Család

Így tanul gondolkodni a babád – 4 figyelmeztető jel

Az első években minden pillanat számít - a játék, az utánzás és a szülői minta formálja a gyermek gondolkodását.
2025. Szeptember 06.

A magzat idegrendszere már az anyaméhben fejlődésnek indul. Fokozatosan érik, így a magzat reagál a külvilág ingereire: megkülönbözteti az édesanyja (és a vele szorosan együtt élők) hangját, érzékeli a fényt, a zajokat, sőt egyes kutatások szerint a ritmusokat észlelve már a tanulás alapjait is megkezdi. A megszületés pillanata nem a fejlődés kezdete, inkább egy új szakasz indulása, amelyben a környezet és annak hatásai, és azon belül is különösen a szülők szerepe kiemelkedővé válik.

A legintenzívebb időszak: első 3 év

Az első három életév a gyermek értelmi fejlődésének egyik legintenzívebb időszaka. Ebben a korban alakul ki az alapvető gondolkodási sémák alapjainak jelentős része. A csecsemő kezdetben elsősorban érzékszervein keresztül tapasztalja meg a világot, látása és hallása egyre kifinomultabb lesz, érintésekkel és tárgyak megrágásával fedezi fel a környezetét, reagál annak hatásaira. Ahogy egyre több inger éri, elkezdi összekapcsolni a történéseket, felismerni az ok-okozati összefüggéseket. Hamar megtanulja, hogy ha sír, a szülő megjelenik, számára biztonságot nyújtva (ezért is fontos, hogy ne hagyjuk hosszan sírni gyermekünket) vagy ha elejt valamit, az leesik. Ezért lesz izgalmas számára a tárgyak, ételek ledobása vagy a kukucs játék. Ezek az első, egyszerű következtetések az értelmi fejlődés alapkövei.

babafejlődés

Fotó: Getty

Mintakövetés csecsemőkortól

A figyelem már csecsemőkorban jelen van, bár ekkor még a pici nagyon rövid ideig tud tartósan egy dologra összpontosítani. Ahogy nő, egyre inkább képes megosztani, majd irányítani is figyelmét, ami kulcsfontosságú a későbbi tanuláshoz. Ebben a korban a gondolkodás fejlődésében nagy szerepet kap az utánzás. A gyermek kezdetben egyszerű mozdulatokat másol, például megfog dolgokat. Később bonyolultabb viselkedésmintákat is képes megfigyelni és leképezni, mondjuk azt, hogyan kevergetjük az ételt, és ezt a babakonyhában játékával is bemutatja. Ezért kiemelten fontos, hogy a szülők milyen viselkedést, problémamegoldást, kommunikációt mutatnak a gyermek felé.

A játék különösen fontos terület a kognitív fejlődés támogatásában. A tárgyakkal való manipuláció, a szerepjátékok, az építés vagy a rejtekhelyek keresése nem csupán szórakoztatják a gyermeket, hanem tanítják is őt. Segítenek megérteni a térbeli viszonyokat, a tárgyak állandóságát, a sorrendiséget és a problémamegoldás lehetséges módjait. A szülők ezekben a helyzetekben aktív segítőként vehetnek részt: ha kérdeznek, visszajeleznek, reagálnak a gyermek próbálkozásaira, azzal erősítik a gondolkodási folyamatokat.

Figyelmeztető jelek

Fontos ugyanakkor látni, hogy a fejlődés üteme egyénenként eltérő lehet. Minden gyermek saját tempóban halad, de vannak olyan jelek, amelyek figyelmeztethetnek arra, hogy érdemes szakemberhez fordulni. Ilyen lehet például, ha a gyermek nem érdeklődik a környezete iránt, nem köti le percekre figyelmét játék, ha nehezen kapcsolódik másokhoz vagy az utánzás képessége elmarad a kortársakétól, esetleg hiányzik. Ezek mögött többféle tényező is állhat: fejlődési késés, túl kevés inger vagy épp ellenkezőleg: túl sok, feldolgozhatatlan impulzus.

A szülői jelenlét és reakciómód kulcsszerepet játszik a kognitív fejlődés alakulásában. Már a hétköznapi tevékenységek során is számos lehetőség adódik a tanulás támogatására: beszélünk a babához, együtt pakoljuk el a játékokat, megnevezzük a tárgyakat, észrevesszük az érdeklődése jeleit és teret adunk a próbálkozásainak. Nem kell mindent azonnal és tökéletesen véghez vinni. A hangsúly nem a korai iskolás jellegű tanításon van, hanem a biztonságos, szeretetteljes közegben való közös felfedezésen.

A kognitív fejlődés nem különül el a többi fejlődési területtől, hanem szorosan együtt halad velük. A mozgás, az érzelmek, a kapcsolatok, a kommunikáció mind-mind hatnak egymásra. Ha a gyermek kíváncsi, mer kipróbálni dolgokat, kérdez, figyel, reagál, akkor biztosak lehetünk benne, hogy jó úton halad. A szülők támogató, türelmes, odafigyelő jelenléte pedig az egyik legnagyobb ajándék, amit adhatnak e fejlődési út kezdetén.

További hasznos tippeket találsz a Steps & Play applikációban!

Zsoldos Barbara

A cikk szerzője Zsoldos Barbara, a Steps & Play vezető szakértője, okleveles gyógypedagógus. Több mint tíz éve dolgozik a korai fejlesztés területén, emellett óvodás- és iskoláskorú gyermekek fejlődésének támogatásában is aktívan részt vesz. Kiemelten fontosnak tartja a szülőkkel és a különböző társszakmákkal való szoros együttműködést, mert abban hisz, hogy közös munkával sokkal jobb eredményeket lehet elérni a gyermekek fejlődésében.