Sokszor teljesen ártatlanul kezdődik: egy kis videó, amin egy tündéri gyerek valami vicceset csinál. Aztán a kattintások és lájkok száma megugrik, és a szülők hirtelen észreveszik, hogy ez akár bevételi forrás is lehet. Elkezdenek tudatosan olyan helyzeteket teremteni a gyerek számára, ahol megmutathatja az erősségeit, és erről újabb videós tartalmakat készítenek. A jelenség olyannyira gyakorivá vált, hogy külön nevet is kapott: kidfluenszernek hívják azokat a gyerekeket, akiket szüleik a közösségi médiafelületeken tesznek híressé, és egy egész brandet építenek köréjük – írja cikkében az nlc.
A kidfluenszerek népszerűségének titka az, hogy kedvesek és valamiben tehetségesek, vagy van egy-egy olyan erős karakterjegyük, jellemvonásuk, amiről könnyen azonosíthatóak. Követőik célcsoportja nagyban függ attól, menny idős gyerekekről van szó. A tizenéveseket, akik saját maguk állítják elő az online tartalmat csatornáikon, általában a saját korosztályuk követi, és egyfajta szerepmodellként tekint rájuk. Az egészen kicsi gyerekek rajongótábora ezzel szemben mindig felnőttekből áll, ezért általában olyasmi szerepel a videókon, ami őket érdekelheti: hogy mit eszik, hogyan beszél, milyen környezetben él a kicsi, milyen kapcsolata van a szüleivel, mi a kedvenc elfoglaltsága.
A nyilvánosságra hozott fotók és videók teljesen hétköznapi pillanatokban készülnek, és bár a gyerekek tisztában vannak vele, hogy filmezik őket, azt egész biztosan nem tudják felmérni, mit jelent, ha a felvételeket bárki láthatja a világon. Így, ha a beleegyezésükkel is történik minden, egyáltalán nincsenek azzal tisztában, mibe is egyeztek bele tulajdonképpen.
Bár a kiskorúakat sok szabályozás egy kalap alá veszi, egyáltalán nem mindegy, ki mennyi idősen kerül a közösségi médiába. Ha valaki tizenévesen dönt úgy, hogy influenszer-karrierbe kezd, akkor már határozottan van beleszólása abba, hogy milyen képet alakít ki magáról, és a kiposztolt tartalmakat túlnyomórészt saját maga készíti. De sok olyan gyerek van, akiket a szüleik tesznek ki a nyilvánosság elé olyan életkorban, amikor még nem képesek tudatos döntést hozni erről. Egyre több a világhírű baba, akiket napi tartalomként „fogyasztanak” a közösségi platformok felhasználói, és miközben örömmel figyelik a fejlődésüket, vicces mondásaikat, személyiségük fejlődését, bele sem gondolnak, hogy minden kattintással hozzájárulnak, hogy kedvencüknek az átlagostól eltérően alakuljon a gyerekkora.
Ezek a gyerekek már egészen kicsi korukban családfenntartóvá válnak: a nevük márkanév lesz, amivel termékeket lehet eladni és reklámbevételeket generálni.
Hozzászoknak, hogy minden szavukat, mozdulatukat rögzíthetik a szüleik, akár bensőséges vagy kiszolgáltatottabb pillanataikban is. Idegenek szólítják meg az utcán őket ismerősként, nagyon személyes kérdésekkel. Ez az életforma egy felnőtt számára is rendkívül megterhelő – egy gyerek pedig át sem látja teljesen, miért történik vele mindez, csak a következményekkel szembesül. Aztán egy idő után jön valaki, aki aranyosabb, szebb, tehetségesebb a közvélemény szerint, és az új kedvenc árnyékában hamar láthatatlanná válik a korábbi csodagyerek, aminek a feldolgozása nem lehet egyszerű segítség nélkül.
