A tánc az egyik legösszetettebb cselekvés, hiszen egyidejűleg mozgatja meg a tapintás érzékelést, a hallást, a testérzetet, a vizuális képességeket és dolgoztatja meg az izmokat. A tánc elsősorban közösségi tevékenység – miközben táncolunk, összekapcsolódunk másokkal, non-verbális kommunikációra, érzelmi bevonódásra van szükség hozzá. Mindezek mellett alkalmazkodóképességet igényel, térbeli és időbeli koncentrálást. A ritmus, dallam elengedhetetlenül fontos a táncos mozgáshoz, ez pedig a ritmusérzékre és az egyensúlyérzékre van jótékony hatással.
Az egészen pici babáknál ma már tudjuk, hogy ha csak a fizikai szükségleteik vannak kielégítve, de az érzelmiek nem – nem beszélnek hozzájuk, nem játszanak velük, nem énekelnek nekik, nincs testi kontaktus -, akkor bizony az kedvezőtlenül hat az agyfejlődésükre, az érzelmi világukra vagy a beszédfejlődésükre.
Nem kell bonyolult dologra gondolnunk, amikor táncolni, mozogni szeretnénk a babánkkal: a mondókák megnyugtatják a csecsemőket, a tapsoltatókat, táncoltatókat már pár hónapos babák is szeretik és igénylik. Ezek egyszerű mozgások, ismétlődő, egyszerű szöveggel kísértek. De már ilyen piciknél is jótékonyan hat a kéz-láb koordinációra.
Ezután, amikor a baba már stabilan ül, következhetnek az ölbeli mozgásos játékok, a höcögtetők. Itt a tapintásnak nagy szerepe van: a tenyérnek, az arc érintésének. Egyszerre vidítja fel, nevetteti meg és nyugtatja meg a babákat. Ezek a höcögtetők még az óvodásoknál is jelen lehetnek, mint első kis történeket, mesék. Ide sorolhatók az ujjkiszámolók, vagy arcuk egy-egy meghatározott pontjának felismerésére, érintésére szolgáló mondókák.
Ezekben a tevékenységekben megjelenik a mozgás, a ringatás, az érintés, az ugrálás. Mindezek fejlesztik az éppen aktuális nagymozgást, a mászást, a járást, az ugrálást, a futást vagy a csúszást. Ahogy változik a mozgás és növekszik a kisgyermek, a mozgások, táncok ritmusa, tempója is változik, sőt megjelenik az irányok felismerése is. A ritmusérzék és az egyensúly együttesen, egymással szoros kapcsolatban tud fejlődni.
Nagyobbacskáknál már bevezethetők a kör- és páros táncok is, elsősorban játékos formában, szabadon. Ezek a táncos játékok a forgásokat fejlesztik és az egymás kezének fogásával, érintésével még a finommotorikát is megdolgozza.
A tánc egyszerre ösztönös és szabad mozgás, ugyanakkor tudatosít is számos dolgot, elsősorban a testünkkel kapcsolatban. Ilyen például a távolság felismerése: milyen messze vagyok a másik táncolótól. Fejleszti az együttműködést, hiszen e nélkül nem létezik közös tánc. Jótékonyan hat a téri orientációra is, hiszen például egy körtáncban tartanunk kell a távolságot, a tér éppen kialakult, megváltozott helyzetét. Az énekes-táncos játékokban már benne van a szerepjáték, a társakkal való cselekvés lehetősége is.
További tippek:
- Mozgás a babával: ringatástól a táncig
- Hordozós tánc – Te táncolsz, Ő fejlődik
- Rendezzetek pelusos házibulit!
- Ezért fontos a testkontaktus a gyerekkel
- Ezért fontos a szabad mozgás, a tánc a gyereknek
- Ilyen zenéket részesíts előnyben a gyereknél
- A tánc öröme és fejlesztő hatása
(forrás: Zenés-táncos mozgásfejlesztés Összeállította: Antal László. NYME Savaria Egyetemi Központ)