Kisgyerek

Ha házimunkáról van szó, a gyerekeket nem érdekli a jutalom

A legtöbb gyereket nem érdekli sem következmény, sem jutalmazás, ha házimunkáról van szó. Valami másra van szükségük ahhoz, hogy bekapcsolódjanak az otthoni teendőkbe.
2023. Február 19.
Szuperhősnek öltözve kisfiú házimunkát végez
Kép: Getty Images

Ha a házimunkáról van szó, a szülők általában két táborra oszlanak: az egyik oldal szerint már egészen kicsi kortól jó, ha feladatot kap a gyerek, amit minden körülmények között el kell végeznie. A másik tábor nem tartja a házimunka kérdést túl lényegesnek, és leginkább hajlik arra az álláspontra, hogy az otthoni teendők elvégzése a felnőttek dolga.

A pszichológusok véleménye a házimunkával kapcsolatban az évek során sokat változott. Régebben úgy gondolták, hogy a házimunkát az alábbiak alapján lehet a legkönnyebben megtanítani:

A probléma, amellyel mind a pszichológusok, mind a szülők szembesültek, az volt, hogy ezek a stratégiák egyszerűen nem működtek. Igen, pénzzel rá lehetett venni a gyereket a mosogatásra, de soha többé nem tette meg, ha nem fizettünk érte. Idővel, még ha meg is jutalmaztuk valamivel, megtalálta a módját, hogy elkerülje a mosogatást, kifejezve, hogy utálja a házimunkát, és végül már nem törődött a jutalommal sem.

Ennek az az oka, hogy ez a stratégia figyelmen kívül hagyta azt, vajon mi motiválja a gyerekeket a feladatok elvégzésére. Mint kiderült, nem a jutalom. Valójában a gyerekek fejlődését vizsgáló tanulmányok már régen kimutatták, hogy a külső motiváció (jutalmak) kevésbé hatékonyak, mint a belső motiváció (kíváncsiság vagy természetes vágy).

Ezután más stratégia lett az ajánlott, a terv egyszerű volt:

Adj a gyereknek egy feladatot.

Ha a gyermek nem végzi el, meg kell tanulnia a természetes és logikus következményeket. Például, ha nem mosogatott el, nem lettek tiszta edények, amelyekből ehetett volna.

A probléma hamar nyilvánvalóvá vált – a gyerekek nem törődtek eléggé a következményekkel. Sáros padlón játszottak, szennyes ruhákkal volt tele a szobájuk, és simán ettek papírtányérból.

Máshol máshogy csinálják

Pszichológusok és antropológusok Közép-Amerika őslakos kultúráit figyelték meg, és azt találták, hogy a gyerekek azért végeznek házimunkát, és azért élvezték a segítségnyújtást, mert az anyjuk már egészen kicsi koruktól kezdve velük együtt végezte a teendőit, így a házimunkát is. Amikor ezek a gyerekek 2 évesek lesznek, természetes fejlődésük arra ösztönzi őket, hogy a szülő közelében legyenek, és utánozzák őket. Sok kultúrában a szülők kihasználják ennek az utánzási vágynak az erejét.

Vegyünk egy tipikus forgatókönyvet, ahogy a mi kultúránkban történni szokott.

A szülő elkezdi a padlót felmosni. A kisgyerek megpróbálja megragadni a felmosórongyot, kifröcsköli a vödörből a vizet, és megcsúszik a nedves padlón. A szülő azonnal felkapja a kisgyermeket, biztonságos helyre ülteti egy játékkal és a lehető leggyorsabban befejezi a felmosást. Egy nagyon kreatív szülő adhat a kisgyermeknek egy játékseprűt és felmosórongyot, amivel eljátszhat, persze valójában nem takarít.

Ahogy működik

Ha maradunk a közép-amerikai őslakos mintánál, akkor azt érdemes belátni, hogy a házimunkának valahogy természetesnek kéne lennie: a család minden tagja kiveszi belőle a részét, különösebb felhajtás nélkül. Ahhoz, hogy – maradva a takarításnál – egy gyerek képes legyen hatékonyan felmosni, gyakorolnia kell, ami bizony azt fogja jelenteni, hogy az első jó néhány alkalommal nagyobb piszkot csinál, mint amekkora volt. Azaz: ne hagyjuk ki a folyamatból, adjuk oda neki a felmosórongyot és hagyjuk, hogy takarítson. Vagy adjunk neki egy saját, kisebb méretű felmosót és hagyjuk, hogy közvetlenül mellettünk ő is felmossa a padlót. Igen, minden kétszer annyi ideig fog tartani, nem lesz hatékony, de mire a gyereked 6 éves lesz, úgy fog felmosni, mint egy felnőtt. Ha a házimunkát családi üggyé tesszük, az együttműködésre, empátiára és családi értékekre tanít.

A házimunkára való tanítás titka tehát meglehetősen egyszerű:

Hagyd, hogy a gyereked veled végezze a házimunkákat, és te is segíts neki. A gyermeked takaríthat, moshat, vásárolhat, főzhet veled együtt. Te viszont kitakaríthatod vele a szobáját, és segíthetsz neki a játékait rendbe rakni.

Nincs szükség jutalomra, ütemtervre vagy listára. A gyermeked azt teszi, amit te is teszel. A jutalom az, hogy együtt van veled és együtt végzitek el a feladatokat. Így lesz ez belső motiváció, természetes állapot, egyszerű megszokás.

Forrás: psychologytoday.com