Vekerdy Tamás hosszú interjút adott az nlc.hu-nak, amelyben többek között arról beszél, hogy a mai iskola mindenkinek rossz, szülőnek, gyereknek, tanárnak egyaránt. Az a jelmondata, hogy “Szard le az iskolát!” – fogalmazott Vekerdy. A pszichológus szerint az élethez való hozzáállás semmilyen összefüggésben nincs azzal, hogy a gyerek hogyan teljesít az iskolában.
“A mindenből kitűnő, szorgalmas kislányok ritkán emelkednek ki a felnőtt életben a társaik közül. A tehetségről ma sem tudjuk, hogy micsoda, de az biztos, hogy deviáns. Egy kiemelkedően tehetséges gyerek nem kitűnő, inkább egy-két tárgyból jó, ami érdekli, a többiből meg esetleg bukdácsol. A mai iskolarendszer ember- és tehetségellenes.”
A jegyek, a házi feladat nem fontosak, az iskola pedig a gyerek dolga. “A közös kakaózás az alkonyodó konyhában, a közös beszélgetések sokkal fontosabbak, mint a házi feladat. Nem kell a tornazsákot a gyerek kezébe nyomni, majd megtanulja, hogy magával kell vinnie, ez nem kell, hogy a szülő dolga legyen.”
Az iskola szerinte az első világháború óta rossz és egyre rosszabb. “A mai magyar iskola nem embernek való, ez nem is kérdés. Egy 1940-es, piarista órarend szerint a gyereknek maximum 5 órája lehet egy nap, ma van nulladik óra, és hetedik, és nyolcadik is. Ki az a barom, aki ezt kitalálta? Ez persze költői kérdés? Finnországban négy vagy öt órájuk van a gyerekeknek, nem véletlen, hogy az oktatási rendszerük jelszava az, hogy a kevesebb több. Az iskola csak szabadságban és autonómiában tud működni.”
Vekerdy Tamás szerint nem a jegyeket kellene nézni a felvételiken, hanem beszélgetni kellene arról, hogy mi érdekli őt, mit csinál, milyen az érzelmi élete, mihez van kedve.
A differenciált oktatással kapcsolatban megerősítette korábbi véleményét: minden gyermeket önmagához kell mérnie a tanárnak. “…a pedagógusnak nem földrajzban vagy kémiában kell mesternek lennie, hanem gyerekben. Ami a mai magyar iskolák legtöbbjében folyik, az bűn a nemzet ellen.”
És hogy segíthet a szülő a gyerekén? Kimenekítheti az állami oktatásból, összeállhatnak 6-8-an és magántanulói csoportként harmad annyi idő alatt végeznek a tananyaggal. És a sok meséléssel. “Az értelmi fejlődés ugyanis az anyanyelv fejlettségén múlik. Akinek mindennap mesélnek, az egy magyar kutatás szerint az iskolába lépés idejére másfél évvel előzheti meg anyanyelvi fejlettségben azt, akinek csak rendszertelenül mesélnek.” A saját gyerekeivel kapcsolatban elmondta: “Amikor a gyerekeink a meséből már kinőttek, mi regényeket olvastunk nekik, majdnem kamaszkorukig. Ma már kevesen tudják, hogy minél hosszabb egy regény, annál nagyobb élmény, annál jobban tudunk azonosulni a hőseivel.”
Kapcsolódó cikkeink:
- Vekerdy: embertelenség ennyi mindent belenyomni a gyerek fejébe
- Vekerdy: ne vegyük el a gyerekkort a gyerektől!
- Van értelme korán megtanítani olvasni a gyereket? Vekerdy válaszol
Forrás: nlcafe.hu