Míg Nyugat-Európában szinte mindenütt adottak a biztonságos kerékpáros közlekedés körülményei, és kifejezetten ösztönzik az üzemanyagmentes, környezetbarát közlekedési formát, nálunk sajnos kevés kiépített bicikliút van, városainkban szennyezett a levegő, a vidéki autóutakon nagy a teherforgalom, a legtöbb helyen rossz minőségű az útburkolat…
Fertőd
Néhány helyen azonban igazán kellemes meglepetésben lehet részünk! Ilyen például a Fertő tó környéke. Az egész tó körbebiciklizhető, legtöbb helyen sárga vonallal biztosított kerékpárúton. Kevésbé gyakorlottak csillagtúraszerűen tehetnek szállásukról hosszabb-rövidebb kirándulásokat, az edzettebbek néhány nap alatt megkerülhetik a tavat.
Öt gyerek igényét otthon sem egyszerű összeegyeztetni, nyaraláskor pedig különösen nehéz. Ezért tavaly Fertődre utaztunk, ott mindenki talált magának programot. Csak a férjem és az ötéves kislányunk biciklijét vittük le kocsival, a többieknek szállásadónknál kölcsönöztünk. Dani a papa háta mögött utazott, Rebeka elszántan tekert, így aztán bebarangoltuk Fertődöt és környékét. Egy-egy egész napos túra a papával igazi kihívást jelentett a nagyoknak, nekem pedig nyugalmas homokozást a két kicsivel a tó partján.
Őrség
Ideális terep az Őrség is. Hétvégén gyér forgalmú autóutak mellett földutakon haladhatunk a gyönyörű tájon. Az egymáshoz közel fekvő apró falvak a népi kultúra kincseit őrzik, a Vadása tó pedig élmény az egész családnak: míg a papa horgászik, a többiek fürödhetnek, homokozhatnak a parton.
Nagyrákoson egy falusi turizmussal is foglalkozó parasztcsaládnál szálltunk meg. Szinte családtagok voltunk, esténként együtt sütöttünk szalonnát a háziakkal, a gyerekek el nem mulasztottak egyetlen fejést, etetést sem, annyira tetszett nekik, hogy annyi háziállat volt körülöttük. Biciklivel bekerekeztünk Őriszentpéterre, vagy csak úgy megkerültük a búzatáblákat, a falut.
Balaton
Ha a Balaton mellett van nyaralónk, a strandra, élelmiszerboltba is biciklivel járhatunk. A nyaralóhelyek kis utcáin lassú az autóforgalom. Egy-egy hosszabb kirándulást hétköznapra tervezzünk, ilyenkor nem olyan zsúfoltak az utak.
Minden nyáron Földváron nyaralunk, kicsit unalmas már. Tavaly nekivágtunk, és megtoldottuk szokásos biciklis “sétánkat” a part menti autóúton. Egyik reggel időben elindultunk, elkarikáztunk a szántódi révig, átkeltünk a komppal a túloldalra, felhajtottunk a tihanyi apátságig, majd délután vissza. Bizony megizzadtunk, jó néhány pihenőt tartottunk, hol egy fagylaltosnál, hol egy játszótéren, de jólesett a mozgás. Csodálkoztam is magunkon: én elég kényelmes vagyok, de a férjemnek sem volt könnyű feljutni az emelkedőn hároméves fiunkkal a háta mögött, ötéves lányunk pedig lelkesen hajtott a sebváltó nélküli biciklijén, csak néhol kellett leszállnia.
Tipp kezdő biciklitúrásoknak
Első utunk – és talán hosszú ideig az egyetlen is – bizonyára az otthonunk és a játszótér közti szakasz lesz. Amint magabiztosan, önállóan ül a baba, beültethetjük a biciklisülésbe. Ahová eddig babakocsival sétáltunk, próbáljunk két keréken eljutni. Változatosságot hoz életünkbe, ha a jól megszokott utat biciklin tesszük meg, és hamarosan messzebbre is elmerészkedünk majd. Fedezzük fel a terepet, hol haladhatunk viszonylag zökkenőmentesen, nem túl szennyezett levegőn. Kisgyerekünk temperamentumától függ, mennyi ideig marad nyugton a bicikliülésben.
Ha gyakran kerekezünk vele, idővel megszokja, és fokozatosan emelhető az időtartam. Induláskor gondoljunk a visszaútra is: akkor már fáradtabb, nyűgösebb lesz. Vegyük figyelembe, hogy ő nem fejt ki erőt, ezért a menetszélben könnyen lehűlhet, míg mi éppen kiizzadunk.
Néhány jó tanács
Mindig vigyünk magunkkal vizet, némi pótruházatot és egy kisautót, színes krétát vagy más apróságot, amivel játszhat, ha megállunk.
Miben utazzon a kicsi? A nyugati országokban igen népszerű a biciklire szerelhető utánfutó. Vidéken, jó levegőjű helyen, kedvező útviszonyok közepette nálunk is hasznos lehet. Némelyikben két gyerek is elfér, viszonylag nagy mozgástere van a kis utasnak. Már autósülésben fekvő babát is elhelyezhetünk benne, az időjárás viszontagságaitól véd a tetőrész.
Az alacsonyan ülő gyerek azonban szinte egy magasságban van az autók kipufogójával, ezért városban használhatatlan. Az utánfutó önsúlya növeli a teher súlyát, tehát megnehezíti a haladást, alig van kapcsolatunk a gyerekkel az utánfutóban. Helyigényes a tárolása. A kerékpárra szerelhető gyerekülésekről a következő oldalon olvashatnak.
Mielőtt nekivágnánk egy hosszabb túrának, rendszeresen kerekezzünk a kisgyerekkel a közeli parkban. Ha mindennap biciklivel megyünk a játszótérre, vagy hétvégenként elviszi a papa biciklizni, kiszemelhetünk egy igazi célpontot. Az első túrát ne tervezzük 30 kilométernél hosszabbra. Előre nézzük meg, hogyan tudnánk visszajönni más közlekedési eszközzel, ha erre kényszerülnénk. Nézzük meg a térképen, merre vezet a bicikliút. Kerékpárunkat vizsgáljuk át indulás előtt.
Nem árt, ha tudjuk, hol van kerékpárszerviz. Célpontunkon töltsünk elegendő időt, hogy pihenjünk, illetve mozoghasson, játsszon a gyerek, mielőtt visszaültetjük a hazaútra. Ne felejtsük el, hogy mi ugyan élvezzük a tekerést, de a hátunk mögött ülő kisgyerek egészen mást él át: mozdulatlanságra van ítélve. Vegyük figyelembe tűrőképességét!
Ha kisgyerekünk türelmesen ül hosszabb időn át is a bicikliülésben, akár biciklis nyaralást is tervezhetünk. Érdemes autóval vagy vonattal a nyaralóhelyre utazni. Biciklinket a kocsira szerelhető tartórudakkal erősíthetjük fel, illetve a vonaton külön kocsiban, poggyászként adhatjuk fel. Megszabadulunk a szállítás gondjától, ha helyben kölcsönzünk kerékpárt, ám ezt előre biztosítanunk kell: van-e az adott időpontban, és milyen minőségű, tartozik-e hozzá gyerekülés.
Soha nem maradhat el…
- jól szellőző, könnyű, megfelelő méretű bukósisak a bicikliülésben ülő gyerek számára is
- napvédelem (fej árnyékolása, bőrfelületek takarása, illetve napkrém
- biciklikulacsban víz
Jó, ha van!
- bicikliskesztyű védi tenyerünket a feltöréstől, a hidegtől
- a nyereg alá felszerelhető kis háromszög alakú biciklistáska, övtáska a papír zsebkendő, ajakír számárav
- jó napszemüveg, mely véd a túlzott napsugárzástól és a rovaroktól
Két kerék és egy utánfutó
Kanadában pillantottuk meg először egy parkban a biciklis utánfutót, s rögtön megörültünk, hogy így majd kisbabánkat is magunkkal vihetjük túráinkra. Már alig vártuk, hogy kipróbálhassuk! Izgultam kicsit, vajon mennyire élvezheti egy pici baba az általunk annyira kedvelt kerékpározást. Mi lesz, ha esik az eső, mi lesz, ha fúj a szél, mi lesz, ha süt a nap? Csupa aggódás…
Szerencsére az utánfutók felszereltsége megoldja ezeket a problémákat, hiszen szúnyogháló, esővédő, napellenző védi a picit. Az apróságot eleinte – amíg nem ül teljes biztonsággal – amúgy is autósüléssel kell behelyezni, ami biztonsági övvel könnyen rögzíthető.
Dorkát öt hónapos korában vittük először biciklizni. Akkor a Szentendre – Pomáz – Pilisszentkereszt – Szentendre körutat tettük meg bemelegítésképpen. A kezdeti, kicsit forgalmasabb út lekanyarodik a Duna-Ipoly Nemzeti Park erdejének zöld fái közé, s ugyanilyen út – ahol nincs más, csak a természet csendje az élővilág zenéjével – vezet vissza egészen Szentendréig.
A “bemelegítés” után hat hónapos korában indultunk tíznapos túrára Göcsejben. (Útvonalunk: Nagykanizsa – Murakeresztúr – Molnári – Tótszerdahely – Letenye – Murarátka – Kerkaszentkirály – Lovászi – Szécsisziget – Lenti – Kerkabarabás – Csesztreg – Pórszombat – Nova – Mikekarácsonyfa – Csertalakos – Tófej – Söjtör – Pusztaszentlászló – Pusztamogyoród – Bucsuta – Börzönce – Zalaszentbalázs – Magyarszerdahely – Újudvar – Nagykanizsa.) Sátorral, hálózsákkal és egyéb túrás felszerelésekkel vágtunk neki. Dorka még javában szopott, így az etetés sem az előző esetben, sem most nem jelentett gondot, bárhol meg tudtam szoptatni.
Reggel vagy este, amikor mi is ettünk, szívesen elfogadott egy kis reszelt almát vagy áttört banánt.
Dorka a napokban lesz tizennégy hónapos. Nemrég kétnapos túrán voltunk. (Útvonala: Szentendre – Szigetmonostor – Tahitótfalu – Vác – Rád – Penc – Csővár – Acsa – Galgagyörk). Sokkal jobban érdekelte már a környezet, lenyűgözve figyelte a madarak csicsergését és a virágok színességét. Az üveges ételek, gyümölcsök jó szolgálatot tesznek ilyenkor, és este még ehetett abból is, amit a tábortűznél vagy a gázfőzőn készítettünk. Nélkülözhetetlen ilyenkor a gázfőző egy kislábossal, amin gyorsan megmelegíthető az étel, és egy olyan termosz is, amiben forralt vizet lehet szállítani. Jó volt teának, megmosni valamit, este pedig a maradékot hideg vízzel keverve fürdetéshez (mini pancsolóban) használtuk fel.
Tipp: A FRIGORIA kiadó több biciklitúrával kapcsolatos könyvet is kiadott, melyben Magyarországon bejárható túraútvonalakkal, javaslatokkal segíti az elindulást azoknak, akik nem szeretnek “csak úgy”, zsebükben egy térképpel elindulni. A nyárra hosszú, egy hónapos túrát tervezünk. A Fekete-erdőből szeretnénk hazajönni Magyarországra. Dorka akkor tizenhét hónapos lesz. A németországi, ausztriai kerékpárutak minősége összehasonlíthatatlan a magyarországiakkal, de azért itthon is útra lehet kelni, vannak még jobb minőségű mellékutak, ahol nincs nagy forgalom. Aki teheti, autóval menjen ki a városból, hagyja az autót őrzött parkolóban, majd induljon útnak a kerékpárral és a babával. Nem árt, ha van “készenléti segítség”, vagyis valaki, akit bármikor megkérhetünk, jöjjön el, és vigye haza a picit, ha megelégelné a dolgot.
Bébiülésben és sisakban
Ha napi sétánkat kisebb biciklikirándulássá alakítjuk, nemcsak edzettebbek leszünk, hanem távolabbi, jó levegőjű helyekre is eljuthatunk. A kicsinek feltétlenül szüksége lesz bukósisakra, valamint biztonságos és kényelmes bicikliülésre, ez akkor is megtartja, ha menet közben elszunyókál. Vegyük figyelembe, hogy amíg mi tekerünk, ő mozdulatlanságra van ítélve. Jó, ha fél-háromnegyed óra múlva megérkezünk, illetve tartsunk szünetet. Lehet, hogy hazafelé már nyűgösködik, elálmosodik a kicsi, ezért sem indulhatunk túl messzire. Hová ültessük?
A hátunk mögött ülő kisgyerek kevésbé lát ki, ám nem éri a menetszél. Hátizsákunkat (pelenka, ruhanemű, tízórai, ital) a kormányon lévő kosárba vagy biciklistáskába kell tennünk, egy-egy nagyméretű oldalsó visszapillantó tükör segítségével pedig szemmel tarthatjuk kis utasunkat. A kormányra, illetve a vázra szerelt biciklisülésben csak kisebb gyereket szállíthatunk, innen tehát előbb-utóbb hátulra kényszerül. Addig is jó kilátás nyílik számára, de a menetszél miatt vastagabban öltöztessük. Kerékpárunk így nehezebben kormányozható, viszont hátul nagyobb csomag is elfér. Mielőtt megvennénk a kiszemelt gyerekülést, próbáljuk ki ismerősünk kerékpárjával az egyensúlyozást.
Két keréken a babával
Ha a kicsi már önállóan is biztonságosan ül, nyeregbe szállhatunk vele. Kisebb súlyhatárig elölre szerelhető ülésbe tehetjük, a hátulra szerelhető ülés azonban hosszabb élettartamú, a kisgyerek feje jól meg van támasztva, és a menetszéltől is védve van. Fontos, hogy szellőző, kellően illeszkedő (nem túl laza) bukósisakot adjunk a fejére. A biztonsági öveket is húzzuk meg, a lábfejet rögzítsük a lábtartóban. A lábtartót úgy állítsuk be, hogy a talpát megtámassza, míg a térde derékszögben hajlik. Bicikliülés vásárlásakor legjobb, ha rápróbáljuk kerékpárunkra, és a lurkót is beleültetjük. Menet közben ügyeljünk az időjárás viszontagságaira.
Nagyméretű visszapillantó tükörből láthatjuk, hogy érzi magát csemeténk. A tekerésben kimelegedve talán észre sem vesszük, hogy ő bizony vacog az ülésben, vagy süti a fejét a nap. Biciklizéshez melegebben öltöztessük fel, hiszen ő csak üldögél, és a menetszél is hűti. Figyeljük meg, mennyire futja türelméből, de számoljunk a visszaúttal is! Nem szerencsés, ha az ülésben elbóbiskol, még nyakpárnával kitámasztva sincs kellően rögzítve a feje.
Biciklivásárlás
A pedál nélküli műanyag kismotor után előbb-utóbb igazi biciklit vagy inkább triciklit kap csemeténk. A háromkerekű, első keréken elhelyezett pedálosról lemondhatunk: előrenyújtott lábakkal nem lehet eredményesen tekerni. A vásárláshoz vigyük magunkkal a kisgyereket is, hogy ráülhessen, így biztosan megfelelő méretűt és használhatót veszünk.
Méret
Az ülést és a kormányt a legalsó helyzetbe engedjük le. Egyenes háttal melléállva nyújtott karral fogja meg a gyerek a kormányt. Könnyen rá tud ülni a nyeregre? Leér mindkét talpa? Ez a tanuláshoz biztonságos magasság, később lehet még emelni a kormányt és a nyerget is.
Kerekek
A tömör gumi előnye, hogy nem kell a fújással bajlódnunk, ám ilyen csak kis méretben kapható. Minél kisebb a kerék, annál szaporábban kell tekerni. Mégse vegyünk már most nagy átmérőjűt, mert ez a bicikli egész magasságát emeli. A kis pótkerekek feleslegesek, alacsony kerékpáron a kisgyerek hamar megtanul egyensúlyozni: kezdetben a lábával hajtja magát, majd a pedállal is megtanul bánni.
Kormány
A nyeregtől olyan távolságra legyen, hogy pedálozás közben a gyerkőc ne üsse be a térdét, de ne is kelljen túlságosan előrenyújtóznia. Most még a függőlegesgerinc-testhelyzet az ideális.
Fék
A kézifék könnyen húzható legyen, emellett kontrafék is szükséges. Időbe telik, amíg a kisgyerek megbízhatóan tud fékezni.
Forrás: Kismama magazin