Sokan hivatkoznak az angolszász iskolarendszerre, ahol már az ötévesek is iskolába járnak. Csakhogy ott az iskola alkalmazkodik a gyerek igényeihez, és nem fordítva, mint nálunk. Sokan fontolgatják, valami módon mégis el kellene halasztani az iskolába járást.
– A törvény lehetőséget ad arra, hogy az óvodavezető, ha úgy ítéli meg, saját hatáskörben még egy évig az óvodában tartsa a hatévest – magyarázza Nagy Sára gyógypedagógus. – Ez az óvoda és a szülő megegyezése. Iskolaérettségi vizsgálatot a nevelési tanácsadók végeznek.
– A hatévesek nagyjából egyformán érettek? Eddig zavaró volt, hogy nagy a korkülönbség az osztálytársak között, akár másfél, közel két év is? Milyen előny származik a hatéves korúak iskolába járásából?
– A hatéves kori „egyenbeiskolázásnak” nincs semmiféle előnye, sőt veszélyt jelent. A gyerekek nem egyformák. Az éretlen gyerekek, akiket eddig késleltettünk és segítettünk, vagy a részképességzavarral küzdők, akiket fejlesztettünk, előkészítettünk az iskolára, egész iskolai karrierjük során vagy akár egész életükben viselni fogják a korai iskolakezdés következményeit. Áthidalhatatlan lesz a szakadék az óvoda és az iskola között.
Eddig általában viszonylag homogén osztályok indultak az életkor tekintetében, hiszen nem siettettük a gyerekeket, a nevelési tanácsadók jól dolgoztak az óvodákkal, a szülők is látták az előnyét, ha gyerekük iskolakésszé vált. Kaphatott még egy évet az, aki bármely téren, bármely készségében, akár szociális érettségében erre rászorult.
– Mit tudunk az iskolák felkészültségéről? Vajon tudnak alkalmazkodni a picik igényeihez?
– Én azt hiszem, hogy az iskolák is megriadtak a korai és kontrollálatlan kezdéstől. Eddig a nevelési tanácsadóval együtt dolgoztak a fejlesztőpedagógusaik, tanítóik. A törvény nem fogalmaz egyértelműen a fejlesztőpedagógusok sorsáról, mintha inkább az osztálytanítók kezébe tenné át a nehézségek megoldását.
– Mely esetekben hátrány a korai iskolakezdés?
– A fent említett éretlenség és a részképességzavar az igazi veszély, szakember kell a diagnosztizáláshoz és a fejlesztéshez is.
– Mit tehet a szülő? Fejlesszük előre otthon a gyereket?
– A szülő játsszon a gyerekével, meséljen neki, vigye játszótérre, kirándulni, vonja be a mindennapokba, maradjon szülőszerepben, ha aggodalma van, forduljon szakemberhez.Nem lehet megtanítani nyugton ülni, illetve annak ára van, szorongást, pszichés tüneteket alakíthatunk ki. Veszélyes!
– Ha aggódunk, hogy a gyerekünk még túl pici az iskolakezdéshez, segíthet, ha utánajárunk, melyik iskolában milyen módszereket alkalmaznak?
– Az alternatív iskola jó megoldás lehet, ha van rá lehetőség, a család megengedheti magának. Fontos, hogy milyen módon tanulnak a kicsik olvasni. Olvasástanítási módszerben mindenkinek a szótagoló, elemző, hangoztató módszert ajánlom. Érdemes rákérdezni iskolakeresés közben, hogy melyik módszert alkalmazza a kiszemelt tanító.
Kapcsolódó cikkeink: