Kisgyerek

Beszédhiba kiskorban: van-e teendőnk?

Minden gyerek beszédfejlődése más. De meddig megfelelő a folyamat, és mikor szorul korrigálásra?
2022. Szeptember 23.
gyerek beszél

Amikor egy gyerek beszélni tanul, még sokáig nem teszi helyesen. De meddig? Ha egy óvodás nem ejti tisztán az R-et vagy a K-t, az vajon probléma? Vagy elég, ha iskoláskorra tisztul ki a beszéd?

Egy laikus szülő nem feltétlen tudja ezeket a dolgokat, leginkább egy logopédus adhatja meg a választ. Vajon mikor indokolt szakemberhez fordulni?

Ez a kérdés a leggyakrabban óvodáskorban merül fel, és szerencsére a magyar óvodákban dolgozik is logopédus – ha nem is teljes időben, de legalább rendszeres tanácsadóként. Erről kérdezhetjük az óvónőket vagy az óvodavezetőt, de a lakóhely szerint illetékes pedagógiai szakszolgálat is ad információt (az irányadó rendelkezés a Nemzeti Köznevelési Törvény).

A logopédiai szűrésen egyébként minden ovis átesik, ehhez még szülői kérelem vagy beleegyezés sem szükséges, persze az intézmények általában jelzik a szülők felé. A logopédusok többnyire a nagycsoportosoknál mérik fel a fejlődési állapotot, artikulációt, hangok helyes ejtését, de a nyelvi fejlettséget is. Ezek után írásos értékelést készítenek.

Ha a gyerekünk még nem óvodás, és valamiért mégis szeretnénk konzultációt, akkor is a szakszolgálathoz kell fordulnunk. „Bízzunk a szakemberben, és annak megítélésében, hogy a fejlesztést elkezdené-e vagy sem – javasolja Fung Emília logopédus a koragyermekkor.hu oldalon, Csóré Anett cikkében. A szakmai megítélés arra vonatkozik, hogy például a beszédhiba megfelel-e gyermekünk életkori sajátosságainak (elfogadható-e az adott életszakaszban) és különösebb beavatkozás nélkül is javuló tendencia várható-e, vagy sem. – Kérjünk tanácsot, hogyan támogathatjuk gyermekünk beszédfejlődését! A logopédus konkrét játékokat, feladatokat adhat, vagy javasolhat szakmai honlapokat is, amelyeket felkereshetünk

Ha a kommunikáció egészét érintő elmaradásról van szó, rendkívül fontos, hogy a legkorábbi életszakasztól kezdve határozottan segítsük az optimális fejlesztést/fejlődést. A korai felismerés és fejlesztés hozzájárul a mielőbbi tiszta beszéd elsajátításához, a későbbiekben pedig zökkenőmentesebbé teszi az óvoda-iskola átmenetet – teszi hozzá a szakértő.