Nekem úgynevezett Covid-babám van: a kisfiam két és fél éves. Nagy szerencsénk volt, mert pont azon a héten oldották fel az apás szülés tilalmát, amikor megérkezett a babánk – így a párom legalább a döntő pillanatokban ott lehetett, aztán a következő két napon már egyedül voltam bent, de talán nem is baj.
Ezek a babák állítólag speciálisan fejlődtek, mivel szüleik a karantén miatt nem vihették őket közösségbe. Valójában ezt mi nem tapasztaljuk, talán azért, mert az első évet amúgy is eléggé begubózva töltöttük.
A kutatások szerint azonban sokakat megviselt az, hogy nemcsak a játszóterezéstől kellett távol maradniuk, de a családtagoktól, barátoktól is. Mint írják, ez hatással volt a kicsik fejlődésére fizikailag és érzelmileg egyaránt.
Dr. Hansa Bhargava gyermekorvos szerint vannak olyan fejlődési problémák, amelyek jellemzően azoknál figyelhetők meg, akik a világjárvány közben születtek.
„A gyermek agyfejlődésének első három évében történtek nagyban függnek a másokkal való szocializációtól, különösen a nyelvi és szociális készségek tekintetében – mondta el Bhargava a scarymommy.com-on. Kevesebb társas kapcsolat, több képernyőidő és stressz: ezek voltak jellemzők a szülők életére ezekben az években.
A szakember szerint olyan hátrányok következhettek ebből, mint például hogy a gyerek fél az ismeretlen emberektől, vagy távolságtartóan viselkedik csoportban. „Mivel nem sok embert láttak ezek a gyerekek, előfordulhat, hogy szoronganak társas helyzetekben, például a játszótéren vagy az óvodában” – teszi hozzá Bhargava. Az izoláció miatt lassabban alakulhat ki például az osztozkodás vagy gyengébb lehet a konfliktuskezelő készség.
De a legjellemzőbb a kommunikációs hátrány: akik első három évükben kevés emberrel találkoznak, általában kevesebb szóval beszélnek, kevesebb mondatot alkotnak, és rosszabb az értelmezőkészségük.
A szakember azt mondja, egy tipikus hároméves körülbelül kétszáz szót ismer, de az izolált gyerekek nem hozzák ezt a szintet.
A JAMA Pediatrics című szaklapban 2022-ben megjelent tanulmány szerint a 2020-ban született gyerekek átlagosan alacsonyabb pontszámot érnek el a nagymotoros, finommotoros, szociális és problémamegoldó képességeket vizsgáló teszteken, mint az azelőtt világra jöttek. Bhargava ugyanakkor megnyugtat: a gyerekek nagyon rugalmasak, be tudják hozni a hátrányt, ha sokat beszélgetünk velük, olvasunk nekik.