Baba

Ezért izzadunk jobban a szülés utáni időszakban

Szülés után rengeteg változás történik a testeddel, olyan átalakulások is, mint a fokozott izzadás és testszag.
2022. Május 23.

A negyedik trimeszterben azon kívül, hogy családdá váltatok és a babáról kell gondoskodnod, érzelmi viharok dúlhatnak benned és regenerálódásra is szükséged van, előfordulhat olyasmikkel szembesülsz, amik korábban nem voltak jellemzők rád. Pattanásaid lehetnek, idegenkedhetsz olyan ételektől, amiket korábban szerettél, izzadékonyabb lehetsz, fokozottabb testszagot tapasztalhatsz. Ezek a változások teljesen normálisak, nem kórosok, és elsősorban a hormonok tehetők felelőssé.

Mi okozza a szülés utáni izzadást és szagot?

A szülés utáni fokozott izzadásnak és szagnak néhány fő oka van. A hormonális változások drámaiak a szülés utáni időszakban, az ösztrogén és a progeszteron szint gyorsan csökken, a prolaktin szintje pedig megemelkedik, hogy elősegítse a tejtermelést. Ezek a hormonális váltások szükségesek a tejtermeléshez, de hatással vannak a hangulatra, a hajra, a libidóra és a testszagra is. Különösen éjszaka tapasztalhatsz fokozott izzadást.A negyedik trimeszterben az érzékeid felfokozottak lesznek. Már a terhesség alatt is megtapasztalhatod, hogy megváltozik a szaglásod és az ízérzékelésed, így a saját testszagod változásaira is érzékenyebben reagálhatsz. A baba szaglása is érzékeny, a felszabaduló feromonok és az anya testszaga fontos szerepet játszanak a korai kötődés kialakulásában is.A kimerültség és stressz, amit sokan megtapasztalnak a szülés utáni hetekben, akár hónapokban szintén befolyásolják a testszag markánsabbá válását. De mindezek a változások nem tartanak örökké, amint a hormonjaid újra egyensúlyba kerülnek minden visszaalakul.

Mit tehetsz?

Ha nagyon zavar a fokozott izzadás és testszag, akkor a kézenfekvő megoldásokat alkalmazhatod: zuhanyozás, dezodorhasználat, de rendkívül fontos a megfelelő folyadékbevitel, a szoptatás miatt is, de a testszagon is segít a hidratálás. Ezzel egyébként megkíméled magad a fejfájástól és a székrekedéstől is.Az egészséges táplálkozással sokat tehetsz a tünetek enyhítésében, csökkentsük a koffeint, kevesebb hagymát, fokhagymát, finomított cukrot, szénhidrátot együnk és kerüljük alkoholfogyasztást.(Cikk forrása: verywellfamily.com)