Arra a kérdésre, hogy szoktak-e otthon olvasni vagy olvasott mesét hallgatni a gyerekek, a válaszolók 97 százaléka igennel felelt, ami jelzi, hogy a szülők tisztában vannak a mese, az olvasás fontosságával. A kérdőívet kitöltő, bölcsődés korú gyermeket nevelő családok 95 százalékánál mesélnek otthon a picinek, míg az óvodást nevelő családok 99 százalékánál – áll a családoknak szóló, helyi információkat közvetítő Imami honlapcsoport közleményében.
A megkérdezettek olvasni tudó gyermekei hétköznapokon átlagosan 40 percet töltenek olvasással, háromnegyed órát számítógépeznek és egy órát tévéznek. Hétvégén körülbelül másfélszer ennyi időt töltenek a tévé és a számítógép előtt és olvasással is, ám a sorrend nem változik.A bölcsődések közül minden negyedik, az óvodások közül már minden második gyermek számítógépezik otthon, a bölcsődések háromnegyede, míg az ovisok 92 százaléka néz tévét.
Arra a kérdésre, hogy a szülők mennyire alkalmazzák a jutalmazás, illetve a büntetés eszközeként a tévét, számítógépet, illetve a könyveket, a megkérdezettek több mint 70 százaléka válaszolta, hogy büntetésből el szokta tiltani gyermekét a televíziózástól, vagy a számítógép-használattól, míg az olvasás tiltásával, a felolvasás megvonásával mindössze a válaszadók 9 százaléka él. A jutalmazás tekintetében éppen fordított a helyzet: a gyermekek csaknem 30 százalékát jutalmazzák azzal, hogy tévét nézhet, 35 százalékát azzal, hogy a számítógéphez ülhet és a gyermekek háromnegyede kapott már jutalmul könyvet. A válaszolók majdnem 90 százalékát aggasztja, hogy gyermeke szívesebben ül a tévéhez és a számítógéphez, mint egy könyv olvasásához. Az olvasás megszerettetésében a megkérdezettek döntő többsége a család szerepét, a szülői mintát tartja meghatározónak.
A felmérés kapcsán elkészült a Mit adjak a kezébe? című gyermekirodalmi iránytű, amely segítséget nyújthat a szülőknek a színvonalas gyermekkönyvek kiválasztásához. A kisebbek olvasóvá neveléséhez támpontokat nyújtó kalauzt bárki díjmentesen letöltheti a szervezők weboldaláról.