Kisgyerek

A képernyő hatására lassabban fejlődik az agy fehérállománya

Egyre több tanulmány szól a képernyők hatásairól. Most itt egy újabb kutatási eredmény, amely szerint valóban káros hatással van a képernyő használat a gyerekek agyi fejlődésére.
2019. November 06.
A képernyő valóban káros hatással van gyerekek agyfejlődésére (fotó: iStock)

John Hutton, a Cincinnati Gyermekkórház orvos-kutatója három és öt év közötti gyerekek agyát vizsgálta MRI-vel. A vizsgálatból az derült ki, hogy azoknál, akik napi egy óránál többet néznek képernyőket, a fehérállomány lassabban fejlődik –  írja az Index a CNN nyomán. A fehérállomány fontos szerepet játszik az olvasás, a nyelvtanulás és kognitív képességek fejlődésében is.

Az agy az első öt évben fejlődik a leggyorsabban. Ebben a korban a legformázhatóbb, mindent magába szív, és ekkor alakulnak ki bizonyos kapcsolatok az agyban, amik egy életen át tartanak – mondta Hutton.

Más tanulmányok összefüggést találtak a túl sok tévénézés és a figyelemzavar, a viselkedési zavarok és a rendszertelen étkezési szokások között.

A kutatók szerint az is nagyon aggasztó, hogy a gyerekek már nagyon fiatal korban hozzájuthatnak ezekhez az eszközökhöz. A Hutton-féle felmérésben részt vevők 90 százaléka egy éves korára felhasználóvá vált.

Néhány kutatásban olyan gyerekeket vizsgáltunk, akik már két-három hónaposan képernyőket bámultak – mondta Hutton.

Kutatása során egy különleges MRI-t használtak, úgynevezett diffúziós tenzoros képalkotást (DTI). 47 egészséges agyú gyerek vett részt a kutatásban (27 lány és 20 fiú), akik még nem kezdték el az óvodát. A DTI MRI segítségével a kutatók megvizsgálták a gyerekek fehérállományát.

Az MRI-vizsgálat előtt a gyerekek kitöltöttek egy kognitív tesztet, a szüleik pedig arról számoltak be, hogy mennyi képernyőt néz a gyerek. Az eredmények azt mutatták, hogy azoknak a gyerekeknek, akik a napi egy óránál többet töltenek képernyők előtt (ez ajánlott mennyiség felső határa), fejletlenebb, szervezetlenebb volt a fehérállományuk. A gyerekek egyébként naponta átlagosan két órát töltöttek képernyő előtt, de volt köztük olyan, aki napi öt órán át mobilozott.

A kutatás arra jutott, hogy a sok képernyőnézés hozzájárult a gyengébb olvasási képességhez, a kevésbé kifejező nyelvhasználathoz.

Jenny Radesky, aki a 2016-os amerikai képernyő-használati útmutató fő szerzője volt, arra hívta fel a szülők figyelmét, hogy ezek még nagyon korai eredmények, egyelőre még nem kell attól félniük, hogy a gyerekük túl sok digitáliseszköz-használata komoly agykárosodást okozna.

Kapcsolódó cikkeink:

Forrás: Index.hu