Gyerek

Ezért fontos pótolni a D-vitamint

Kivétel nélkül minden életkorban fontos a D-vitamin pótlása az októbertől-márciusig terjedő időszakban. Az ajánlott napi mennyiség nem fedezhető pusztán kiegyensúlyozott táplálkozással, ezért mindenképpen szükséges a pótlás.
2023. Január 23.
Kisgyereknek D vitamint cseppent a szájába az anya
Kép: Getty Images

Mi mindenre van hatással a D-vitamin?

A D-vitamin neve ellenére nem tekinthető hagyományos értelemben vitaminnak, mert az emberi szervezet képes megtermelni, ehhez megfelelő UV-B sugárzásra van szükség, amire nincs lehetőségünk októbertől-márciusig.

Nem túlzás azt állítani, hogy a D-vitamin az egész testünkre hatással van, hiánya számos területen, számos betegséget, elváltozást okozhat. A legismertebb talán a gyerekkori D-vitamin-hiány és az angolkór közötti összefüggés. A csontfejlődés szempontjából kiemelt jelentősége van a D-vitaminnak, ezért 0-3 éves kor között nem szabad megfeledkezni a pótlásáról.

De ismert, hogy szükségünk van D-vitaminra az immunrendszer megfelelő működéséhez, gyulladáscsökkentő hatása is van, segít a fertőzések elleni küzdelemben, sőt, egyes daganatos betegségek kivédésében is szerepet játszik.

Ajánlott napi bevitel

Az első és legfontosabb, hogy megbízható forrásból származó terméket vásároljunk. Ehhez a legjobb megoldás bármelyik haza patika vagy drogéria, ahol a kínálat bőséges: a tablettától, a cseppeken át, a ízesített lapkáig válogathatunk.

A D-vitamin-pótlás szakemberek által javasolt napi adagja életkoronként eltérő:

  • csecsemőknek 1 éves korig: napi 1 csepp Vigantol, évszaktól függetlenül, mindennap
  • gyerekeknek 6 éves korig: 400-500 NE, a biztonságosan bevehető mennyiség 1000 NE
  • gyerekeknek 6 éves kor felett: 1000 NE, a biztonságosan bevehető mennyiség 2000 NE
  • felnőtteknek: 2000 NE, a biztonságosan bevehető napi mennyiség 4000 NE
  • terhesség és szoptatás alatt is ajánlott a napi D-vitamin-pótlás, legfeljebb 4000 NE mennyiségben