Kamasz

Nem kapta meg a fejlesztéseket és szekálták az osztálytársai, ezért támadhatott társaira az autista Bence

Egy ombudsmani határozat szerint az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnázium megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, amikor egy autista tanulójuknak nem biztosította a szakértői véleményben előírt fejlesztéseket – írja a Telex.
2025. Január 06.

Az Újpesti Csokonai Gimnázium alapító okiratában benne van, hogy vállalja sajátos nevelési igényű (SNI) diákok oktatását. Ezért is vehették fel Bencét, akinek azonban nem biztosították a megfelelő fejlesztéseket. Társai folyamatosan piszkálták, szekálták, év végére annyira besokallt, hogy ezért támadhatott rá az osztálytársaira. A szülők végül másik iskolát kerestek Bencének.

iskola

Kép: Getty Images

A Telex cikkéből kiderül, hogy Bence jó képességű, integrálható autista, aki már óvodában és az iskolában is megkapta a fejlesztéseket. Miután felvették az Újpesti Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola és Gimnáziumba, a szülők szerint sem az osztályba járó gyerekeket, sem a szüleiket nem tájékoztatták Bence állapotáról, nem történt érzékenyítés, erre csak sokkal később került sor, akkor is Bence szüleinek kezdeményezésére. Így a fiú beilleszkedését sem könnyítették meg. A fiút már a gólyatáborban is piszkálták osztálytársai és ez így ment a tanév egész ideje alatt. Eközben Bence a szükséges fejlesztéseket sem kapta meg az iskolában.

Május közepén Bence autisztikus tünetei felerősödtek, egy konfliktus után rátámadt néhány osztálytársára, verekedni kezdett és hadonászott a keze ügyébe kerülő eszközökkel. A szülők szerint ezeket mind meg lehetett volna előzni, ha az iskola megszervezi a tanév elején az osztály szakszerű érzékenyítését, biztosítja a fejlesztéseket és betartja a jogszabályi kötelezettségét. Az anya szerint Bence nyugodt és kedves gyerek, a nem megfelelő környezet miatt erősödött fel az autisztikus viselkedése. Bence a történtek után távoktatásban fejezte be a tanévet. A szülők szabálysértési feljelentést tettek, amiért Bence nem kapta meg a szakértői bizottság által előírt fejlesztéseket és könnyítéseket. Az iskola ezt másképp látta, szerintük minden feltételt biztosítottak a fiúnak.

Az alapvető jogok biztosa határozatában a szülőknek adott igazat. Az ombudsman szerint az iskola és a tankerület megsértette az egyenlő bánásmód követelményét, és hátrányosan megkülönböztette Bencét, amikor nem biztosította teljeskörűen a szakértői véleményben előírt ellátást.

 „Bence esete nem egyedi, sajnos gyakran előfordul, hogy a sajátos nevelési igényű (SNI) autista gyerekek, tanulók nem kapják meg az állapotuknak megfelelő ellátást a számukra kijelölt köznevelési intézményben, ezért nem tudnak a közösségbe beilleszkedni, fejlődni, továbbá sok esetben iskolát is kell váltaniuk emiatt” – mondta a Telexnek dr. Kálozi Mirjam, az Autisták Országos Szövetségének (AOSZ) megbízott jogásza.