Az Újpesti Csokonai Gimnázium alapító okiratában benne van, hogy vállalja sajátos nevelési igényű (SNI) diákok oktatását. Ezért is vehették fel Bencét, akinek azonban nem biztosították a megfelelő fejlesztéseket. Társai folyamatosan piszkálták, szekálták, év végére annyira besokallt, hogy ezért támadhatott rá az osztálytársaira. A szülők végül másik iskolát kerestek Bencének.
A Telex cikkéből kiderül, hogy Bence jó képességű, integrálható autista, aki már óvodában és az iskolában is megkapta a fejlesztéseket. Miután felvették az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumba, a szülők szerint sem az osztályba járó gyerekeket, sem a szüleiket nem tájékoztatták Bence állapotáról, nem történt érzékenyítés, erre csak sokkal később került sor, akkor is Bence szüleinek kezdeményezésére. Így a fiú beilleszkedését sem könnyítették meg. A fiút már a gólyatáborban is piszkálták osztálytársai és ez így ment a tanév egész ideje alatt. Eközben Bence a szükséges fejlesztéseket sem kapta meg az iskolában.
Május közepén Bence autisztikus tünetei felerősödtek, egy konfliktus után rátámadt néhány osztálytársára, verekedni kezdett és hadonászott a keze ügyébe kerülő eszközökkel. A szülők szerint ezeket mind meg lehetett volna előzni, ha az iskola megszervezi a tanév elején az osztály szakszerű érzékenyítését, biztosítja a fejlesztéseket és betartja a jogszabályi kötelezettségét. Az anya szerint Bence nyugodt és kedves gyerek, a nem megfelelő környezet miatt erősödött fel az autisztikus viselkedése. Bence a történtek után távoktatásban fejezte be a tanévet. A szülők szabálysértési feljelentést tettek, amiért Bence nem kapta meg a szakértői bizottság által előírt fejlesztéseket és könnyítéseket. Az iskola ezt másképp látta, szerintük minden feltételt biztosítottak a fiúnak.
Az alapvető jogok biztosa határozatában a szülőknek adott igazat. Az ombudsman szerint az iskola és a tankerület megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, és hátrányosan megkülönböztette Bencét, amikor nem biztosította teljeskörűen a szakértői véleményben előírt ellátást.
„Bence esete nem egyedi, sajnos gyakran előfordul, hogy a sajátos nevelési igényű (SNI) autista gyerekek, tanulók nem kapják meg az állapotuknak megfelelő ellátást a számukra kijelölt köznevelési intézményben, ezért nem tudnak a közösségbe beilleszkedni, fejlődni, továbbá sok esetben iskolát is kell váltaniuk emiatt” – mondta a Telexnek dr. Kálozi Mirjam, az Autisták Országos Szövetségének (AOSZ) megbízott jogásza.