Az olvasás sokat segít
Minél több interaktív beszélgetésben és játékban vesznek részt a gyerekek, annál többet tanulnak. Az olvasás, az ének, a szójátékok, a beszélgetés mind-mind elősegíti a kicsiket, hogy épüljön a szókincsük, ugyanakkor pedig megtanítja őket a hallgatás képességére is.
Íme néhány javaslat, hogyan tudsz fejleszteni a gyerek kommunikációs készségén:
Beszélgess vele minél többet
Beszélgess a kicsivel arról, mi mindent csinált a nap folyamán, vagy hogy miket tervez holnapra. Például indítsd így a beszélgetést: “Úgy tűnik, ma esni fog az eső. Mit csináljunk, mihez lenne kedved?” Az is jó módszer, hogyha lefekvéskor megbeszélitek, mi minden történt aznap.
Ugyanaz a mese kell mindig? Nem baj!
Olvasd fel újra és újra a kedvenc meséit, és ösztönözd arra a gyereket, hogy csatlakozzon ő is, szálljon be azoknál a részeknél, amiket már ismer. Csináljatok úgy, mintha a gyerek olvasná fel az adott könyvet vagy mesét!
Játsszatok szerepjátékot!
A szerepjáték még jó pár évig az egyik kedvenc lesz. Próbálj minél többet kezdeményezni. A hétköznapi életből vett színhelyek (bolt, orvos, játszótér, stb.) a legjobbak.
Nagy ugrás a beszédfejlődésben
2-3 éves kor között a gyerekeknél hatalmas ugrás tapasztalható, észrevehetően növekszik a szókincsük: míg 2 éves korban még 50 vagy ennél valamivel több szót mondanak, 3 éves korra 200-nál is több szavas a szókincsük. A kétéves megérti a két lépéses instrukciót (például vedd fel, kérlek, a kockát, és vidd oda apának). Az alapszínek differenciálásával jól boldogulnak, ám megnevezni rendszerint nem tudják. Két-háromszavas mondatokkal kommunikálnak. Számolással is jól haladhatnak. Testrészeiket megmutatják. Elkezdődhet a Miért-korszak.
Hároméves korra szabadabban használják a nyelvet, körülbelül 3 tárgyat képesek megszámolni, a színeket képesek megnevezni is, és történetet mesélnek. Gördülékenyebb kérdés-válasz beszélgetések folytathatók velük, s már 3-5 szavas mondatokban beszélnek, tudják a vezeték- és a keresztnevüket. A problémamegoldó képességük is nő.
Ha probléma van
Az alábbi tipikus kommunikációs problémák jellemzőek a 2-3 éveseknél:
- nagyothallás
- szegény szókincs
- nem tiszta beszéd
- dadogás
A dadogás és az artikulációs problémák általánosak ebben az életkorban, a legtöbb gyerek kinövi őket. Hogyha más problémát is tapasztalsz, érdemes orvoshoz vinni, hogy kivizsgálják, mi okozhatja ezeket.
Vannak szülők, akik a beszédfejlődésben való elmaradásnál autizmusra gyanakodnak. Fontos tudni, hogy az autizmusnál más – elég feltűnő – kísérő tünetek is vannak: nehezen szocializálódik a gyerek, nem hallgat a nevére, kerüli a szemkontaktust, viselkedési problémák tapasztalhatók, nem szeretik, ha megölelik őket. Az autizmus elég nagy változékonysággal mutatkozik meg.
Ha késik a beszédfejlődés nem szabad a legrosszabbra gondolni. A beszédtanulás nem verseny! A fiúknál sok esetben később “indul be” a folyamat. Bizonyos korra ugyanolyan szinten beszélnek majd, beérik egymást.
Kapcsolódó cikkeink beszédfejlődés témában: