Kisgyerek

Egy 3 éves kisfiú elkezdte legyőzni a sakkozókat

A 3 éves indiai Anish nemcsak a sakk lépéseit ismeri, de sorra veri az ellenfeleit.
2024. November 04.

Miközben a legtöbb óvodás manapság kütyüzik, rajzfilmeket néz vagy életkorának megfelelő játékokkal játszik, egy kisfiú az indiai Kolkata városából elbűvölte a világot sakktehetségével – írja a Times of India. Anish Sarkar, a mindössze hároméves indiai kisfiú lett a sakk történetének legfiatalabb pontszerzője. Anish 2024. november 1-jén érte el ezt a kiemelkedő teljesítményt, amikor 1555 FIDE-pontot szerzett, és ezzel túlszárnyalta az előző rekordot, amit az ötéves Tejas Tiwari tartott.

sakkozó gyerek

A sakkot már oviban el lehet kezdeni (Fotó: Getty Images)

Anish hihetetlenül korán kezdte sakkpályafutását, és már októberben részt vett a Nyugat-Bengál állam 9 év alattiaknak szóló nyílt sakkversenyén, ahol 8 fordulóból 5,5 pontot gyűjtött, két pontszerző ellenfelet legyőzve. Sőt, lehetősége nyílt megmérkőzni India egyik legjobb sakkozójával, Arjun Erigaisi nagymesterrel is.

A FIDE minősítés megszerzéséhez szükség van arra, hogy a játékos más minősített sakkozókkal versenyezzen, amit Anish a Nyugat-Bengál állam 13 év alattiaknak kiírt nyílt versenyén ért el. Itt idősebb és tapasztaltabb játékosokkal mérte össze tudását, ami által teljesítette a minősítéshez szükséges követelményeket.

Miközben Anishra most fél India büszke, azért a világ többi ovisának szülei többségében azzal küzdenek, hogy gyermekeiket a sportok, játékok felé tereljék és az elméjüket fejlesztő tevékenységekre szoktassák. A gyerekek könnyen formálhatók, és ha a szülők odafigyelnek a megfelelő szokások kialakítására, akkor a gyermek fejlődése is meglepően gyors lehet.

Hogyan növelhetjük gyermekeink érdeklődését az elmeélesítő tevékenységek iránt?

  1. Ösztönözzük a felfedezést: Kínáljunk nekik különféle tevékenységeket, mint például tudományos kísérleteket, sakkot vagy programozást. Engedjük, hogy különböző dolgokat kipróbáljanak, így felfedezhetik, mi érdekli őket leginkább.
  2. Ismerjük fel érdeklődési köreiket: Igazítsuk az aktivitásokat a gyermek érdeklődési területeihez. Ha például az állatok iránt érdeklődnek, találjunk olyan filmeket, könyveket vagy játékokat, amelyek állatokkal kapcsolatos feladatokat tartalmaznak.
  3. Hozzunk létre rutint: Tegyük be az elmeélesítő gyakorlatokat a napi vagy heti rutinba, és jelöljünk ki rájuk külön időt. A rendszeresség erősíti a szokások értékét és segíti azok kialakulását.
  4. Tegyük élvezetessé: Az aktivitásokba vonjunk be játékos elemeket és szórakoztató összetevőket. Használjunk társasjátékokat, kirakósokat vagy olyan okostelefonos alkalmazásokat, amelyek szórakoztatva fejlesztik a tudásukat.
  5. Hozzunk létre kihívásokat: Vezessünk be barátságos versenyeket, például matematika-kihívásokat vagy időzített feladatokat. Vonjuk be barátaikat vagy testvéreiket, hogy motiváló és izgalmas légkört teremtsünk.
  6. Ünnepeljük a sikereket: Ismerjük el és ünnepeljük meg a fejlődésüket és sikereiket, még ha aprók is. A pozitív visszajelzés növeli az önbizalmukat és arra ösztönzi őket, hogy folytassák az ilyen tevékenységeket.

Anish példája azt mutatja, hogy a szülők támogató hozzáállásával és a gyermek érdeklődési köreinek figyelembevételével a kis korban megkezdett fejlesztő tevékenységek fantasztikus eredményeket hozhatnak.