Ken Robinson, oktatási szakember szerint a játéknak lényeges szerepe van a gyerekek szociális, testi, érzelmi és szellemi fejlődésében is, ezért nem szabadnak száműzni a játékot az iskolákból – írja a hvg.hu.
Peter Gray, a Boston College pszichológus kutatótanára aki, a biológiai evolúció szemszögéből kutatja a játékot megállapította, hogy az embergyerekek sokkal többet játszanak, mint más emlősök kicsinyei és ebből előnyük származik.
Gray olyan antropológusokkal készített interjúkat, akik vadászó-gyűjtögető kultúrákat kutatják és ahol a gyerekek felügyelet nélkül egész nap játszanak. Gray TED-előadásában a következőket mondta errről: “A gyerekek, akiket ezekben a kultúrákban megfigyeltek, a legokosabb, legboldogabb, a legjobban alkalmazkodó és együttműködő, legrugalmasabb gyerekek, akiket valaha is láttak. Tehát biológiai evolúciós szempontból a játék a természet eszköze, amely biztosítja, hogy a fiatal emlősök, az embergyerekeket is beleértve, elsajátítsák a sikeres felnőtté váláshoz szükséges képességeket.”
A gyerekek egyre fiatalabb korban kezdik az oktatást: már óvodai felkészítők is vannak, és már a bölcsődékben is a felnőttek által meghatározott feladatok helyettesítik a játékot – írja Grey Free to Learn c. könyvében. Az iskolai napok hosszabbak, tovább tartanak, több a házi feladat, és egyre többen szeretnék a tanévet is meghosszabbítani.
“Nemcsak az iskolai nap lett hosszabb és kevésbé játékos, de az iskola egyre inkább betolakszik az otthonokba és a családi életbe. Egyre több a házi feladat, amely elveszi az egyébként játékra szánható időt.”
Gray szerint ez nagy veszteség a gyerekeknek, akik természetüknél fogva szabad játékra termettek, arra, hogy a felnőttektől függetlenül játsszanak és felfedezzék a körülöttük lévő világot. A szabad játék biológiai szükséglet, hiánya megöli a lelket. Nem tapasztalja meg a gyerek szabad játék hiányában, hogy hogyan kell barátkozni, problémákat megoldani, félelmeiket legyőzni. A szabad játék a saját maguk általi kezdeményezés képességét is jelenti és elengedhetetlen a tanuláshoz, a képzelethez és a kíváncsisághoz.
Kapcsolódó cikkeink szabad játék témában:
- A szabad játék valódi jelentése
- Ennyi mindent fejleszt a játék
- Gyermeki fantázia: mivel sorvasztjuk, mivel fejlesztjük?
Forrás: HVG.hu