Mi a tárgyállandóság?
A tárgyállandóság annak a megértését jelenti, hogy az emberek és a tárgyak még akkor is léteznek, ha éppen nem látjuk vagy halljuk őket/azokat. Ezt a koncepciót, ami a baba agyfejlődése során fontos mérföldkő, Jean Piaget gyermekpszichológus fedezte fel.
Mielőtt a babánál kialakul a tárgyállandóság megértése, az ő szemszögéből a dolgok nem léteznek, ha nem látja már azokat. Például, ha kikerül a látóteréből egy szeretett játéka, észrevehetjük, hogy nem kezd el körülnézni, hogy megtalálja azt. Amint viszont elkezd fejlődni nála a tárgyállandóság, keresni fogja az adott játékot, vagy kifejezi, hogy szomorú, ha nem találja.
Miért fontos a tárgyállandóság?
A tárgyállandóság azért fontos, mert ez az első lépés a szimbolikus megértés és érvelés egyéb típusai felé – ilyen például utánzós/szerepjátékok, a memória fejlődése, vagy a nyelvi fejlődés. Emellett az érzelmi fejlődés szempontjából is fontos a tárgyállandóság, beleértve a kötődés kialakulását, mert ezáltal tudja a baba, hogy a világban lévő emberek és tárgyak állandóak.
Mikor alakul ki a tárgyállandóság?
Piaget kutatásai szerint a tárgyállandóság nagyjából a baba 8 hónapos kora körül alakul ki – Piaget fejlődési szakaszai alapján a szenzomotoros szakasz fő célja a tárgyállandóság. Az újabb kutatások azonban azt mutatják, hogy a babák 4 hónapos és 7 hónapos koruk között kezdik megérteni a tárgyállandóságot.
Időbe telik, amíg a baba ezt megérti, és nem egyik napról a másikra következik be. Bizonyos napokon a baba szívesen vesz részt olyan tevékenységekben, melyek fejlesztik a tárgyállandóságot, más napokon viszont nem.
Milyen játékok, tevékenységek segítik a tárgyállandóság fejlődését?
Szórakoztató módon tudjuk gyakorolni a tárgyállandóságot a babával, melyek közül az egyik legnépszerűbb a kukucs játék. Válasszunk olyan könyveket, amelyekben el vannak rejtve majd megjelennek különböző dolgok, illetve olyan játékokat, amelyek egy része el van rejtve a szem elől, majd felbukkan. Ha már mászik a baba, játszhatunk vele olyan játékot is, amikor egy kedves játékát elrejtünk több réteg kendő/ruha alá, majd arra bíztatjuk, hogy megtalálja azt. Vagy rejtsünk el néhány játékot a szoba különböző pontjain, amikor ezt a baba látja, és biztassuk, hogy keresse meg ezeket – természetesen közben maradjunk végig mellette.
Mi köze van a tárgyállandóságnak a szeparációs szorongáshoz?
Amint a babánál kialakult a tárgyállandóság, észrevehetünk változásokat a viselkedésén, például a szeparációs szorongást. A szeparációs szorongás időszakában a gyermek félhet vagy ideges lehet, amikor szüleitől vagy gondozóitól el kell válnia, és sírhat, amikor például kimegyünk a szobájából. Ez azért történik, mert a baba most már tudja, hogy a szülő akkor is létezik, ha kimegy a szobából, és nem örül annak, hogy nincs ott vele. Ez a szakasz egy átmeneti időszak.
Forrás: webmd.com