Baba

Újabb kutatás mutat rá, hogy a képernyőhasználat befolyásolja a baba fejlődését

A csecsemők tévézéssel vagy internetezéssel töltött ideje befolyásolja a fejlődésüket és nem pozitív irányban.
2023. Augusztus 31.
baba telefonnal
Kép: Getty Images

Minél többet néznek képernyőt a csecsemők egyéves korukban, annál valószínűbb, hogy 4 éves korukra kommunikációs problémájuk lesz és a problémamegoldó képességben elmaradnak a kortársaiktól – így lehetne összefoglalni a kutatás lényegét. De lássuk részletesebben.

A médiának a gyermekek viselkedésére gyakorolt hatását már 50 éve kutatják, hiszen az internet és az okoseszközök előtt is néztek képernyőt a gyerekek: a tévét. Nagy különbség volt azonban az, hogy másként kezelték a szülők a tévézést, közös programként, kevésbé bébiszitterként. Ez pedig valóban nagy különbség, hiszen a gyerek magyarázatot kaphatott a látottakra. Ez nem jelenti azt, hogy a tévézés építő lenne egy kisgyerek számára.

Manapság a számítógépek és a kisebb kütyük, például a táblagépek és a mobiltelefonok szinte mindenhol elérhetővé teszik az internetes tartalmakat. A csecsemők és a gyerekek most már folyamatosan hozzáférhetnek mozgóképekhez, olyan lenyűgöző ingerekhez, amelyeket vonzerejükben csak az emberek vagy az állatok múlnak felül. Egy kiskutya, egy testvér, vagy egy felnőtt, aki simogatja vagy játszik a gyermekkel, még mindig több érzékszervét tudja lekötni a babának, mint a figyelemfelkeltésre szánt villogó vizuális képek és hangok.

2023. augusztus 21-én a JAMA Pediatrics című szaklapban jelent meg Taku Obara, Ippei Takahashi és munkatársaik longitudinális tanulmánya. A kutatók 7097 japán anya-gyermek párkapcsolatot vizsgáltak. Az anyákat arra kérték, meséljék el mennyi időt tölt az egyéves babájuk képernyő előtt (televízió, videójátékok, internet), majd öt területet – kommunikáció, motoros készségek, finommotorikus képességek, problémamegoldás, valamint személyes és szociális készségek – vizsgáltak meg a baba két, majd négyéves korában.

A nagyobb mértékű képernyőhasználat két és négyéves korban is összefüggésbe hozható volt a gyengébb kommunikációval és gyengébb finommotorikus képességekkel. A problémamegoldás és a személyes/szociális készségek terén egy és kétéves korban is találtak késedelmet, de négyéves korban már nem.

A kutatás a családi és környezeti tényezőket is megvizsgált. Azt találták, hogy azoknak a babáknak, akik sok időt töltenek képernyő előtt az anyukáik fiatalabbak, kevésbé képzettek, kevésbé tehetősek, általában első gyermekesek, és nagyobb valószínűséggel szenvedtek szülés utáni depresszióban.

forrás: psychologytoday.com