A család mint a nyilvánosság célpontja
A 2012-ben született Claire Crosby pillanatok alatt lett világsztár háromévesen: az első videója óta már több, mint 500 millióan látták őt énekelni a YouTube-on szerte a világon. A szép hangú kislány édesapja gitárkíséretével ad elő népszerű dalokat, és a páros közötti összhang, na meg Claire tényleg kiemelkedő képességei hihetetlen nagy népszerűséget hoztak számára. Olyannyira, hogy édesapja, Dave otthagyta a munkáját, hogy a YouTube-csatorna menedzselésének, illetve a közös produkciók begyakorlásának szentelhesse minden idejét. Claire szerepelt népszerű televíziós műsorokban, feltűnt egy tehetségkutatóban, és a videós csatornáján szép sorban elkezdtek felbukkanni a család további tagjai is. Dave-et szintén felfedezte magának a média, és egyre többször látható énekesként – hála a lánya hozta népszerűségnek. Hogy Claire élete később hogyan alakul, azt nem lehet tudni: sok szép hangú kislány van, és ha esetleg felnőttként zenei karriert álmodna magának, meg kell majd küzdenie azzal a képpel, amelyet szülei alakítottak ki róla a nyilvánosság előtt.
A követők száma egészen szédítő nagyságrendig repülhet akár néhány nap alatt is, és a több tízmilliós elérést és kattintást sokszor már a szülő is nehezen dolgozza fel: egy arctalan tömeggel találja magát szemben, amelyben bőven akad kritikus hang is a sok rajongó között. A gyerekekről szóló tartalmakra jellemző, hogy akkor is megosztóak, amikor látszólag semmi különös nincs bennük. Mindig vannak néhányan, akik megjegyzéseket tesznek arra, hogy mit visel a gyerek éppen, milyen a környezete, megfelel-e az életkorának a tevékenység, ami közben lencsevégre kapták. Ezek a kívülről érkező jelzések visszahathatnak a család működésére, és akaratlanul is a legérzékenyebb pontokat találhatják el. Erre egészen biztosan senki nincs felkészülve – legfőképp a gyerek nem, aki így akaratlanul is konfliktusok okozójává válik.
Néhány gyerek automatikusan válik influenszerré, mivel a szüleik már azok; így a kicsik beleszületnek a szerepbe, sokszor fogantatásuk első pillanatától követheti életüket a nagyközönség. Ez jelenthet erős hátszelet a jövőre nézve, vagy komoly akadályt is, mert ezekre a gyerekekre mindenki úgy fog emlékezni, hogy ők annak a híres családnak a tagjai, nem úgy, hogy valamiben kiemelkedők, ügyesek vagy tehetségesek.
A hírnévbe születéshez nagyfokú elváráscsomag is jár, és ha a gyerekről kiderül, hogy nincs semmilyen kiemelkedő képessége, csak egyszerűen egy teljesen normális ember, az már önmagában hírértékű lehet, és sokaknak okozhat csalódást.
Néhány celebritás azzal érvel, hogy az ő ismertségük miatt a gyerekeiknek már nagyon fiatalon meg kell tanulniuk, hogyan kezeljék a nyilvánosságot, és ehhez jó platform a saját közösségi csatorna. Hogy ez a stratégia hosszú távon működik-e, az csak évek múlva fog kiderülni – de addig is csinos kattintásszámot hozhatnak a szülők platformjaira a gyerekeket ábrázoló tartalmak.
A jövő: törvényekkel a kizsákmányolás ellen
Az, hogy néhány szülő jól él a gyerekük által termelt bevételből, már az online világ megjelenése előtt is ismert jelenség volt – igaz, nem fordult elő ekkora számban, mint most, egyszerűen azért, mert kevesebb volt a felület, ahol egy gyerek nyilvánosságot kaphatott. De mióta csak létezik tömegkommunikáció és szereplési lehetőségek, vannak szupersztár gyerekek: zenészek, színészek, énekesek, akik tehetségükkel és különleges kisugárzásukkal elrabolták a közönség szívét. A történelmi példákról is olvashatsz a CIKK FOLYTATÁSÁRA kattintva.