Család

Nyaralás gyerekkel: hogy nektek is jó legyen, ne csak a kicsiknek

15 éve nyaralunk gyerekekkel, és jelentem: imádunk velük utazni! Adok pár tanácsot, amik segíthetnek abban, hogy nektek is élmény legyen a közös kikapcsolódás.
2023. Augusztus 02.
semjén nóra
Fotó: Semjén Nóra, magánarchívum

Így a nyár derekán tele van a közösségi média posztokkal és kommentekkel, amikben az anyák arról panaszkodnak egymásnak, hogy a gyerekes nyaralás egy cseppet sem pihentető. Csak máshol vigyázunk rájuk. Általában egy olyan helyen, ami a saját – már gyerekbiztos – lakásunknál sokkal veszélyesebb. Így a nyaralás végén az anya nemhogy kipihentebb, de alig várja, hogy hazaérjen. Ennek nem kell ám így lennie!

Legyenek reálisak az elvárásaitok!

Legyünk őszinték: egy gyerekes nyaralás soha nem lesz olyan pihentető, mint amikor még csak kettesben utaztunk, viszont lehet eseménydús, boldog és kiegyensúlyozott! De ha olyan elvárásokkal megyünk neki a dolognak, ami nem reális, akkor a csalódás borítékolható. Ha nem viszünk magunkkal segítséget, nyilvánvalóan ugyanannyit kell foglalkoznunk a babával a nyaralás alatt is, mint otthon, persze annyiban könnyebb lesz a helyzet, hogy optimális esetben apa végig velünk lesz, de azt ne várjuk, hogy nem kell majd éjjel kelni, meg szoptatni, meg pelenkázni.

Vigyünk segítséget?

Nehéz kérdés, mert kevés olyan ember van, akinek a jelenlétében teljesen fesztelenek tudunk lenni. Viszont ha esetleg vannak olyan nagyszülők, barátok, rokonok, akikkel jól kijövünk, nagyon sokat tud segíteni, ha együtt utazunk el. Mondjuk én ez esetben is külön szállást javaslok, mert akkor nem kell annyit alkalmazkodni, viszont az remek, ha időnként el tudják vinni a babát pár órára, amíg egy kicsit kettesben tudtok lenni.
Amennyiben viszont a pár valamelyik fele úgy érzi, nem komfortos neki a másokkal közös nyaralás, akkor ezt semmiképp se erőltessük, mert ha valakiben feszültséget okoz a társaság, akkor az egész nyaralásunk el lesz rontva.
Nagyobb gyerekeknél erősen javaslom a barátokkal közös utazást, főleg, ha a szülők és a gyerekek is jól megvannak egymással! Óriási segítség lehet a gyerekeknek a társaság, és örök élmény egy barátokkal közös utazás. Persze itt is a külön apartmant ajánlom, mert az nagyon ritka, hogy a barátaink és a mi családunk bioritmusa megegyezik egymással.

Semjén Nóra és családja - fotó: magánarchívum

Semjén Nóra és családja – fotó: magánarchívum

Apartman vagy hotel?

Bár nagyon jólesik egy fáradt anyának a kiszolgálás, a reggeli- és vacsorakészítés, illetve a szálloda egyéb szolgáltatásai is kényelmessé tudják tenni a kikapcsolódást, mindezek ellenére én azt javaslom, ne hagyjuk magunkat elcsábítani! Az első pár évben inkább apartmant válasszunk a családi nyaraláshoz.
A legtöbb szállodai szobában ugyanis nincsenek meg azok a dolgok, amik az alapvető komforthoz szükségesek: hűtőszekrény, kád, konyha és még sorolhatnám. Ráadásul a szállodai szobák általában elég kicsik, emiatt egyáltalán nem lehet szeparálódni például az alvó gyerektől, míg egy kényelmes apartmanban mindennek megvan a helye. Könnyebb etetni, van több szoba, így el lehet vonulni, lehet kád, konyha, sőt a legtöbb helyen kérésre gyerekágyat és etetőszéket is adnak. Néha még az is előfordul, hogy jobb körülmények között lakhatunk, mint otthon!
Mindenképp informálódjunk utazás előtt ezekről az extrákról, nagy segítség, ha nem kell az utazóágyat meg az etetőszéket magunkkal vinni.

Hogyan válasszunk apartmant?

