Ma már nincs egyetlen szakértő sem, aki támogatná, hogy egy baba vagy kisgyerek főként okoseszközökkel játsszon. A szakértők között egyetértés van abban, hogy a képernyőnek – legyen az telefon, tablet vagy tévé – nincs haszna egy kisgyerek fejlődésében, kára azonban igen. A különbség maximum abban van a szakértői vélemények között, hogy hány éves kortól, mennyit és milyen tartalommal találkozzon a gyerek úgy, hogy az ne ártson neki.

Kép: Getty Images
Mivel játsszon a baba?
Régebben a szülők nem foglalkoztak azzal, hogy külön játéktevékenysége legyen egy kisbabának vagy saját játékai legyenek. Maximum csörgője volt, a babát ringatták, esetleg hordozták, de leginkább akkor lett játéka, amikor már nagyobbacska lett. Ma már elképzelhetetlen, hogy akár egy pár hetes babának ne legyen játéka, mert pontosan tudjuk azóta, hogy a játék milyen nagy mértékben hat a kognitív-, érzelmi- és mentális fejlődésre is. Elképesztő mértékben stimulálja a kicsiket a színes, zörgő, különféle tapintású játékok után nyúlhat.
Az első két-két és fél hónapban a babák nagyon élvezik a színes és mozgó tárgyakat, amelyeket sokáig tudnak szemlélni. A színes kendők, csörgő, zizegő játékok valók a legkisebbeknek. De persze ott van a saját kezük, annak felfedezése, hogy az öklüket ki tudják nyitni. Ekkor már a fejüket is az érdekes tárgy irányába fordítják.
Az ötödik, hatodik hónapban a babák megtanulnak tudatosan nyúlni és fogni. Idővel felfedezi, hogy a tárgyak tapintása más és más, sőt, hogy másra is valók. A játékok elősegíthetik a nagymozgásokat is: oda kell gurulni értük, el kell kúszni hozzájuk.
Ahogy fejlődik a baba mozgása és kognitív képességei, úgy fedezi fel a világot. Ez a játékaiban is megnyilvánul: amikor már képes ülni, akkor jöhetnek a formabedobók, de korán megjelenik a képeskönyv, a fürdető játék, majd egyéves kor körül a zenélő és tologatható játékok. És természetesen minden, ami otthon van: egy zokni, egy kiskanál, a pet palack…
A sok játéklehetőség között ne vesszünk el: hagyjunk teret a babának, hogy felfedezze a világot. Nem kell, hogy minden perce be legyen osztva játékidővel és időnként nyugodtan hagyhatjuk egyedül is, nem kell folyamatosan szórakoztatni. Időt kell adnunk neki, hogy ő maga fedezhessen fel egy-egy játékot, a saját képességeit. Abból tanulnak a legtöbbet, amit saját maguk fedeznek fel.