Ezért tanulnak meg a lányok könnyebben olvasni
Az, hogy a fiúk lassabban érnek nem újdonság, nemrég azonban egy nemzetközi tanulmányból arra is fény derült, hogy háromszor nagyobb az esélyük rá, hogy gondjaik lesznek az olvasástanulással is.
Hogy jobban utánajárjanak a kérdésnek, a Norvég Tudományos és Technológiai Egyetem kutatói egy Greta Storm Ofteland nevű pedagógus által kifejlesztett levél tesztet használtak, melyben az általános iskolába készülő fiúk és lányok írni-olvasni tudását négy komponens alapján vizsgálták. És hogy mi lett az eredmény? A lányok hang- és betűfelismerésben egyértelműen jobbak voltak a fiúknál.
“Mind a négy szempont alapján lényeges különbség volt a fiúk és lányok között, a lányok javára” – mondja Hermundur Sigmundsson a norvég egyetem pszichológia professzora.
Azok a gyerekek, akik a 6. születésnapjuk előtt már megtanulják felismerni és hangokhoz párosítani a betűket, egyértelműen kitűnnek a többiek közül, ha olvasástanulásról van szó. De mégis hogyan ismerhetik fel a szülők, hogy a gyereküknek gondjai vannak ezen a területen, és mi az, amivel segíteni tudnak nekik a fejlődésben?
Kiderült, hogy nemtől függetlenül az olvasás elsajátításában a legfontosabb a proaktivitás.
Sigmundsson professzor jelenleg gőzerővel azon dolgozik, hogy kifejlesszen egy olyan módszert, mellyel még azelőtt felismerhető egy gyermek fejletlensége ezen a téren, hogy valódi problémával állnánk szemben. Amennyiben a módszer sikeresnek bizonyul, a tanárok és a szülők még idejében közbe tudnak majd avatkozni, és az egyéni szükségleteik szerint tudják segíteni az olvasástanulásban elakadt gyermeket.
“Az egyik legnagyobb probléma, hogy a segítség sokszor túl későn érkezik” – mondja Sigmundsson. “Ha még időben képesek lennénk felismerni a problémát, és a megfelelő eszközökkel segíthetnénk nekik a felzárkózásban, valószínűleg nem lenne szükség ennyi kínkeserves fejlesztésre idősebb korban.”
A lányok okosabbak?
Szóval ez azt jelenti, hogy a lányok általánosságban véve is okosabbak? Természetesen nem, de a kutatás szerint az igaz, hogy az anyukák hajlamosabbak többet beszélni a lány gyermekekhez a születésük pillanatától kezdve, így aztán a gyengébbik nem gyakorlottabb lesz a betűk és hangok felismerésében és használatában.
És akkor mégis mit tehetünk szülőként, hogy a fiúk se maradjanak le e téren? Sigmundsson szerint hozzájuk is érdemes már a kezdetektől fogva sokat beszélni, olvasni, gyakran kihangsúlyozva a betűket és a hozzájuk tartozó hangokat.
“Fontos, hogy minden gyereknek legyen már iskolakezdéskor egy betű-hang kapcsolatot érintő biztos tudása” – teszi hozzá a professzor.
A legjobb módszer az olvasástanulásra pedig az, ha betűről betűre haladunk. Hagyjuk, hogy alaposan megízlelhessenek, megvizsgálhassanak minden egyes karaktert. Hangosan ejtsük ki mindegyik betűt, és a gyereket is biztassuk ugyanerre.
A legfontosabb pedig, amennyiben szeretnénk, ha a gyerekünk nemcsak megtanulná, de szeretné is az olvasást, akkor a legjobb, ha választunk egy (számukra is tetsző) jópofa könyvet, eléjük tesszük és hagyjuk, hogy a kis agyukkal, a saját tempójukban felfedezhessék azt.
A cikk forrása itt található.
Kapcsolódó cikkeink: