Az erőforrások pártatlan megosztásának egyik alapvető szempontja az igazságosság. Korábbi kutatások kimutatták, hogy az igazságos osztozkodási magatartás tipikusan 4-6 éves kor között elsajátított készség. Azokról a kognitív építőelemekről, amelyek ezt a készséget fejlesztik, keveset tudunk.
A Harvard Egyetem, a Boston College és a Kaliforniai Egyetem kutatóinak új, a Child Development folyóiratban megjelent tanulmánya kimutatta, hogy a szimbolikus számolási készség volt a legnagyobb előrejelzője a gyerekek igazságos osztozkodási magatartásának, és a számolás ösztönzése is javított ezen a viselkedésen – írja a medicalxpress.com.
“Ez az első olyan kutatás, amely azt vizsgálta, hogy a szimbolikus számolás ok-okozati hatással van-e az osztozkodási viselkedésre” – idézi a portál Nadia Chernyak-ot, a Kaliforniai Egyetem Kognitív Tudományok Tanszékének adjunktuást. “Úgy gondoltunk, hogy azoknak a gyerekeknek, akik nem osztozkodnak igazságosan, hasznos lenne a helyes számolási magatartás modellezése, ezáltal pedig egy olyan viselkedési eszköz biztosítása a számukra, ami megkönnyíti az igazságos osztozkodást.”
- Kapcsolódó: Így tanulnak meg osztozkodni a gyerekek
A kutatók két tanulmány során értékelték a gyerekek osztozkodási és számolási készségeit, egy tesztelés előtti tervezést alkalmazva, amelyben a gyerekek osztozkodási feladatokat kaptak, amelyekben értékes erőforrásokat (matricákat) osztottak szét maguk és egy másik személy között.
Az első vizsgálatban 97, 3-5 éves gyermek vett részt. Ez a tanulmány az osztozkodási viselkedés és a számolás, a kognitív kontroll (például egy ellentétpáros játék játszása) és a munkamemória (a kísérletvezetők színek listáját olvasták fel, majd arra kérték a gyerekeket, hogy pontos sorrendben ismételjék meg ezeket) közötti kapcsolatot vizsgálták, illetve azt, hogy egy rövid számolásos közbeavatkozás hatással van-e az osztozkodásra.
Az eredmények erős bizonyítékot adtak arra, hogy a számolási készségek összefüggésben vannak az igazságos osztozkodással, még abban az esetben is, ha más általános kognitív készségekkel számolunk. Azoknál a gyerekeknél, akik még nem sajátították el a számolási alapelveket, egy közbeavatkozás (állatos kártyákkal ösztönözték a számolást) javította az osztozkodási viselkedést, különösen az idősebb gyerekeknél. Ezt a tanulmányt azonban egy kisebb mintán végezték, és feltáró elemzésekre támaszkodtak, ami megnehezítette a szilárd következtetések levonását arra vonatkozóan, hogy mely gyerekeknél előnyös a közbeavatkozás.
- Kapcsolódó: 5 tipp, hogy megtanuljon osztozkodni
Egy második, 219, 3-5 éves gyermek bevonásával készült vizsgálat során a kutatók törekedtek az első vizsgálatban megfigyelt hatások megismétlésére és a számolási közbeavatkozás fokozására, a számolási feladat és a megosztási feladat közötti strukturális hasonlóságok növelésével, illetve a nyelvi jelek növelésével. Például előfordulhatott, hogy egyes gyerekeknek nehéz volt meglátni a kapcsolatot a megszámlálandó tárgyak (az állatos kártyák), és a megosztandó tárgyak (a matricák) között. A gyerekeket ösztönözték arra is, hogy az újonnan megszerzett készségeket alkalmazzák, és a megosztási feladatok során számolják meg a matricákat.
Az eredmények ismét azt mutatták, hogy a számolási készségek szoros összefüggésben vannak az osztozkodási magatartással, és a számolás ösztönzésével jobb teljesítményt nyújthatnak mind a számolós, mind a megosztási feladatokban.
A tanulmány szerzői arra hívják fel a figyelmet, hogy az lehet az oka annak, hogy a kisgyerekek gyakran nem osztoznak megfelelően, hogy még mindig tanulják a számolást.
Segíts megtanulni a gyermekednek az osztozkodást
A gyerekek már abból is sokat tanulnak, ha csak nézik, mit tesznek a szüleik. Ha a családban is jó példát mutatunk a megosztásra, az osztozkodásra, az remek követendő példa lehet a kisgyereknek. A raisingchildren.net.au portál ad néhány tippet arra, amivel a mindennapokban segítheted tanulni az osztozkodást a gyermekednek.
- Beszélj arról, hogy miért jó az osztozkodás a gyermekednek és mások számára. Például: “Ha megosztod a játékodat a barátoddal, mindketten jól érezhetitek magatokat”.
- Mutass rá, ha jó példát láttok a megosztásra: “A barátod nagyon kedves volt, hogy megosztotta a játékait”.
- Amikor látod, hogy a gyermeked megpróbál valamit másokkal megosztani, vagy felváltva játszani valamivel, dicsérd meg és fordítsd felé a figyelmedet. Például: “Tetszett, hogy engedted a barátodat játszani a kisvonatoddal. Nagyszerű volt ez az osztozkodás!”.
- Játsszatok olyan játékokat, amelyekben osztozkodni kell, vagy felváltva, körökben játszani. Beszéld meg vele a lépéseket: “Most rajtam a sor, hogy megépítsem a tornyot, azután rajtad a sor. Te megosztod velem a piros kockáidat, én pedig veled a zöld kockáimat”.
- Ha például jönnek át hozzátok gyerekek vendégségbe, előre megbeszélheted a gyermekeddel, hogy majd megoszthatja a játékait velük. Például: “Amikor a barátod átjön, megosztoztok néhány játékon. Miért nem kérdezzük meg tőle, hogy mivel játszana?”
- Bár fontos az osztozkodás, az teljesen rendben van, ha van a gyermeknek néhány olyan játéka, amivel csak ő játszhat. Ezeket a különleges játékokat érdemes lehet elpakolni, amikor más gyerekek jönnek át játszani. Ez segíthet elkerülni a megosztásukkal kapcsolatos problémákat. Ezzel azt is megmutathatod a gyermekednek, hogy megérted, hogy vannak dolgok, amik értékesek a számára.
Forrás: medicalxpress.com, raisingchildren.net.au