A Johns Hopkins Egyetem kutatóinak tanulmánya szerint amikor még évekre vannak a gyerekek attól, hogy megértsék a számnevek pontos jelentését, már felismerik, hogy a számolás mennyiségekről szól. – Kutatásunk ismét rávilágít arra, hogy a babák elég jól értik az őket körülvevő világ összetettségét, megpróbálják értelmezni mindazt, amit a felnőttek mondanak, így a számolást és a számokat is – mondta Lisa Feigenson, a tanulmány vezető szerzője, a Johns Hopkins Egyetem kognitív tudományokra, azon belül a gyerekek számolási képességére szakosodott kutatója.
A gyerekek többsége nagyjából négyéves koráig nem érti teljesen a számokat, de Feigenson szerint ha számolós könyveket veszünk nekik, a tipegőkkel hangosan számolunk, akkor felmerül a kérdés: tényleg fogalmuk sincs a számokról négy-ötéves korukig? Kutatótársával együtt 14-18 hónapos kisgyerekekkel dolgoztak: a kutatók játékokat, kisautókat vagy plüsskutyákat rejtettek el egy dobozban, amibe a gyerekek nem láthattak bele, de figyelték, ahogy elrejtik ezeket a játékokat. Volt, hogy amikor a dobozba ejtették, a kutatók minden egyes játékot hangosan megszámoltak: “figyelj, egy, kettő, három, négy kiskutya”. Máskor pedig csak egyesével tették a játékokat a dobozba, miközben azt mondták: ez, ez, ez és ez – ezek a kutyák.
Amikor a kutatók nem számoltak, a kisgyerekek alig emlékeztek arra, hogy négy dolog került a dobozba, és megelégedtek általában azzal, ha egy játékot húzott elő a kutató, mintha nem is lenne ott a többi. De amikor a kutatók megszámolták a játékokat, egyértelműen várták a gyerekek, hogy újabbat és újabbat húzzanak elő a dobozból. Ugyan nem emlékeztek pontos mennyiségekre, csak arra, hogy nagyjából hány játék került a rejtekhelyre.
Nagy meglepetés volt azt látni, hogy sokkal jobban emlékeztek a játékok mennyiségére, ha előtte megszámoltuk ezeket. Eredményeink elsőként mutatták meg, hogy már a nagyon kicsi gyerekeknek is van fogalma arról, hogy ha az emberek számolnak, az körülbelül milyen mennyiséghez köthető – mondta a kutató. A kutatócsapat most számos további vizsgálatot folytat arra vonatkozóan, hogy a korai számolás gyakorlása később jobb számolási készségekhez vezet-e, illetve hogy reagálnak-e az angol anyanyelvű kisgyerekek, ha a számolást idegen nyelven hallják.
Kapcsolódó írásaink:
- A számfogalom kialakulása és fejlesztése gyerekeknél
- Számolós mondókák, versek gyerekeknek
- Már a babáknál is látszik, ki lesz jó matekból
Forrás: MTI