Gyerek

Mit jelent pontosan a hibrid tanítás?

A Nemzeti Pedagógus Kar (NPK) elnöke, Horváth Péter múlt hét végén egy rádióinterjúban beszélt arról, hogy a hagyományos és távoktatást ötvöző oktatás várható a következő tanévben.
2020. Augusztus 07.
Mit is jelent pontosan a hibrid tanítás? (Fotó: Getty Images)

Az NPK elnöke a 24.hu kérdésére elmagyarázta, pontosan mit értett ezalatt.

Horváth Péter korábban elmondta, hogy a diákok, a szülők és a pedagógusok is nagyon várják a szeptemberi hagyományos iskolakezdést, és beszélt arról is, hogy szeptembertől a hagyományos és távoktatást ötvöző hibrid tanításra kell felkészülni.

Az NPK enöke a 24.hu-nak elmondta, hogy a járvány jelenlegi helyzete és az érvényes jogszabályok értelmében az iskolai oktatás hagyományos tanítással indul majd – ez szerinte minden érintett érdeke is egyben. Leszögezte, hogy noha a pedagógusok, a diákok, a szülők és fenntartó is szerzett tapasztalatokat a tavaszi iskolán kívüli tanítási rendben, úgy véli, ilyen rendszerben sokkal nehezebb, mi több, lehetetlen lenne elkezdeni egy tanítási évet. “Az is igaz viszont, hogy fel kell készülni arra, hogy ha a vírus ismét nagyobb számban fertőz, és hasonló vészhelyzet alakul ki, akkor ne érje váratlanul az intézményeket. Emiatt beszéltem én vegyes rendszerről, ami többféleképpen is érthető – jelezte a lapnak.

  • A digitális tanítás az alsóbb évfolyamosok számára sokkal nehezebben értelmezhető, így számukra mindenképpen – még akkor is, ha komolyabb járvány lenne – biztosítani kell a személyes kontaktussal járó lehetőséget. Ezeken az évfolyamokon – Horváth Péter szerint – kevesebb utazással jár az iskolába járás, az otthoni tanulás pedig szülői felügyeletet igényelne. Viszont a szülők szabadságkerete a tavaszi távoktatás miatt vélhetően igencsak megfogyatkozott.
  • A fertőzöttség mértéke az előző időszakban sem volt egyenletes az országon belül, így az NPK elnöke szerint nem központi, hanem helyi intézkedésre lenne szükség. (Ez egybecseng azzal, amit az Emberi Erőforrások Minisztériumának korábban közölt a Népszava kérdésére, miszerint ha a járványhelyzet miatt szükség lesz újabb intézkedések meghozatalára, azt intézményi, helyi vagy regionális szinten kezelik.)

Horváth Péter azt is jelezte, hogy a felsőbb évfolyamokon, főként a középiskolai korosztály esetében már életszerűbb az önálló munkára építő, egyéni felelősséggel járó digitális munkarend. Viszont mindezt olyan hosszú ideig fenntartani, mint tavasszal kellett, rengeteg nehézséggel jár.

Így az NPK elnöke szerint tartós veszélyhelyzet esetén itt is ki kell alakítani egy úgynevezett tanulási-tanítási ciklust, ezt nevezte “hibridnek”. Ez alatt a tananyag átadását (magyarázat a tananyag kezdetén), feladatkiadást (önálló otthoni munkavégzés), ellenőrzést, konzultációt (a tudás megerősítése, számonkérés) értette. Az első rész az iskolában, a második otthon, a harmadik pedig akár vegyesen is, de inkább az iskolában valósulna meg szerinte. Hozzátette, hogy továbbra is a normál iskolai rendszer lenne a legszerencsésebb – megengedve egy-két rövidebb időszakban a próbálkozást -, még ha nem is áll fenn járványhelyzet.

Forrás: 24.hu