
Kép: Getty Images
Bizonyára te is találkoztál már azzal, amikor egy-egy iskolai dolgozat tele van pirossal aláhúzott, bekarikázott résszel, így jelölve a hibákat. Tatiana Ivanko pszichológus egy másik módszert alkalmazott, amikor kislányával a betűk írását tanulta. Nem pirossal a hibákat, hanem zölddel a legszebben írt betűket karikázta be kislánya füzetében, ezzel a teljesítmény pozitív oldalára helyezte a fókuszt.
A zöld toll módszernek több előnye is van:
- A gyerekek így a dicsérettel és sikerrel kezdik társítani a javítást. A pozitív visszajelzés motiválja őket, hogy újra jól teljesítsenek.
- Növeli az önbizalmat – a tanulók nem a hibáikat látják maguk előtt, hanem az erősségeiket, így bátrabban állnak neki a következő feladatnak.
- A jól sikerült elemek zölddel való megjelölése mintát ad: a gyerekek könnyebben felismerik, mit csináltak helyesen, és mire érdemes legközelebb is figyelniük.
A piros jelölésekkel az is problémás, hogy nem mindig világos, hol található a helyes példa vagy megoldás – a zöld viszont egyértelműen rámutat a sikeres megoldásokra. Persze, mint minden pedagógiai módszer, a zöld toll sem univerzális csodaszer. Minden gyerek másképp tanul: van, akit a dicséret motivál, és van, akinek a hibák konkrét megmutatása segít jobban megérteni, mit kell javítania. Ráadásul a piros tollas módszer nem feltétlenül azt jelenti, hogy valaki ügyetlen, úgy is felfogható, hogy ez egy külső visszajelzés a hibákról. A kérdés az: a hibákat akarjuk hangsúlyozni vagy azt, ami sikerült? Néha elég egy kis zöld karika, hogy egy gyerek azt érezze: képes vagyok rá.