Ezért károsak a gyerekek számára a reklámok
Egészen kicsiknél nem az eredeti szándék érvényesül, ha reklámokat néz a gyerek, azaz nem a fogyasztásra buzdítás a legkárosabb, hanem azért, mert a tévében látott történet követését, magát a megértést zavarja meg a reklám. Az egészen kis gyerekek a műsorok között vagy közben lejátszott reklámokat ugyanis nem tudják elkülöníteni magától a műsortól – mondta az InfoRádióban Kósa Éva pszichológus.
Nagyobbaknál a reklámok már eredeti funkcióikat is betöltik: vonzó és birtoklásra buzdító hatásával kell számolnunk – folytatta a szakember. A gyerekek olyan idealizált környezetben látnak vonzó dolgokat, ami azt ígéri számukra, hogy könnyen elérhetőek, könnyen megszerezhetők ezek a javak.
“Ami azonban kevésbé üt szöget az emberek fejébe, az az, hogy a reklámok bemutatása során szituációk kerülnek a gyerekek elméjébe, oly módon, hogy azok természetesek, rendkívül vonzók. Ilyen például, amikor a szülői magatartás valamilyen dicsérő, jóváhagyó helyzetben egy édességhez társul”.
Kósa Éva szerint az 5-6 éves gyerekek már biztonsággal elkülönítik a reklámot és műsort.
Hatéves kor tájékán az eladási szándék felismerése és értelmezése már teljesen természetes.
“Káros lehet az, amikor egy gyereknek örökösen és válogatás nélkül, könnyen kielégítik a reklámok keltette vágyait. Ez ugyanis a szocializációnak egy olyan aranyszabályát és ösvényét sérti meg, amelynek során meg kell tanulnunk a vágyainkat egy helyes mederben, kellő kontroll alatt tartanunk. Vagyis a fejlődés során azt kell megtanulnunk, hogy nem mindent, nem azonnal és nem feltétlenül kell megszereznünk – figyelmeztetett a szakember, hangsúlyozva, hogy ebbe a fejlődésbe zavarhat bele a reklám.
A gyerekek védtelenségét, hiszékenységét használják ki a reklámok – véli Kósa Éva, aki szerint a szülőknek nagy felelősségük van abban, hogy a reklámok által közvetített üzeneteket és üzleti szándékot felfedjék és elmagyarázzák.
Kapcsolódó cikkeink:
Forrás: Inforádió.hu