Mi is a zöld toll módszer lényege?
Tatiana Ivanko tette népszerűvé a zöld toll módszert, amelyet írni tanuló kislányánál alkalmazott. Ahogy a Felelős Szülők Iskolája írja, a módszer lényege az, hogy “nem az elrontott betűkre fókuszál, hanem a helyes betűformákra”. Ivanko ahelyett, hogy piros tollal jelölte volna a hibákat, a legszebb és legjobban sikerült elemeket és betűket karikázta be.
A Teach Learn Relax portál szerint a következők miatt lehet hasznos a zöld toll módszer:
- A tanulók a dicséretet kezdik társítani a zöld jelölésekhez, megjegyzésekhez, és ismét sikereket akarnak elérni.
- Növelheti az önbizalmat – a tanulók magabiztosabbnak érzik magukat, és pozitívabban gondolkodnak az eredményeikről.
- A helyes elemek zölddel való megjelölése automatikusan a modellezendő példákra mutat. Ez segíthet a tanulóknak abban, hogy javítsák a hibákat azáltal, hogy megnézzék, mely elemeknél teljesítettek jól, vagy beszéljenek másokkal, hogy jó példát találjanak. A portál szerint a piros toll használatánál nem egyértelmű, hogy hol keressük a helyes példákat.
A zöld toll módszerről árnyalta egy kicsit a képet dr. Mercedes García, a Madridi Complutense Egyetem oktatója és egy pedagógus kutatócsoport társigazgatója, írja a Verne spanyol portál alapján a szuloklapja.hu.
García szerint bár a módszer alapvetően jobb lehet a piros tollal való javításnál, azonban a tanulók sokféleképpen sajátítják el a tudást, így van, akinél beválhat, és van, akinél nem. Hozzátette, hogy a piros tollal való javítás nem azért van, hogy megbélyegezze a gyereket, és azt hangsúlyozza, hogy ügyetlen vagy buta, hanem sokkal inkább egy külső visszajelzés a hibákra. Ez segíthet, hogy a tanuló magától is meg tudja különböztetni, hogy mi a jó és mi a rossz megoldás, így később képes lesz a saját munkája értékelésére is.
Források: felelosszulokiskolaja.hu, varazsbetu.hu, teachlearnrelax.com, szuloklapja.hu