Vannak különbségek fiúk és lányok között a bölcsiben
A két és fél éves kislányok ügyesebben esznek és öltözködnek egyedül, mint az azonos korú kisfiúk, jobban részt vesznek a közös játékokban, és gyorsabban lesznek szobatiszták, mint a fiú kortársaik, derítette ki egy norvég kutatás, melyben 1000, 30-33 hónap közötti kisgyereket vizsgáltak. Az eredmények alapján a kislányok minden területen előrébb voltak, mint a fiúk.
Más kutatások is bizonyították már, hogy a bölcsődés és óvodás kislányoknak jobbak a nyelvi és társas képességeik, de ez az egyik első, mely a hétköznapi feladatok végrehajtásával foglalkozik. “Azt sejtettük, hogy lesznek különbségek, de mi magunk is meglepődtünk azon, hogy ezek a különbségek milyen nagyok” – mondta Aud Toril Meland, a kutatás egyik vezetője.
A kutatás során a szakemberek egy teljesen átlagos napon figyelték meg a gyerekeket, például azt, hogy miként vesznek részt a közös játékokban, hogyan alkalmazkodnak a bölcsődei étkezésekhez, illetve a többi rutinszerű programhoz, képesek-e egyedül öltözködni vagy enni-inni. Azt figyelték meg, hogy a kislányok sokkal ügyesebben öltözködtek és ettek egyedül, gördülékenyebben váltottak egyik tevékenységről a másikra, és a kisebbeknek is gyakrabban segítettek. “A lányok több pontot értek el azoknál a feladatoknál is, ahol együtt kellett működniük másokkal” – tette hozzá Elsa Kaltveldt, a kutatás másik vezetője.
A legnagyobb különbség a szobatisztaságban volt észrevehető. A két és fél éves kislányok 21,3 százalékának nem volt már szüksége pelenkára, és jelezték is azt, ha vécézniük kellett, míg ez csak az azonos korú fiúk 7,5 százalékára volt jellemző. A kislányok 67,8 százalékát érdekelte a bilizés, míg a fiúknak csak 42,1%-át.
“A különbségek nagymértékben fakadhatnak az elvárásokból. Sokszor úgy gondoljuk, hogy a fiúknak az a legjobb, ha sokat szaladgálhatnak, mászókázhatnak, mozoghatnak, de fontos lenne elérni azt, hogy a kisfiúk a mindennapos feladatok végrehajtásában is megtalálják az örömöt” – mondta Kaltvedt.
“A kislányok viselkedése gyakran tükrözi azokat az ideákat, amelyeket a tanárok, nevelők elvárnak. Együttműködőbbek, udvariasak, felelősségteljesek. Ahogyan a pedagógusok a gyerekekhez állnak, öntudatlanul is megerősítik bennük a nemükre vonatkozó elvárásokat. A bölcsődékben és óvodákban sokkal jobban kellene erre figyelni.”
A kutatás eredményeiről az Early Childhood Educational Journal című szaklapban számoltak be.
Kapcsolódó cikkeink:
– Ilyen az élet egy kétévessel