Kisgyerek

Az óvodások be tudják azonosítani mások érzelmeit akkor is, ha maszkot viselnek

A járvány miatt a maszkviselés teljesen szokványossá vált az iskolások és óvodások körében is. Sokan, köztük szakértők is kifejezték aggodalmukat, hogy a maszkviselés használata hogyan hat a kisgyermekek érzelmi fejlődésére.
2021. November 29.
Az óvodások be tudják azonosítani mások érzelmeit akkor is, ha maszkot viselnek (fotó: Getty Images)

Egy nemrégiben készült tanulmány azt a kérdést vizsgálta, hogy az arcmaszkok befolyásolják-e az óvodáskorú gyermekek képességét, hogy felismerjék mások érzéseit.

Az arc- és a hang az érzelminkről árul el sok mindent, éppen ezért az arckifejezések és a hangok megkülönböztetésének képessége a gyermekkori fejlődés egyik alappillére. Kutatások alapján tudjuk, hogy már a pár napos csecsemő is képes megkülönböztetni alapvető arckifejezéseket egymástól. Az arckifejezések felismerése és azok megkülönböztetése alapvető fontosságú, ez teszi lehetővé, hogy adaptálják és megosszák az érzelmeiket a körülöttük lévő emberekkel.

Egy új tanulmány felvetette a kérdést, hogy az arcmaszkok befolyásolják-e az óvodások képességét abban, hogy felismerjék mások érzelmeit. A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy nehezebben ismerik-e fel maszkon át mások érzéseit a gyerekek illetve ez hogyan hat a fejlődésükre.

A kutatásban 36 és 72 hónapos kor közötti gyermekeket vizsgáltak. A vizsgálatban 15 színészt vontak be, akiknek segítségével arcmaszkkal és anélkül, egy 90 képből álló adatsort hoztak létre az érzelmek megjelenítésére. A gyerekeket ezután arra kérték, hogy nevezzék meg a képeken felismert érzelmeket.

A mintába összesen 276 gyermeket vontak be. A helyes válaszadási arány ##8211## azaz, hogy felismertek-e olyan érzelmeket, mint harag, szomorúság vagy öröm – 68,8 százalék volt, körülbelül 70,6 százalék arcmaszk nélkül, szemben a 66,9 százalékkal arcmaszkkal.

Az óvodások 25 százaléka összekeverte a dühöt és a szomorúságot, 21 százalékuk pedig az örömöt válaszolta a düh vagy a szomorúság helyett.

Összességében azonban azt állapították meg, hogy az arcmaszkok kevéssé befolyásolták a gyermekek azon képességét, hogy felismerjék mások érzelmeit.

“Bármilyen hatás valószínűleg túlértékelt lenne, tekintve, hogy a felnőttek további vizuális, verbális és dinamikus jeleket adnak az óvodáskorú gyermekeknek az érzelmek felismerésével kapcsolatban. Nem láttam olyan bizonyítékot, amely a maszk viselésének negatív hatásait bizonyította volna óvodáskorú gyermekeknél – mondta Dr. Eric Cioe-Peña, sürgősségi orvos.

“A gyerekek meglehetősen rugalmasak” – mondta Dr. Hugh Bases, a New York Egyetem Langone Health Hassenfeld Gyermekkórház Gyermekgyógyászati Tanszékének docense. “Bármikor, amikor egy készség, amelyet valamilyen korlátozás miatt nem gyakorolhatnak, a gyerekek meglehetősen alkalmazkodóképesek és találékonyak. A gyerekek az érzelmeket nemcsak a tanárok, hanem a szülők, testvérek, nagyszülők, stb. által és egyéb forrásai révén is látják és elsajátítják. A kutatás eredménye azt mutatja, hogy annak ellenére, hogy maszkot kell viselnünk, a gyermek érzelemfelismerő képessége nem sérül.”

(Cikk forrása: healthline.com)