Nyilván rengeteg minden múlik a gyerekek életkorán, de a legfontosabb az az, hogy a nyaralás alatt is meg tudjuk tartani azokat a szokásainkat, amikhez otthon ragaszkodunk. Ez a nyugodt nyaralás kulcsa.
Ha például otthon együtt alszunk a babával, figyeljünk arra, hogy legyen akkora hely a hálóban, hogy beférjen a babaöböl vagy a kiságy, vagy ha esetleg velünk alszik, akkor legyen akkora az ágy, hogy kényelmesen elférjünk benne. Nekem az is mindig fontos szempont volt, hogy oda lehessen tolni az ágyat a falhoz, hogy ne pottyanjon le róla a gyerek.
Ha már jár a kicsi, figyeljünk rá, hogy ne legyen mindenhol kő, mert akkor nem lesz sok kikapcsolódásban részünk.
Totyogó esetén semmiképp se válasszunk olyan szállást, amiben belül lépcső van, mert akkor egy pillanatra sem lesz nyugtunk! Ugyanez igaz a süllyesztett medencére.
A szállás kiválasztásakor mindenképp írjuk le a szállásadónak, hogy mekkora gyerekkel érkezünk, és tisztázzuk előre ezeket a dolgokat, hogy ne érjen bennünket meglepetés.
Az is fontos szempont lehet, hogy milyen a hangszigetelés, illetve lesznek-e szomszédok, mert az nem kellemes, ha nem tudunk pihenni, mert buliznak a szomszédban, illetve az legalább ennyire kellemetlen, amikor a romantikázó pár dörömböl át, amikor sír a baba.
Az erkélyekre is érdemes figyelni. Hatalmas előny egy klassz terasz, de egy magas erkély, ahol kifér a kicsi, több stresszt okoz, mint örömöt.

Hogyan válasszunk úti célt?

Sokan úgy gondolkodnak, hogy ahol a szülők boldogok, ott a gyerek is az lesz, így nem sokat gondolkodnak azon, hogy megváltoztassák a korábban megszokott úti céljaikat. Amire szerintem fontos figyelni, az az, hogy mi sem fogunk tudni jól kikapcsolódni, ha a kicsinek diszkomfortja van. Én az első pár évben nagyon szerettem azokat a helyeket, ahol nem volt akkora kánikula, így gyakran mentünk a hegyekbe, tópartra a gyerekekkel. Tengerhez leginkább szeptemberben mentünk, akkor már kellemes volt számukra is a klíma. Mindenképpen figyeljünk oda arra, hogy legyenek olyan programok, amik megfelelnek az ők igényeinek. Baba esetén fontos, hogy legyenek olyan útvonalak, ahol könnyen tudunk közlekedni babakocsival, nagyobbak esetén egy jó játszótér elengedhetetlen.
Én minden utazásnál megnéztem, hogy hol van a legközelebbi gyermekorvosi rendelő, mert az ördög sajnos nem alszik, velünk is többször előfordult, hogy nyaralás alatt volt szükség ellátásra. Ha az EU területén utaztok, feltétlenül váltsátok ki az Európai Egészségbiztosítási kártyát!

Külföld vagy belföld?

Ennél a kérdésnél megint csak a ti igényeitek fontosak. Ha eddig szívesen jártatok külföldre, ne tartson vissza benneteket az, hogy most kisbabátok van. A gyerekek könnyen alkalmazkodnak, többségük bírja az utat egy jól megválasztott autósülésben! Ha kezdetben hozzászoktatjátok őket a hosszú utakhoz, akkor ezzel később sem lesz probléma. A repülés is könnyen kivitelezhető a legtöbb babával, csak jól fel kell készülni. Általában el lehet tolni a beszállásig a babakocsit, ülésmagasítót, autósülést is lehet vinni, de erről mindenképp tájékozódjatok a légitársaság oldalán.
Ausztriában Salzkammergut jó választás; bármelyik tó közelében tökéletes, Horvátországban az Isztrián csodálatos helyek vannak, a mi kedvencünk Rabac és felette Labin. Szlovéniában is gyönyörűek a tavak és a hegyek.
Olaszország is remek lehet gyerekekkel, Toszkánában meglepően jó áron lehet medencés szállásokat találni távol a zajos városoktól, autóval viszont a tengerpart is jól megközelíthető.
Repülőgéppel Ciprust és Máltát ajánlom, de inkább tavasszal vagy ősszel, mint nyáron.

Ne stresszelj!

És végül a a legfontosabb: ne stresszeljetek (amennyire ez lehetséges)! Az utazás a kikapcsolódás ideje. Ha nagy nyomást helyezel magadra, nem lesz jó élmény a közös utazás, hiszen a gyerekek azonnal megérzik a feszültséget. Ne aggódd túl a dolgot! A gyereknek tényleg ott a legjobb, ahol ti ott vagytok. Próbáljátok meg ellazulni, és nem megijedni a váratlan helyzetektől, hiszen abból garantáltan lesz néhány! De épp ezektől lesz mindenki számára emlékezetes a családi nyaralás.