Kisgyerek

A rajzolás szakaszai – így fejlődik a rajzolás a kisgyereknél

A kisgyermekeknél több szakasza van annak, ahogy elsajátítják a rajzolást. Hogyan változik, milyen szakaszai vannak a rajzolásnak, és mikor kezdenek érdeklődni a betűk megformálása iránt a kisgyerekek?
2021. November 09.
A rajzolás szakaszai - így fejlődik a rajzolás a kisgyereknél (Fotó: Getty Images)

Az egyik legfőbb módja annak, hogy a kisgyermek ráhangolódjon a kreativitásra, ha kísérletezik a különböző művészeti tevékenységekkel, eszközökkel. Az elején azt látod, hogy megragadja a vaskosabb zsírkrétát, majd munkához lát, ahogy pedig növekszik, a rajztudása egyre kontrolláltabb és összetettebb lesz.

A korai kisgyermek években a rajzolás és a korai íráskészség ugyanaz – eleinte még csak ki szeretné találni, mire valók a zsírkréták, majd felfedezi a kapcsolatot a zsírkrétát tartó keze és a vonal között, amit a papírra vetett. Megtapasztalja az ok-okozati viszonyt. Ahogy a kezében lévő izmokat egyre jobban tudja irányítani, úgy tudja majd egyre céltudatosabban mozgatni a filctollat, az ecsetet, stb.

A Zero to Three portál összegyűjtötte a kisgyerekek rajzolásának szakaszait az egyes életkorokban. Azt érdemes figyelembe venni, hogy ezek a szakaszok hozzávetőlegesek, és mivel a gyerekek a saját ütemükben fejlődnek, egyesek gyorsabban, mások lassabban sajátíthatják el ezeket a készségeket.

Véletlenszerű firkálás – 15 hónapostól 2,5 éves korig

Ebben az időszakban ismeri fel a kisgyermek, hogy a mozdulataiból vonalak és firkák születnek a papírlapon. A firkák általában még a vállból érkező nagymozgások eredményeként jönnek létre, miközben a gyermek a zsírkrétát vagy a filctollat a markában fogja.

Vannak gyerekek, akik kifejezetten szeretik ebben az életkorban az érzékszervi tapasztalatokat alkotás közben, mint a zsírkréta tapintása, a festék illata, a gyurma állaga. Másoknak azonban éppen ellenkezőleg, túl sok lehet az érzékszervi információ, ami miatt bizonyos tevékenységeket, például az ujjal való festést mégsem élveznek annyira. Ők, ahogy egyre jobban viselik ezeket az érzékszervi dolgokat, fokozatosan újra megpróbálkozhatnak ezekkel a tevékenységekkel.

Kontrollált firkálás – 2 évestől 3 éves korig

Ahogy egyre jobban tudja a gyermek irányítani a keze és ujjai izmait, a firkái kezdenek megváltozni és kontrolláltabbá válni. Ismétlődő jeleket rajzolhat a papírra, például nyitott köröket, átlós, ívelt, vízszintes vagy függőleges vonalakat. A zsírkrétát vagy a filctollat idővel a hüvelykujja és a mutatóujja között fogja majd.

Vonalak és minták – 2,5 évestől 3,5 éves korig

Ebben az időszakban a gyermek már értheti, hogy az írás vonalakból, ívekből és ismétlődő mintákból áll. Ezek az elemek pedig megjelenhetnek a rajzain, még ha valódi betűket nem is ír. Ez egy izgalmas időszak, amikor a kisgyerek rájön, hogy a rajza valamilyen jelentést közvetít. Például előfordulhat, hogy “leír” valamit, majd elmondja, az melyik szó. A portál szerint ez egy fontos lépés az olvasás és az írás felé.

Képek tárgyakról vagy személyekről – 3 évestől 5 éves korig

Annak a képessége, hogy egy képet az elménkben tartsunk, majd azt megjelenítsük egy papíron, olyan gondolkodási készségeket igényel, amelyek elsajátításához időre van szükség. A gyermek eleinte elnevezheti a nem megtervezett alkotásait – ez azt jelenti, hogy befejez egy képet, majd felcímkézi egy általa ismert ember, állat vagy tárgy nevével.

Hamarosan azonban egyértelműen megtervezi, mit fog lerajzolni, mielőtt azt papírra vetné. Részletesebbek lehetnek ezek a képek, több szín használata jellemezheti már ezeket az alkotásokat, és a gyermek sokkal kontrolláltabban foghatja a zsírkrétát vagy a filctollat.

Miután célirányosan kezd képeket rajzolni, a kisgyerek már elsajátította a szimbolikus gondolkodást. Ez a fontos gondolkodási mérföldkő azt jelenti, hogy megérti, hogy a papíron lévő vonalak valami másnak a szimbólumai (például egy háznak, egy cicának, egy személynek, stb.). Ebben az időszakban már elkezdi megérteni a rajzolás és az írás közti különbséget, így a kép alá firkálhat néhány “szót”, amivel leírja, mit rajzolt, vagy elmesél egy történetet.

Betűk használata – 3-5 éves korban

A gyermek elkezdhet kísérletezni a saját nevének betűivel, vagy az ismert betűformák lemásolásával olyan “nem valódi betűket” készít, amikről azt feltételezheti, hogy igazi betűk, mert szerinte úgy néz ki, mint más betűk, amiket látott.

Ekkor kezdi megérteni azt is, hogy egyes szavak rövidebb, mások pedig hosszabb szimbólumokból állnak. Emiatt a firkák is változnak, és már nem egyetlen hosszú “betűsort” vagy “betűszerű alakzatot” ábrázolnak, hanem rövidebb és hosszabb, szavakat vagy mondatokat utánzó mintákat. Bár technikailag ezek a szavak nem helyesek, ez az izgalmas állomás azt jelenti, hogy a gyermek kezdi megérteni, hogy az írott vagy nyomtatott szövegnek van jelentése.

Forrás: zerotothree.org