Gyerek

Tíz tanács elsősök szüleinek

A szülők hozzáállása sokat segíthet, hogy tartson a varázs, a gyerek ne utálja meg néhány hónap alatt az iskolát.
2010. Szeptember 24.

Az iskolakezdés új élményekkel és nehézségekkel is járhat

Iskolás lett a gyermekünk!

Az a nap, amikor a kisgyermek az általános iskolába lép, valóban fordulópont a család életében, sok újat hoz mindenki napirendjébe, de azért sem túlbecsülni, sem dramatizálni nem tanácsos. A szülőknek a tanuláshoz, az iskolához való hozzáállása ebben is mérvadó a gyermek számára: higgadt, a gyermek hosszú távú érdekeit szem előtt tartó magatartásuk sok későbbi tanulási problémát megelőzhet.

Dr. Pusztai Éva tanulástrénert, a tanulasmodszertan.hu szakértőjét kérdeztük, mit tanácsol ebben a helyzetben az elsősök szüleinek. Tíz pontban foglalta össze a legfontosabbakat.

Egy a sok közül

Minél kevesebb a felhajtás az iskolakezdés körül, annál jobb! Sem fenyegetni nem szabad a gyereket az iskolával, sem ígérgetni csodadolgokat, amik majd ott történnek vele. Sajnos előfordul, hogy már jó előre szorongással tölti el a gyereket, amikor “nevelő célzattal” azt mondják neki: “majd megtudod, mi a magyarok istene, ha iskolás leszel”, “ott nem rendetlenkedhetsz, majd a tanító néni megnevel“. Ugyanakkor arra sincs szükség, hogy “ott megmutathatod, mit tudsz, mert te már okos, iskolás nagyfiú vagy”. Illúziókba se ringassák: az iskola nem a “Csodák Palotája”: az osztályban ő egy lesz a sok közül, nem lesz a középpontban, mint a családban. Ezt is meg kell tanulnia – az iskolaérettség része az alkalmazkodás képessége, a kudarcok tűrése.

Saját ritmusban

Az iskoláztatás eltart 16-20 évig is, nem dől össze a világ, ha a gyermek fekete pontot kap a harmadik héten. Hagyni kell, hadd alakuljon ki a saját tanulási ritmusa, érdeklődése, feladattudata. El kell fogadni, ha valamilyen területen gyengébben teljesít, másban esetleg ügyesebb a társainál. Lényeg, hogy ne frusztrálja az iskola, ne utálja meg az első félév alatt.

Karácsonyra? Húsvétra?

Sajnos a legtöbb hazai iskola hibásan és értelmetlenül “sietteti” a gyerekeket, mintha az lenne az eredményes oktatás legfőbb ismérve, hogy “karácsonyra olvasni fognak”. Ha gyermeküknek lassabban megy az összeolvasás vagy az írás, maradjanak higgadtak. Gondoljanak arra, hogy ebben a korban, az egyidős gyerekek között, akár kétévnyi különbség is lehet az érettségben.

Segélykérő jelek

Az iskolakezdés még az iskolaérett gyereket is megviseli. Ha túl korán került iskolába, vagy valamilyen, addig rejtve maradt problémája van, változatos “tünetekkel” tiltakozik a számára elviselhetetlen teher ellen. Szétszórt, nyugtalan lesz, képtelen egy helyben ülni, koncentrálni, előbb-utóbb összeütközésbe kerül a társaival, “szemtelenné”, agresszívvá válhat. Szorong, rosszul alszik, rágja a körmét, könnyen elsírja magát, esetleg az addig megbízhatóan szobatiszta gyermek bepisil, látható ok nélkül belázasodik. Az első hetekben – sok beszélgetés mellett – időt kell hagyni a gyereknek, mert lehet, hogy ezek a tünetek csak átmenetiek. Ha azonban egy-két hónap után is fennállnak a gondok, érdemes nevelési tanácsadóhoz, gyermekpszichológushoz fordulni.

Nyugodt esték

Iskolaidőben a kisiskolásnak este nyolckor ágyban a helye. Meghallgathat még egy mesét, (lehetőleg élőszóban, hogy a szülei hangja, gesztusai, arcjátéka gazdagítsa az élményt), de ekkorra már pihenésre alkalmas, nyugodt körülményeket kell teremteni neki.

Táskarend

A másnapi előkészület, a “bepakolás” legyen kezdettől a gyerek dolga, viszont a szülők az első hónapokban ellenőrizzék, hogy minden taneszköze rendben legyen.

Reggelivel könnyebb!

Egészen más a gyermek teljesítménye, hangulata, ha nyugodtan, reggeli után megy iskolába. A napközis reggelire olyan későn kerül sor, hogy valamit feltétlenül ennie kell otthon is: egy szendvicset, gyümölcsöt, egy pohár tejet, kefirt, túrókrémet legalább.

Szerető figyelem

Ne csak a szokványos kérdéseket tegyék fel délután: mi volt a suliban, kaptál-e piros pontot, stb. Arról kérdezzék, hogy ő miként érezte magát, vele mi történt. Ha igazi figyelemmel hallgatják, biztonságot ad neki a tudat: továbbra is ő a fontos, akkor is, ha nem ér el azonnal óriási sikereket.

Ne legyen otthon iskola!

Nem szerencsés, ha a szülők magukra vállalják azt, hogy napról napra, késő estébe nyúló gyakoroltatással, “az iskola kinyújtott karjaként” otthon igyekeznek pótolni, helyrehozni azt, amit a tanító néni nem tudott elérni. Ez előbb-utóbb komoly konfliktust szül a gyerek és a szülő között.

Ha nem megy, váltsanak!

Már a 7-8 évesek között is egyre több a neurotikus, pszichoszomatikus tüneteket mutató kisgyerek. Egy egész élet sikerességében a tanulmányi eredménynél lényegesen nagyobb szerepe van a lelki stabilitásnak. Ezért teljesen indokolt az a szülői álláspont is, amelyik az iskola ellenében is védi a gyerek mentális egészségét. Szerencsére ma már van kínálat, ha nagyon nagy a baj, lehet próbálkozni más, a gyerek személyiségét, életkori sajátosságait jobban figyelembe vevő, “humánosabb” iskolával is.

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: HáziPatika.com