A mobil innovációs hullám az esti mesét is utolérte. Egy 2013-as adat szerint hazánkban 2,7 millió felnőttnek van okostelefonja, bár ennek még csak töredéke tölt le alkalmazást is. A technikai feltétele tehát megvan az applikációval támogatott esti mesének. Hogy az igény mennyire adott (főleg Magyarországon), még nem tudni.
Mindenesetre ez egy elég szokatlan, és elég innovatív ötlet. A klasszikus könyves meséléssel szemben itt egy mobilalkalmazás segítségével történik az újabb és újabb mese kitalálása a mesélő szülő és a gyermek részéről közösen, amit a plüssfigurák és a kihajthatós részekkel tarkított, színes takaró segítségével lehet megeleveníteni. (Az applikáció meseötletekkel segít a mese kreatív megalkotásában.)
Az ágynemű grafikája elég érdekesnek, figyelemfelkeltőnek tűnik. Egy erdőt ábrázol, ami azáltal is kalandos, hogy zsebek, hajtókák bújóhelyet biztosítanak a kis hősöknek, a mesefiguráknak.
Az ágynemű megálmodói 3 és 8 éves kor között ajánlják a “meseágynemű-szettet”.
A benyomásom az, hogy ez az innovatív meseágyneműs mesélés egy olyan “bábszínház” irányába csúsztatja el a könyves mesélést, ahol a passzív mesehallgatás helyett egy interaktív, a fantáziát másképp megdolgoztató mesélés kerekedik. Ami nyilván egy izgalmas újdonság lehet mind a gyereknek, mind a szülőnek. A klasszikus mesélés – különösen, ha fekve történik – viszont sokkal inkább elálmosíthatja a gyermeket, köszönhetően a passzivitásnak is. Ha a gyerek tevékenyen bábozik, nagy valószínűséggel nem álmosodik el. Így kérdéses, hogy az álomba ringató mesélést egy az egyben kiválthatja-e az interaktív, bábozós mesélés. Véleményem szerint inkább megelőzheti, és színesítheti a minőségi együtt töltött időt este. Ami biztos, hogy fejleszti a kreativitást, és rendkívül tartalmas időtöltést nyújt.
A közösség ereje
A projekt a Bedtime Bedding nevet kapta. Mint oly sok más esetben, itt is csak az ötlet, a szürkeállomány adott, a pénz nem. A szükséges anyagi háttér a külföldi közösségi finanszírozás segítségével tűnik megvalósíthatónak: a Kickstarteren – ami egy nemzetközi, népszerű, közösségi finanszírozási site – indította el útjára az ötletet a magyar csapat. Másfél nap alatt 16 ezer angol fontot, (kb. 6,5 millió Ft-ot) sikerült a csapatnak összegyűjteni. A kampány május 30-áig tart. (A közösségi finanszírozás sok olyan ötletnek ad lehetőséget, ami tőke hiányában valószínűleg megragadna a prototípus szintjén. A kampány úgy működik, hogy a finanszírozók egy adott összeg fejében elsőként kapnak az adott termékből, amint az összegyűlt pénzből beindul a gyártás.)
Vitvera Gábor, a Bedtime Bedding egyik alapítója elmondta, a prototípus közel 1 éve kész van, persze a gyártás beindításához pénz, és legalább 200 darabos megrendelés szükséges.