Kisgyerek

Gyakori gyerekkori félelmek – mitől félnek a gyerekek az egyes életkorokban?

Teljesen normális, hogy a gyerekek időnként félnek. A félelem ugyanis érzelmi fejlődésük része, ami óvatosságra tanítja őket, és segítséget kérni, amikor valamilyen félelmetes helyzetbe kerülnek.
2021. Október 06.

Ahogy a gyerekek nőnek, a félelmeik úgy változnak velük. Amíg bizonyos gyermekkori félelmek csupán enyhék vagy rövid életűek, addig mások olyan intenzívek lehetnek, hogy állandó szorongást okozhatnak, vagy zavarhatják a mindennapi dolgokat – írja a medicinenet.com.

A parents.com életkoronkénti útmutatóban gyűjtötte össze a leggyakoribb gyerekkori félelmeket.

Baba és kisgyermekkorban (0-2 éves)

Dr. Dawn Huebner pszichológus elmondta a portálnak, hogy már az újszülöttek is felismerik a szüleik arcát, és jobban is kedvelik, mint az idegenekét, de a legerősebb szeparációs szorongásuk 6-8 hónapos korukban kezdődik. A szakember szerint ez jó dolog, mert ahogy a gyermek egyre inkább képes lesz mászni vagy lépegetni, fizikailag távolodni a szüleitől, az idegenekkel szembeni óvatosság megóvja attól, hogy túl távolra menjen. A legtöbb kisgyermek ezt a nehéz időszakot kinövi 2 éves korára, de valószínűleg még mindig inkább a szülőnél maradnak, nagyon ragaszkodnak, ha ismeretlenek is vannak a közelükben.

A parents.com a félelmek között említi azt is, hogy a babáknak ijesztőek lehetnek a jelmezt viselő emberek is – gondoljunk a farsangra, vagy a portál szerint Halloweenre. A jelmezt viselők egészen valószínű, hogy senkire sem hasonlítanak, akiket a pici ismer, így pedig potenciálisan veszélyesnek tűnhet a szemében.

A babákat a hangos, hirtelen zajok is nagyon megijeszthetik, mert érzékszerveik még nem teljesen fejlettek. Dr. Tamar Chansky gyermekpszichológus szerint a zaj, és a testük reakciója a zajra fizikailag is kellemetlen lehet, még a kisgyerekeknek is. Egy-egy ijedtség után a gyermek társíthatja a túl hangos zajokat a fájdalommal, így már azelőtt megijedhet, mielőtt például belépne egy zajos helyre.

Hogyan lehet segíteni a kicsinek?

A kulcsszó a kényelem. Janine Domingues szorongásra specializálódott pszichológus szerint egy baba vagy egy fiatal kisgyermek nagyon kötődik a szülőhöz, ezért azt kell tudnia, hogy a szülő ott van, ő pedig biztonságban van. Így a legjobb megoldás, ha felemeled a gyermeket, vagy leguggolsz hozzá és megnyugtatod öleléssel, simogatással, és ha elmondod neki, hogy: “Minden rendben van. Itt van Anya/Apa”. Ha tudod, hogy valami olyan dolog történik, ami a gyermeknek ijesztő lehet – például egy nagyon zajos helyre léptek be -, az is segíthet, ha előre figyelmezteted rá, például: “Ijesztő lehet majd a nagy zaj, de itt vagyok, biztonságban vagy”.

Emellett érdemes törekedni arra, hogy te magad nyugodt maradj, mert ha a gyermeked érzi, hogy te is ideges, frusztrált lettél, az csak fokozhatja az ő negatív érzéseit.

3-4 éves korban

Vannak kisgyerekek, akik félnek a kutyáktól vagy más állatoktól.  Az emberi agy úgy működik, hogy figyelmeztet és megvéd bennünket a veszélyektől – régen például egy farkas támadást, veszélyt jelentett, ezért okozhatnak akár nyugtalanságot is a gyerekeknek a szőrös állatok. Dr. Chansky szerint ebben az életkorban az aktív fantázia meglódulása is fokozhatja a félelmet. Lehet, hogy a gyermek különböző dolgokat képzel el arról, milyen veszélyes dolgokat tehet egy ugráló, gyorsan mozgó, kiszámíthatatlan lény: például fellökheti, a nagy fogaival megharaphatja az egész kezét, megnyalhatja az arcát, a szemeit. Így az egyébként barátságos kutyák vagy macskák is ijesztőbbnek tűnhetnek a gyermek szemében, mint valaha.

