Hordozó, az első év ülése
- 0+ kategória
- 0-13 kg
Nevével ellentétben legfeljebb a lakástól a kocsiig hordozod benne a babát, az autó biztonsági övével rögzíted menetiránynak háttal, majd kiszállás után babakocsivázra csatlakoztatva tologathatod, a lakásban pedig pihenőszékként használhatod. Ebben utazik a baba, amíg el nem éri a 13 kilós súlyhatárt.
Mit jelent az, hogy…
- központi övfeszítő?
Segítségével egy mozdulattal a kellő feszességre állíthatod és bekapcsolhatod az övet. Majd megtudod, milyen fontos ez, amikor az első hetek angyalkája örökmozgóvá válik. Még jobb a babaváró funkció: az öv kikapcsolva automatikusan visszahúzódik.
- travel system (TS-) rendszerre előkészítve?
A hordozó babakocsivázra tehető, a váz sportüléssel és mózeskosárral kombinálható még. Jó ötlet a mindent egyben megoldás, ha úgyis szükségesek az elemek. Kérdezd meg, mi tartozik az árba, mit kell külön venned.
- előrehajtható hordozókar?
A hordozót menetiránynak háttal teszed az ülésre, a hordozókart pedig előrehajtod az ülés háttámlájára. Ez az ütközés utáni visszacsapódáskor biztosítja, hogy ne mozduljon el a hordozó.
Fontos még:
Az első ülésre csak akkor teheted a hordozót, ha előzőleg kikapcsoltad a légzsákot.
– Vásárláskor kérdezd meg, kapható-e a alá babakocsiváz, közvetlenül vagy adapterrel csatlakoztatható-e hozzá, és az adapter benne van-e az árban.
– Egy mozdulattal a kocsiba helyezhető a hordozó, egy úgynevezett talpra. Praktikus, ha nem gond, hogy a talp állandóan rögzítve van az autó egyik ülésén.
Pilótaülésben
- 1. kategória
- 9-18 kg
Akár autóversenyzőnek is érezheti magát a hordozóból “igazi” ülésbe és menetirányba került lurkó, úgy körbeveszi őt a kiemelt fej- és vállvédelemmel ellátott, párnázott belső öves ülés. A kisgyereket a gyerekülés övével, a gyerekülést pedig az autó hárompontos biztonsági övével, illetve isofixes rendszerrel kötheted be. Biztonságot csak az jelent, ha mindkét rögzítés tökéletes.
Ki ne repüljön!
Az ütközéskor vagy váratlan manőverezésnél felszabaduló erők ide-oda rángatják a kis testet. A gyerekülés biztonsági öve tartja benn az ülésben, ha feszességét úgy állítottad be, hogy a test és az öv közé csak a tenyeredet tudod becsúsztatni. Az öv párnázott, némelyikbe energiaelnyelő anyagokat építettek be, hogy csökkentse a kulcscsontra és a mellkasra nehezedő terhelést.
A dőlt vagy fekvő helyzet mérsékeli a biztonságot, tehát állítsd vissza függőlegesbe, ha már nem alszik a gyerkőc.
Foto: Haralambidou Anthoula
A gyerekülésre is roppant erő hat, elmozdulását az isofix bekötéssel előzheted meg leginkább. Ezzel a módszerrel a gyerekülést közvetlenül az autó vázához erősítheted, ez kiemelt biztonsági tényezőt jelent! Mielőtt ilyen ülést veszel, nézd meg, van-e bekötésére lehetőség a kocsiban.
Minden ülést beköthetsz az autó hárompontos biztonsági övével is, a kétpontos rögzítés viszont nem elegendő, és szabálytalan is. A gyerekülésen levő övterelők és övzáró reteszek biztosítják, hogy az öv ütközéskor is a helyén maradjon.
Emellett az ülés héjszerkezete, párnázottsága, kiemelt fej-, váll- és csípővédelmi zónái, az ütközést tompító anyagok növelik a biztonságot, persze csak akkor, ha a gyerkőc valóban benne is ül az ülésben, és nem engeded meg neki, hogy kicsit kiszálljon.
A legtovább használt ülés
- 2-3 kategória
- 15-36 kg
Négytől tizenkét éves koráig fogja használni a gyerkőc ezt az ülést. Vagyis jól kell bírnia az igénybevételt. Fontos még a kényelem is, hiszen nemcsak magasságában nő a csemete, hanem széltében is, és a szája is egyre nagyobb lesz. Válasszátok ki együtt az ülését!
Szedjük szét!
A legnagyobb súlycsoport számára készülő ülések háttámlája levehető, így ülésmagasítóként használhatod majd akkor, amikor a fejtámla már nem emelhető, és felső széle a gyerkőc füléig ér.
Biztonságosabb hát- és fejtámlával, amíg lehet, így használd. Egyes típusok oldalszélessége is állítható, ez praktikus, nagyobbacskáknál szükséges is a váll- és csípőszélesség bővítése.
Autós gyerekülés
Huzatcserére is szükség lehet ennyi idő alatt, szinte minden márkához kapható új üléshuzat. Az autó hárompontos biztonsági övével rögzíted a gyereket az üléssel együtt. Jó, ha az ülés önmagában is rögzíthető valamennyire, hogy ne dőljön el, amikor éppen nem ül benne a gyerek.
Tartós biztonságban – hosszú életű ülésben
Nemcsak egy-egy ülésváltás megspórolásáért, hanem a biztonságosabb helyzet minél további kihasználásáért születtek a több súlycsoportot átfogó kategóriájú hibridülések. Ha ilyet vásárolsz, ügyelj arra, hogy a gyerkőc egyik kategóriában se kapjon gyengébb ülést. Bemutatunk három fejlesztést, ahol a kategóriabővítés biztonságosabb feltételeket teremtett.
A biztonságtechnikával foglalkozó szakemberek már régen megállapították, hogy menetiránynak háttal utaznánk a legbiztonságosabban. Egy esetleges ütközéskor ugyanis a támlához préselődve a gerincoszlop és a nyaki csigolyák jobban elviselik a rájuk nehezedő erőt, mint előrerántva, majd visszacsapódva. Különösen indokolt a legkisebbek védelme, hiszen gyenge nyakuk és testarányaikhoz képest nagy fejük balesetnél fokozottan sérülékeny. Ezért utaznak ők menetiránynak háttal a hordozóban, Svédországban pedig a három-négy éves gyerkőcök is az ülésükben.
Itt feleannyi gyerek hal meg autós balesetben, mint más országokban, ahol nem terjedt el a “minél tovább hátrafelé” gyakorlata. Míg a gyerekülés önmagában mintegy 60 százalékkal, a hátrafelé elhelyezett és helyesen rögzített ülés több mint 90 százalékkal csökkenti a sérülésveszélyt baleset esetén. Eddig Magyarországon csak a Volvo márkakereskedésekben kaphattunk ilyen hátrafelé utazó ülést a totyogók és kisovisok számára, most azonban már nálunk is kapható olyan, amelyben egészen négyéves korig, tehát még a következő súlycsoportban is háttal utazhatnak a gyerkőcök.
Forrás: Kismama magazin