„Egy ajánlat, amitől lehet, hogy elhányod magad” – ezzel a szöveggel indított kampányt a norvég gyökerű elektronikai bolthálózat, a Power Svédországban, szúrta ki a Telex.

Az óriásplakátokra egy terhességi teszt került, és azt ígérik, hogy ha valaki a vásárlást követő 30 napon belül várandós lesz, visszafizetik neki a náluk elköltött pénzt. Ez azt jelenti, hogy akár ingyen juthatnak takarítógéphez, kávéfőzőhöz, porszívóhoz vagy épp turmixgéphez a babát vállaló párok.
Mint írják, a Power számított arra, hogy ez a kampány visszatetszést kelt: ez olyannyira bejött, hogy többen a reklámügyi ombudsmanhoz fordultak a diszkriminatív és tárgyiasító jellege miatt.
Sokakat kiakasztott a reklám
„A kampány üzenete az, hogy a nőknek fizetőeszközként kellene használniuk a testüket. Szaporodj egy porszívóért cserébe? Ez a valóság kigúnyolása” – mondta indulatoktól túlfűtve Susannah Sjöberg, a Svéd Női Szervezetek főtitkára.
A kampány többi bírálója azt is kiemelte, hogy elektronikai láncként nincs felelősségük a népességi statisztikák növelésében, azaz nem az ő dolguk a gyermekvállalási kedv fellendítése.
Az Aftonbladetnek azt nyilatkozta Eddie Hernandez, a Power marketingmenedzsere, hogy nem szándékoztak a fiatalokat, vagy a kiszolgáltatott helyzetben lévőket túlterhelni, de „szeretnének vitát indítani korunk egyik legnagyobb társadalmi kihívásáról – a csökkenő születési arányról –, de a magunk módján, csillogó szemmel.”
Svédországban az elmúlt fél évben egyébként jelentősen visszaesett a születések száma, legutóbb 2002-ben jött a világra olyan kevés gyerek, mint most.
„Hiszünk abban, hogy az emberek elég bölcsek ahhoz, hogy megértsék a jó szándékainkat, és csak egy kis lökést szeretnének adni” – összegezte meglátását.
Fotó: Getty Images – lolostock