Szintén gyakori a sötéttől való félelem az ekkora gyerekeknél. Évekig mélyen aludt egy teljesen sötét szobában, de gyermeked most retteg az árnyékoktól, vagy sír, mert úgy gondolja, túl sötét van. Dr. Huebner szerint a gyermek folyamatosan a környezetét pásztázza, hogy tudatosítsa, mit lát, és értelmezze a körülötte lévő dolgokat, így a sötét különösen rossz lehet, mert alig lát valamit. A gyermeki fantázia szintén szerepet játszhat ebben a félelemben is. Ha hall valamilyen zajt, vagy lát egy árnyékot, azon kezd gondolkodni a kisgyerek, hogy mi lehet az, és azt is képzelheti, hogy például egy szörny, egy dinoszaurusz, egy vadállat.

Az ekkora gyermekek életében ijesztőek lehetnek a változások is. A gyermek ebben az időszakban is azon munkálkodik, hogy kitalálja, hogy működik a világ, éppen ezért a rutinok nagyon megnyugtatóak lehetnek a számára. Huebner szerint a rutinokat pedig megzavarhatja akár az is, ha egy teljesen új frizurát csináltatsz magadnak, ha átrendezed a bútorokat a nappaliban, vagy ha valamilyen új ételt tálalsz vacsorára.

Hogyan lehet segíteni a 3-4 éves gyermeknek?

Dr. Natasha Burgert gyermekorvos szerint érdemes megtalálni az egyensúlyt aközött, hogy a gyermek megmentésére sietnénk, és hogy lehetőséget adunk neki arra, hogy megszokjon egy helyzetet. Példaként említi, hogy ha a gyermeked megijed egy közeledő kutyától, vedd fel és nyugtasd meg, de közben maradj ott vele egy-két percig. Beszélj arról, hogy a kutya nagy, vagy hagyd, hogy a kutya megszagolja a kezedet. “Természetesen nem azt szeretnéd, hogy a gyermeked szenvedjen, de ha soha nem teszed ki a számára félelmetes dolgoknak, az állandósíthatja a félelmét” – magyarázta Dr. Chansky. Hiszen az olyan lenne, mintha azt mondanád neki, hogy igaza van abban, hogy az a kutya (vagy az új kanapé/a spenót/stb.) valóban ijesztő és veszélyes, ő pedig ezt nem tudja kezelni. Ehelyett érdemes visszatérni az adott dologhoz, hogy a gyermek komfortzónája alkalmazkodjon és bővüljön.

5-6 éves korban

Az ekkora gyerekeknél előjöhetnek félelemként a betegségek és a sérülések. Dr. Chansky szerint ennek az lehet az oka, hogy ebben a korban nemcsak hogy jobban ismeri a gyermek a körülötte lévő világot (mindent megért abból, ha például látta elesni az egyik barátját, akinek felhorzsolódott és vérzett a karja), de az emlékezete is elég fejlett. Így vissza tudja idézni például azt, hogy milyen volt, amikor legutóbb erős köhögése volt, és sürgősen be kellett mennetek az ügyeletre emiatt.

Egy ennyi idős gyermek továbbra is próbálja kitalálni, hogy mi az, ami valós, és mi nem az. A rémálmok is ijesztőek lehetnek ebben a korban, hiszen amikor valami rosszat álmodik, azt a gyermek érezheti annyira valóságosnak, hogy úgy gondolja, valóban megtörtént vele. Ez a homályos valóság az agyfejlődés normál része, és ez lehet az oka annak is, ha a gyermek még ebben az időszakban is sok szerepjátékot játszik, például boltosat, tanítósat, stb.

Hogyan lehet segíteni az 5-6 éves gyermeknek?

Az empátia és az, ha magyarázatot adsz a dolgokra, segíthet ezeken a félelmeken. Például egy rossz álom után vigasztald meg a gyermeket, és magyarázd el neki, hogy az álmok – legyenek akár boldogok, buták vagy éppen félelmetesek – csupán olyan történetek, amelyeket az elménk hoz létre az éjszaka során, és nem valóságosak. “Bármilyen apróságnak is tűnjön egy félelem, ne utasítsd el, mondván, hogy ez semmiség” – mondja Dr. Chansky. Ez ugyanis azt az üzenetet küldheti a gyermeknek, hogy az érzései helytelenek, és fékezheti annak a képességét, hogy megfelelően kezelje és reagáljon az erős negatív érzésekre a jövőben.

A medicinenet.com portál is összegyűjtötte a leggyakoribb gyerekkori félelmeket korcsoportonként. A babakori félelmek kapcsán megjegyzik, hogy a kisbabák még csak szüleik és testvéreik arcát ismerik, ezért félhetnek az idegen, ismeretlen arcoktól és hangoktól. Ahogy a gyerekek fantáziája szélesedik, nem mindig tudnak különbséget tenni aközött, mi valódi és mi nem az, ami a gyakori félelmeikben is megmutatkozik. Az iskolás években pedig a valós veszélyektől kezdenek inkább félni a gyerekek, ahogy egyre többet tudnak a környezetükről, az őket körülvevő világról.

Gyakori félelmek baba- vagy kisgyermekkorban

  • idegen arcok és hangok
  • hangos zajok vagy hirtelen mozdulatok
  • nagy, “fenyegető” tárgyak
  • idegenek
  • szeparációs félelem
  • változások otthon

Gyakori félelmek óvodáskorban

  • egyedül lenni a sötétben
  • éjszakai zajok
  • hogy elrabolják őket
  • szörnyek vagy szellemek
  • nagy állatok

Gyakori félelmek iskoláskorban

  • kígyók és pókok
  • viharok és természeti katasztrófák
  • egyedül lenni otthon
  • ijesztő hírek vagy tévéműsorok
  • sérülés, betegség, orvosok, halál
  • a kudarctól és elutasítástól való félelem

Tippek a félelmek kezelésére

A verywellfamily.com javasol néhány módszert arra, mivel lehet segíteni a gyermeknek megnyugodni, kezelni a félelmeit.

Érvényesítsd a félelmet. Még abban az esetben is, ha a gyermek félelmei apróságnak vagy irracionálisnak tűnnek, próbáld megérteni és érvényesíteni ezeket. Ha kineveted vagy elutasítod a félelmet, vagy kötekedsz vele, az visszaüthet és tovább ronthat a félelmeken.

Ne kerüljétek az ijesztő dolgokat. Amikor a gyermek megijed, azt könnyen túlkompenzálhatja a szülő azzal, ha megpróbálja elkerülni az adott tárgyat vagy helyzetet, ami a szorongást, félelmet kiváltja. Azonban így a félelem csak növekedhet, és hosszú távon rosszabb lehet. Ehelyett jobb, ha megnyugtatod a gyermeket, ha fél, de nem kerülöd vele a hasonló helyzeteket. Legyél türelmes, és segítsd, hogy lassan, a saját tempójában ismerkedjen az adott dologgal.

Közös problémamegoldás. Jó módszer lehet, ha a gyermek segít abban, hogy készítsetek egy tervet az adott félelem leküzdésére. Például, ha fél a sötétben, beszéld meg vele, hogy kipróbáltok a szobájában egy éjjeli lámpát, vagy nyitva hagyjátok résnyire az ajtaját, stb., ami szerinte nála működhet. A legfontosabb az, hogy a gyermek úgy érezze, hogy valamennyire tudja irányítani az adott helyzet megoldását. Így a portál példája szerint ha javaslata az, hogy egy “szörny spray” segítségével (ami lehet például egy spricnis flakon vízzel töltve) szeretné elűzni a szörnyeket, vagy ha a kedvenc plüssállata őrködjön az ajtóba, az is rendben van, amíg kényelmet nyújt a számára.

Magyarázd el, hogy működnek a dolgok. Ahogy a gyermek idősebb lesz, és egyre kíváncsibb a világ dolgaira, segíthet, ha elmagyarázod neki, mi hogy működik, hogy az ismeretlentől való félelmét segítsd megszűnni. Például ha attól fél, hogy fürdéskor a víz leeresztésével ő is lecsúszhat a lefolyón, magyarázd el neki, vagy mutasd meg, hogy ez miért nem történhet meg. A könyveket is segítségül hívhatod, hogy biztonságos távolságból ismerkedjetek ijesztő dolgokkal, mint például a pókok, a farkasok, vagy akár a villámlás, a vihar.

Szerepjátékok. A szerepjátékok is remek lehetőséget adnak arra, hogy biztonságos módon tedd ki ijesztőbb dolgoknak a gyermeket, amivel felkészülhet arra, hogy a való életben találkozik bizonyos helyzetekkel. Ez különösen hatékony lehet például az olyan félelmek esetén, mint a fogorvosi, orvosi vizsgálat.

Jutalmazni is lehet. Jobb nem hazudni vagy szépíteni a dolgokat, így például ha a gyermek fél az oltás előtt, hogy fájni fog, jobb elmondani neki, hogy egy kicsit csíphet, ahogy beadják. Segíthet az ilyen helyzetekben, ha valamilyen jutalmat kínálsz, például a kedvenc reggelijét, vagy az orvos után egy játszóterezést, hogy segítsen bátornak lennie.

Források: medicinenet.comparents.comverywellfamily.com