Azok a kisgyerekek, akik naponta többet használnak érintőképernyőt, gyorsabban reagálnak a kijelzőn megjelenő objektumokra, és könnyebben el lehet terelni a figyelmüket, mint azoknak a kisgyerekeknek, akik alig vagy egyáltalán nem használnak érintőképernyőt – derült ki a Londoni Birkbeck Egyetem, a londoni King’s College és a Bath-i Egyetem új kutatásából.
“Az okostelefonok és táblagépek használata megnövekedett az utóbbi években a babák és kisgyermekek körében. Az élet első évei kritikus fontosságúak abban a tekintetben, hogy a gyerekek megtanulják, hogyan irányítsák a figyelmüket és mellőzni tudják, ami elvonná azt. Ezek olyan korai készségek, amelyek fontosak a későbbi tanulmányi eredmények szempontjából. Egyre növekszik az aggodalom azzal kapcsolatban, hogy a kisgyerekek érintőképernyő használata negatívan befolyásolja a figyelmük fejlődését, de ezt korábban nem támasztotta alá empirikus kutatás” – idézi a Sciencedaily.com Tim Smith professzort, vezető kutatót, a Birkbeck Agy- és Kognitív Fejlődési Központjának (Birkbeck’s Centre for Brain and Cognitive Development) munkatársát.
Ennek bizonyítására Smith professzor a TABLET projektre olyan 12 hónapos babákat toborzott, akiknek eltérő volt a képernyőhasználata. A tanulmány 2,5 évig utókövette a résztvevőket, és 12 hónapos, 18 hónapos, illetve 3,5 éves korukban vizsgálták őket. Minden alkalommal számítógépes feladatokban vettek részt, miközben szemkövetővel mérték a figyelmüket. A képernyő különböző részein jelentek meg objektumok, és azt mérték, milyen gyorsan néztek ezekre a kisgyerekek, és mennyire tudták figyelmen kívül hagyni a zavaró dolgokat.
“Megállapítottuk, hogy azok a babák és kisgyerekek, akik többet használnak érintőképernyőt, gyorsabban reagáltak a megjelenő objektumokra, és kevésbé tudták figyelmen kívül hagyni a zavaró dolgokat, mint akik kevesebbet használtak érintőképernyőt”- magyarázta Smith professzor.
Dr. Ana Maria Portugal, a projekt főkutatója elmondta, hogy jelenleg még nem lehet azt a konklúziót levonni, hogy az érintőképernyő használata okozta a különbséget a figyelem terén, mert az is előfordulhat, hogy a figyelmetlenebb gyerekeket jobban érdekelhetik az érintőképernyő figyelemfelkeltő tulajdonságai.
Dr. Rachel Bedford társkutató szerint pedig a következő, amit szeretnének megtudni, hogy pozitívumot jelent-e az, hogy a gyerekek alkalmazkodtak ahhoz, hogy egyszerre több feladatot végezzenek, vagy ez inkább felmerülő nehézség a koncentrációt igénylő feladatok során.