Gyerek

Hogyan beszélgess a gyerekkel az iskoláról? Ezekkel a kérdésekkel kiderítheted, hogy boldogul

Kíváncsi vagy, hogyan tudnál úgy beszélgetni a gyerekeiddel, hogy megosszák veled a jó (és kevésbé jó) részleteket is a napjukról? Az nlc összegyűjtötte a jolly joker-kérdéseket.
2025. Szeptember 13.

Az egyik legnagyszerűbb dolog az iskolában és az óvodában, hogy a gyerekek megtapasztalhatják az otthonukon kívüli világot. Részei lesznek egy közösségnek, barátokat szereznek, kapcsolatokat építenek a pedagógusokkal, és közben folyamatosan fejlődnek, változnak. Szülőként értjük, mennyire fontos, hogy ezeket az élményeket önállóan éljék meg, de közben szeretnénk is tudni, mi történik velük, amikor nincsenek velünk.

Sok szülő küzd azzal, hogy a gyerek nem igazán válaszol olyan kérdésekre, mint például „Milyen volt a napod?”.  Amikor a saját óvodás fiamnak felteszem ezt a kérdést, általában annyit válaszol: „Jó volt.” Ha megkérdezem, mi volt az ebéd, mindig ugyanazt a választ kapom: „Leves és második.” Ha pedig arra vagyok kíváncsi, kivel játszott, csak simán leráz annyival: „Nem emlékszem” – írja az nlc szerzője. Tudom, hogy sok szülő küzd hasonló hírzárlattal, de azért olyanról is hallottam már nem egyszer, hogy a gyereknek a suliból hazafelé vezető úton be nem áll a szája, és ilyenkor mindig azon gondolkodom, vajon mit rontottam el.

beszélgetés iskola

Fotó: Getty

Valószínűleg semmit. Viszont rájöttem, hogy van, amit csinálhatnék jobban. Például jobb kérdéseket is feltehetnék neki, olyanokat, amiktől komfortosabban érzi magát, és megosztja velem a jó és a kevésbé jó dolgokat is a napjáról.

Nézzük, melyek azok kérdések, amelyeket valóban érdemes feltenni a gyereknek az iskoláról/óvodáról, mert ezek beszédre fogják késztetni őt.

Konkrét kérdésekre konkrét válaszok

A szakértők egyetértenek abban, hogy az iskolát követő kérdéseink legyenek minél konkrétabbak. Az olyan kérdésekre, mint a „Milyen volt a napod?” sokszor üres tekintetek vagy tőmondatok érkeznek válaszul. Ha viszont a napi tevékenységeikről vagy az érzéseikről kérdezünk, az segít nekik fókuszálni bizonyos pillanatokra, és könnyebben vissza tudnak idézni történeteket és élményeket.

Ilyen kérdések lehetnek: 

  • Kivel játszottál a szünetben?
  • Mit csináltatok a tesiórán/udvaron? 
  • Kinek volt nehéz napja ma az osztályban? / Sírt valaki az oviban?
  • Miben kellett a segítséged? Ki segített neked?
  • Mi volt a kedvenc része a napodnak?
  • Mi volt a legviccesebb dolog, ami ma történt?
  • Kikkel ültél együtt ebédnél?
  • Ki a kedvenc tanárod/óvó nénid idén?
  • Van valami, amiben tudok segíteni ma?

Akkor kezdem én

Egyszer egy barátommal beszélgettünk erről, és nagyon megragadt bennem, amikor azt mondta, hogy ő egyszerűen mindent elmesél a gyerekének, még azt is, ha megcsípte egy szúnyog vagy túl forró volt a kávéja. Tettem ezzel egy próbát, és azt figyeltem meg, hogy ha a mesélést én kezdem, bármilyen banális történetről legyen is szó, a gyerekem sokkal jobban megnyílik. Általában kezdek egy laza beszélgetést arról, mi történt velem aznap. Például hogy úton hazafelé láttam egy nyuszit az út szélén, vagy a kis tesója ma megint mondott egy új szót.

Minél több részletet mondok el neki én a napomból, annál inkább ráérez, hogyan kell beszélnie a saját napjáról, és ezek a történetek gondolatébresztőnek is kiválóak.

A nyuszis történetről például eszébe jutott, hogy ők pedig gyíkot láttak az oviban, és építettek neki házat, a kis tesójáról pedig az, milyen “butaságot” csináltak a kicsik aznap az oviban. És amikor végre elkezdenek mesélni, érdemes minél több részletre rákérdezni.

Néha semmit sem kérdezni a legjobb taktika

Persze olyat is hallottam már, hogy valaki a hallgatásban hisz. Vagyis a legjobb megoldás, ha nem kérdezünk semmit közvetlenül iskola után.

Ez elsőre furcsán hangozhat, de ha belegondolunk, logikus: a gyerekek egész nap rengeteg új dolgot élnek át, sok inger éri őket, és amikor hazaérnek, leginkább biztonságra, melegségre és arra vágynak, hogy örülünk nekik.

Ilyenkor jobb egy ölelés, egy pacsi, vagy közös nevetés, esetleg egy vicces verseny hazafelé. Amikor a gyerek már nyugodt és boldog, akkor lehet lassan beszélgetést kezdeményezni. Én néha még egy gyerekeknek készült, képzelőerőt fejlesztő kártyajátékot is bevetek, melynek segítségével mesés történeteket alkothatunk együtt. Erre szinte minden gyerek vevő, és fordult már elő, hogy egy-egy ilyen mesés történetből kanyarodtunk rá az óvodában zajló eseményekre.

Hogy mik a legjobb nyitott kérdések, megtudod a CIKK FOLYTATÁSÁRA kattintva