Daniel Goleman pszichológus és újságíró szerint az érzelmi intelligencia – vagy más néven EQ – öt összetevőből áll: öntudat, önszabályozás, empátia, szociális készségek és belső motiváció.
Néhány kutatás azt mutatja, hogy a magas érzelmi intelligenciájú gyerekeknek az iskolában jobbak kapcsolataik és jobb osztályzatokat kapnak. Felnőttként a magasabb érzelmi intelligenciájú embereknek általában jobb minőségű kapcsolataik vannak, jobb mentális egészségük és pozitívabb érzéseik vannak a munkájukkal kapcsolatban.
A jó hír azonban az, hogy az érzelmi intelligencia nem csak egy “ajándék” – mondta Michele Borba a HuffPostnak. Hozzátette, hogy valójában az EQ egy olyan képesség, amelyet meg lehet tanítani a gyerekeknek, minél korábban elkezdve, annál jobb.
A gyermeknek olyan környezetre van szüksége, amelyben lehetőségük van kifejezni a belső világukat – mondta Dustin Plattner gyermekpszichológus. A szülők akkor tesznek a legtöbbet, ha kíváncsiak és teret biztosítanak a gyerekeiknek ahhoz, hogy kifejezzék magukat.
A HuffPost megkérdezett néhány szakértőt, hogy mi jellemző a magas EQ-val rendelkező gyerekekre.
Képesek verbalizálni az érzelmeiket
A magas érzelmi intelligenciájú gyermekek képesek felismerni és verbálisan megjelölni az érzelmeiket a “jón” és a “rosszon” túlmutatóan.
Például azt mondják: “Szomorú vagyok, hogy nem tudok együtt lógni a barátaimmal” vagy “Annyira izgatott voltam, hogy új kerékpárt kapok” vagy “Megőrjít a tanárom” vagy “Félek, amikor apa éjszaka utazik”- mondta Plattner.
Felismerik mások érzéseit
Az érzelmileg intelligens gyerekek pontosan érzékelik, hogy mások hogyan érzik magukat, gyakran nem verbális jelekből is.
Mielőtt empatizálnánk valakivel, képessé kell válnunk arra, hogy olvassunk az érzelmeiből. Például: valaki mosolyog, akkor lefogadnánk, hogy boldog. Vagy a fáradtságot testtartás is mutathatja. Vagy: Valaki sír. Lehet, hogy segítségre van szüksége? És így tovább.
- Kapcsolódó: Megvan, mennyivel fontosabb az EQ az IQ-nál
Mások nézőpontjából is képesek látni a dolgokat
A magas EQ-val rendelkezők képesek beleérezni magukat mások helyébe és mások szempontjai alapján látni a világot. Ennek alapfeltétele, hogy mély, a másikkal törődő kapcsolatot alakítsunk ki. Ez a habitus már a játszótéri vitákban is jelen lehet.
Amikor egy gyerek megérti a másik perspektíváját, akkor valószínűbb, hogy empatikusabb, békésen kezeli a konfliktusokat, kevésbé ítélkezik, értékelik a különbségeket, kiállnak másokért, segítőkészek, támogatóak – mondta Borba.
Segítenek másoknak
A magas érzelmi intelligenciájú gyerekek általában figyelmesebbek mások iránt segítőkészek, barátságosak az új gyerekkel az osztályban, szívesen önkénteskednek. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a “mi” -re összpontosítunk, az “én” helyett.
Különféle eszközeik vannak az érzelmeik kezelésére
Legyen szó önmegnyugtatásról, stresszről, idegességről vagy frusztrációról, a magas érzelmi intelligenciájú gyerekek általában jobban képesek az érzelmeiket szabályozni. Ilyen hatékony eszköz lehet egy mély lélegzet, jól kommunikálni mások felé az érzéseiket, például ordítás helyett annyit mondani, hogy szünetre van szükségem.
A magasabb EQ-val rendelkező gyermekek általában kevésbé reagálnak impulzív módon, mint társaik. Képesek szünetet tartani, elszámolni tízig, mielőtt az érzelmeikre reagálnak. Felismerik a saját érzéseiket, nem a pillanatnyi impulzusaik alapján cselekednek.
Tudnak nemet mondani a társaiknak
A magas érzelmi intelligenciájú gyermekek képesek a személyes határaik kijelölésére és érvényesítésére. Ha például nem akarnak párba állni valakivel, akkor szólnak, kedvesen, de határozottan fejezik ki kívánságukat.
“Ezek a fiatalok általában magabiztosak, hallgatnak az érzelmeikre, tiszteletben tartják a másik határait és saját határaikat is kijelölik” – mondta Brandon Jones pszichoterapeuta.
Gyakorolják a hálát
Az érzelmileg intelligens gyerek megtanulja, hogy hálás legyen azért, ami van. Nem csak válaszként mondják hogy “köszönöm”, mert udvariasok, hanem pontosan meg is tudják fogalmazni miért éreznek hálát.