A problémák özöne
A tünetek változatosak, mégis jól körülírhatók. A gyermek észlelése ugrándozó, a feladatokat nem érti meg, vagy belekap, de nem képes folyamatosan odafigyelni. Képtelen sorrendiséget felállítani, hogy mi a fontosabb, idejét nem tudja beosztani. Nem tud elhatározni és végrehajtani. Nem tudja viselkedésének következményeit a jövőre előrevetíteni. Ugyanígy a múltat sem tudja a jelenhez megfelelően kapcsolni, vagyis úgy tűnik, nem tanul az állandóan hangoztatott hibákból. Csak az “itt és most”-ban létezik a világ számára.
Gyakran halljuk a szülőktől: “mindent megígér, de semmit nem tart be”, “mindig halogatja a leckét azért, hogy kibújjon a feladat alól”, “órákig ül a könyv mellett, mégsem jut előbbre”. Mindezek mellett a gyermek számos dologban a korának megfelelő érettséget mutat, néha feltűnik, milyen ügyes valamiben, vagy különleges dolgokra tud emlékezni. Így a szülő értetlenül áll a gyerek viselt dolgaival szemben.
A problémák lényege
A fenti tünetek a gyerek problémájának a lényegét képezik. A szülő gyakran követi azt a hétköznapi logikát, miszerint ha máskor tudja, akkor most is tudná, ha akarná, tehát nem akarja, tehát direkt csinálja. A szülőn múlik, hogy milyen nevelési módszerrel – jutalmazással, büntetéssel, megbeszéléssel él-e adott helyzetben. Másnap azonban marad minden a régiben.
A problémák háttere
A kiváltó okok tekintetében többféle elmélet látott napvilágot. A legelfogadottabb a funkcionális éretlenség elmélete. Eszerint az ilyen gyermek idegrendszere lassabban ill. egyenetlenebbül fejlődik, érik. Ebből adódóan bizonyos területeken elmarad, más területeken viszont megfelelően érett.
Hiperaktivitás esetén pl. a szenzoros területek nagyon aktívak, de az ingerszelekcióért felelős területek elégtelenül működnek. Ez az elégtelen működés idővel jelentősen normalizálódhat spontán módon is, a nemi éréssel párhuzamosan. Az agyi struktúrák érése tehát nagy szerepet játszik a hiperaktivitás csökkenésében. Ez az érés elő is segíthető speciálisan erre kidolgozott mozgásos fejlesztő terápiákkal.
Teendők
Mindez nagyon megterheli a szülőket, fontos önmagukról is gondoskodniuk, segítséget kérni, konzultációra járni. Időről-időre várható a fizikai és szellemi kifáradás, “belefáradás”. Fontos rendszeresen pihenni, kikapcsolódni, egy-egy részfeladatra segítőt szerezni a család vagy a barátok közül (pl. aki sportolni viszi, vagy aki tanul vele). Sokat segít a jó napirend kialakítása.
Nehéz elviselni a gyerek állandó ellenállását a szabályokkal szemben, de ki kell tartani mellettük. Helytelen megoldani a feladatot helyette, de magára hagyni sem szabad addig, amíg meg nem értette, mi a feladat. Egyszerűen, röviden és érthetően mondjuk el, mit várunk tőle, a hosszú magyarázat összezavarja. Konfliktus esetén, ha nagyon izgatottá vált, nem érdemes elemezni a történteket, inkább célszerű olyan környezetbe áthelyezni, ahol könnyebben megnyugszik (pl. szobájába, egyedül).
Kapcsolódó cikkeink:
– Figyelemzavaros lehet a gyerek a mobilozásodtól
– Nézd a jó oldalát! Kreatívabbak a hiperaktív gyerekek
– Figyelemzavart okozhat a tévézés
– Kevesebbet és rosszabbul alszanak az ADHD-s gyerekek
2001. november
Forrás: Gyógyhírek, a Heim Pál Gyermekkórház gyógyászati havilapja