő és Tinédzser Kommunikációs Központ) alapító igazgatója, és a Congrats – You’re Having a Teen! (Gratulálok, tinédzsered van!) című könyv szerzője elmondta, hogy a kamaszok agya gyors növekedésen és változáson megy keresztül. Szerinte a serdülőkor lényege, hogy fel kell azt az alapvető kérdést, hogy: „ki vagyok én?”, és megválaszolni olyan kérdéseket, mint például „hogyan illeszkedjek be?”. Ez az agyfejlődés és önkutatás teszi kritikus eszközzé a játékot kamaszkorban.
A játék tizenéves korban lehet formális vagy informális, és irányított vagy önálló is, ami többféle közegben történhet – pl. otthon, az iskolában, csapatban, barátokkal. A játék többek között lehet:
- csapat- vagy egyéni sport
- fitness tevékenység, mint például a jóga, a futás, a spinning, stb.
- kalandsportok, gördeszkázás, mountain bike, fára mászás, síelés, stb.
- különböző modellező tevékenységek
- művészeti vagy kézműves tevékenységek
- videójátékok
- társasjátékok
- videók, kisfilmek készítése
- sütés, főzés
- cosplay
- kreatív írás
- tánc
- túrázás, kempingezés
- vidámpark, kalandpark
- karaoke, stb.
A játék segítheti a kamaszkori fejlődést, és önmaguk megismerését. Ginsburg szerint ez egy olyan időszak, amikor kitalálhatják, hogy kik is ők, és amikor a látókör különböző irányokba való kiterjesztésének lehetősége valóban fejleszti az intelligenciát. A játékosság nem múlik el gyermekkorban, és a kreativitás serdülőkorban és felnőttként is ugyanolyan fontos.
A játék lehetőséget ad a hibázásra, és megtanulni, hogy legközelebb hogyan csinálják másképp, jobban a dolgokat. Lehetővé teszi, hogy a képzelőerejüket használják megoldások kidolgozására.
A játék emellett a mentális egészség szempontjából is fontos. Egy, az American Journal of Play című folyóiratban 2011-ben megjelent cikk szerint a játék hanyatlásával nőttek a depressziós, a szorongásos, az öngyilkossági, és a nárcizmus esetei.
A kutatások szerint a játék pozitív hatással lehet a gyerekek mentális egészségére nézve azáltal, hogy segíti:
- az érdeklődések és kompetenciák fejlődését
- tanulni a döntéshozatalt, a problémamegoldást, az önuralmat, a szabályok betartását
- az érzelmek szabályozásának elsajátítását
- barátkozni másokkal
- átélni az örömöt
A kamaszok érzik a nyomást, amikor a felnőtté válás felé haladnak, miközben szeretnének visszalépni a gyermekkor felé is. Conklin szerint a felnőttek modellezhetik a sebezhetőséget és a játékosságot. „Azt hiszem, ez időnként olyan, mintha engedélyre lenne szükségük ahhoz, hogy újra bolondozhassanak” – mondta. Ha a szülők játszanak a tinédzserekkel, az nagymértékben elősegíti mindezt. Érdemes lehet új dolgokkal kísérletezni, és olyan lehetőségeket kínálni, amelyek az érdeklődési körüknek megfelelőek.
Forrás: parents.com